Richfield 1061

Sv: Richfield 1061

Mitt sto har en 05:a efter honom som jag dock ej äger (köpte henne då han var ett år gammal)

Enligt uppgifter från ägaren är han en riktig skönhet, svart, högställd med vackert huvud. Hon tycker att han har ett väldigt bra temperament, troligen har han ärvt moderns lugn.

Han är fortfarande hingst och skall deltaga i hingstrådgivningen i höst (förmodligen åker vi dit och tittar på honom då)

Har ett sto f 06, ca 165 cm, växer...nästan svart, mamma E Wolkentanz. Härligt temperament, taktmässig gång. Jag hade väl önskat mer men när vi var på tömkörningskurs för Anders Eriksson i lördags, sa han att gång fanns det i henne, så jag behövde inte vara orolig. Såg Richfield på tävling härom veckan. Tycker han utvecklats enormt. Och Susanne Gielen sa att han är rätt intetsägande i hagen, men kommer till sin rätt under ryttare. Så jag tror det är så med min också!!!

Ni får gärna lägga ut bilder på de också:grin:

Atida : Hur stor är din ungefär.

Vi mailiade ägarna/uppfödaren till honom igår och frågade om bilder då vi är väldigt nyfikna vi också. Förhoppningsvis skickar de en bild som jag kan lägga ut här.:)

De tror att Richman kommer bli ca 168-170, vilket inte är så märkligt då hans mor/mitt sto är 176.:crazy:

Finns bilder och några filmsnuttar som du kan komma åt via min hemsida!

//Bodil

Nu har vi fått ett par bilder :D Som ni ser är han lite valpig än så länge, men de tror han kommer hinna växa till sig lite mer innan bedömningen i höst.

Richman.jpg

Richman2.jpg

Som ni ser förvärvar hon sig rätt starkt:

Rochelle.jpg

Hej är mamman till din avkomma fux..?
Ska själv använda Richfield till mitt sto,, men vill helst inte ha fux...

Svarar också på detta :laugh:
Mamman till richfeild fölet som går hos mig har en fuxmamma. Tror han lämnar mest brunt i olika färgnyanser.

Atida: Han ser jätte fin ut.

Vi har ett sto född -06 efter Richfield - Midt West Ibi-light. Hon är vanlig brun utan tecken, förutom som sin far, lite vitt på bakkotorna. Mamman är fux, liksom mormodern men denna färg har inte slagit igenom. Hon är inte så stor, runt 158 - 159 cm nu som 2-åring. Mamman är ca 165 cm. Så vi tippar att hon blir 163 - 165 cm vilket vi tycker är perfekt storlek. Hon är vacker och långbent, blev klass I på fölvisning och planeras gå på 3-års test nästa år. (tyvärr ingen bild nu) Temperamentmässigt är hon helt kanon. Mamman är också väldigt lugn och fin men enligt Susanne G och veterinären på Flyinge så förärver Richfield sitt goda temperament och sin färg = brun i olika nyanser, dock ej storlek. Jag har sett 3-åringar som varit allt mellan 158 till 170 cm. Men som sagt hon är väldigt lätt att ha med att göra. T ex lastning första gången sedan hon var föl förra veckan. Vi ledde fram henne till transporten, hon snusade ett tag på lemmen, sedan gick vi in helt odramatiskt. Där inne stod hon och tittade ett tag och undrade nog mest varför vi stod där. Sedan backade vi ut lika lugnt. Ja, jag tänkte vi det var väl bra en lyckoträff. Så vi gjorde om proceduren, med samma resultat. Så vi har fortsatt denna träning några gånger och hon bara går in och står och väntar. Är hon lika lättlärd och okomplicerad vid inridning och annat så kommer hon att bli en kanonhäst. Gångartsmässigt är svårt att se för hon växer och har inte alltid koll på sin kropp men hon har rena taktmässiga rörelser i alla gångarter som säkert går att utveckla under ryttare.
Så från vår erfarenhet kan vi starkt rekommendera denna hingst!

Jag har fött upp en Richfield- Kaliber f-05, såldes dock redan som föl. Hon är fantastisk i temperamentet, otrolig ridbarhet, kl 1 (878 gång) på 3-års testet där var hon 168 cm, men växer säkert lite till.

Bilder och även lite film från löshoppningen på 3-års finns på hemsidan som hittas i min profil. Kolla under avelsston, det är en avkomma till Karisma och hon heter Reggae.

**KL**
Kapar en gammal tråd.
Såg ett kanonfint hingstföl e.Richfield idag och kom i tanke om att de flesta jag sett på bild ser riktigt trevliga ut och många verkar nöjda.. då kan man ju få bli lite nyfiken. Richfield själv blir ju finare och finare. Vad har ni för erfarenheter?
/U

jag har ingen avkomma efter Richfield...men jag har en halvbror till honom. Min häst och Richfield har samma pappa. (Riccione).

Min häst är en mycket vänlig individ. Trevlig modell. Mycket fina gångarter.
Har bara löshoppat honom en gång men visade fin teknik då iallafall.
Vet inte om detta va till ngn hjälp men dom är iaf syskon så :-)

kl* Tittade på en saluhäst för ngt år sedan efter R*, liten nätt häst med lätta men inte så stora rörelser, där skritten var sämst. Löshoppade som en guttaperkaboll och väääldigt energisk och "på". Blev ingen affär där, då röntken uppdagade massa skrammel i bakbenen, men söt häst annars.

Kan nu uppdatera vår Richfieldavkomma. (se tidigare i tråden). Hon har gått 3-årstest på ett bra sätt. Inga problem att rida in - hoppa upp och rid i princip. Ridhus, skogen, vägar, fält inga problem. Hon fick dock vila från ridning och arbete under våren p g a tillväxt, därav inget ridprov. På 3-årstestet mätte hon 1.61 m. Löshoppade lätt och spänstigt 1,20 på testet. Tillväxten har påverkat henne gång speciellt skritten. Men det kommer nog tillbaka. Vi har nu börjat rida så smått igen och trots att hon inte är riden sedan mars/april, var det bara att hoppa upp och rida med ut.
Med andra ord så har hon supertemperament. Väldigt social, vill ha uppmärksamhet och älskar att vara i centrum.
Säger som Susanne G - hon ser ganska oansenlig ut i hagen - en brun häst - men växer under ryttare och bär sig väldigt fint (vad man nu kan begära av en 3-åring). Håller även med Nin, lätta och taktmässiga rörelser utan att vara alltför stora men verkar ha lätt för det mesta.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Freazer
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Jag är väldigt förtjust i Conthinder avkommor. Han verkar vara valack nu enligt Horsetelex. Är det någon som har avkommor efter honom...
Svar
2
· Visningar
563
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31