Richfield till hoppning??

rubytoo

Trådstartare
Ja vad säger ni om det :D

Sett flera mkt fina hopphästar e. Ferragamo så jag funderar lite på
om han går att använda som multitalang??

Sv: Richfield till hoppning??

Det är lite kul att tänka sig att vidga sina vyer, jag har suktat lite åt Twiligt:D

Richfield fick 5-5 på sitt svenska bruksprov
"Omdöme löshoppning
En hingst med god frambensteknik men med svag kapacitet. Han försöker ganska bra efter sin förmåga men är spänd i rygg och bakben"
Hans BLUP är 89 och han hade 7.56 i hoppning på sitt 30 dagars test.
Pappa Riccione har ett hoppindex på 92 (88%)

Nu tänkte jag mer på just Ferragamo blodet ;)

Att Richfield själv inte fick så lysande poäng vet jag.

Hur menar du? Du frågar om Richield i hoppning i rubriken och sedan tänker du på Ferragamo??

Hur menar du? Du frågar om Richield i hoppning i rubriken och sedan tänker du på Ferragamo??

Hans morfar är just Ferragamo...

Jag tänkte i avel på ett hoppsto tex eller ett sto som ger både och, svårare än så är det inte :D

Det är lite kul att tänka sig att vidga sina vyer, jag har suktat lite åt Twiligt:D

Och jag hoppas på ett riktigt fint twiligt föl nu i sommar:laugh:

Till ts:

Tyvärr vet man ju inte alls vad han nedärver men har man ett sto som hoppar bra själv och brukar nedärva det så borde det i alla fall ge en häst som hoppar hyfsat.
Men sen vet man ju aldrig hur väl förberedda dressyrhingstarna varit till löshoppningen, känns som den ofta hoppas över litegrann. Och just spänningar tycker jag oftast hos många hästar kan härledas till orutin.

/Camilla

Jag har fött upp en Richfield- Kaliber, som innan tre-års testet var med på löshoppningskurs och enligt den tränaren skulle kunna få full pott.
Nu ville hon inte alls på själva testet, så poängen blev därefter.

Här är en mkt dålig film från testet, syns i alla fall att hon kan hoppa, även om hon inte vill. Men hon ska bli dressyrhäst!

http://www.youtube.com/watch?v=tp6pDlRlwqE

Nu hör det väl till saken att mamma hoppat 9-9.

Usch, det piskande gillade jag inte....det borde ha blivit en underkänd hoppning.:cry: Varför fortsätta om hästen var så motvillig (antar att den stannat)?

Den hade inte stannat på hinder, däremot stannade den i ett hörn innan hindrena. Det var inte ägare el. visare som piskade (bakom hästen, ej på)utan medhjälpare på plats. Själv satt jag på läktaren, då hästen är såld sedan länge.
Och poängen blev nog bara 5-5 om jag inte missminner mig.

I Tyskland är R-hästarna kända för sin usla hoppning (iaf i min umgängeskrets). Vi har haft en Rotspon-hingst som fick 8 på sin hoppning, men övriga jag sett har varit fullständig katastrof.

5-5 på löshoppning vore höga poäng för vissa jag sett!

Vill man avla dubbeltalang finns det bra alternativ! ;)

Vi har en 3-åring som ska gå 3-årstest nu och är efter Richfield - Midt West Ibi ligt - Rex. Alltså ganska blandat i stammen. MWIL har ju någon avkomma här i Sverige som går svår klass i hoppning. Rex är också hoppare med flera hopphingstar bakåt. Mamman är löshoppad 1.30 men skadade sig tyvärr innan hennes karriär kom igång, men var lovande i dressyr. Vi har löshoppat vår lilla, och även om jag kanske är sujektiv så tycker jag att hon har ganska bra teknik och lätthet. Men vi får väl se efter testet. Tyvärr kan det gå dåligt beroende på dagsformen, vi får väl se...

Vad spännande! Men du har ett dressyrsto om jag inte minns fel?:)

Visst är det ett dressyrsto jag har, men tittar man på stammen så finns det egentligen dubbeltalang alla dom tre första leden i alla fall Hon själv hoppade med bra teknik, och var rädd om sina ben, nuddade aldrig en bom, men hade inget riktigt tryck i sina språng. Fast det kan ju beror på att hon aldrig har fått prova att hoppa några egentliga höjder pga av sin fegis matte:angel:

Vad är det för sto du funderar på att använda twiligt till?

/Camilla

Nja, ingen eller bägge:D Jag gillar helt enkelt hans stam:d Min holländska FThäst var e. Purioso.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat