Rhodesian Ridgeback

S

Spider84

Jag läste i stallhundstråden att de inte har jakt i sig.
Var två eller tre personer som hade dom som stallhundar och med sig ut när de red (om jag inte fattat det fel)?
Nu ska jag inte ha en hund, eftersom det räcker mer än väl med sambons hund, men när jag funderade på hundraser var jag inne på just ridgebacken, men drog öronen åt mig när jag fattade det som att den har extremt mycket jakt i sig.

Någon som vill klargöra?
Och kanske räta ut andra saker jag fått om bakfoten om den rasen.

Sv: Rhodesian Ridgeback

Jag funderade på att köpa en RR men backade ut bl.a. pga att den har MYCKET jakt i sig! Den är ju faktiskt en jakthund så varför skulle den inte ha jakt i sig?? I sitt ursprungsland jagar den lejon, så den är både modig och smart (ger sig inte in i närkamp) och skaffar man en RR måste man stävja Jakten från tidigaste valptiden!

Helt rätt. RR är i grunden en jakthund men just min har ingen i sig... Det är det som gör just honom så bra i skog. Det är alltid väldigt indvividuellt hur mkt jakt en hund har i sig, min JR hanne har sjuuuukt mkt jakt medan tiken inte alls på samma sätt.

Jag säger samma sak som Lena Furberg, det är klart den har jakt i sig eftersom det i botten är en jakthund.

Saxat från www.srrs.org: (specialklubben för RR)

Ridgebacken är inte mottaglig för lydnadsdressyr på samma sätt som rena bruks- och lydnadshundar. Kombinationen av jakt- och vakthund från början, i en miljö fylld av svåra yttre omständigheter, ställde speciella krav på individen. Det innebar mycket självständigt arbete för att lösa de olika uppgifterna. Hunden tvingades att själv bedöma situationerna och handla därefter.
En ridgeback kan dock tränas med framgång till lydnad. Det bevisar de många hundar som meriterat sig. Att träna lydnad med en ridgeback är både roligt och givande, men ställer samtidigt stora krav på föraren.

Där med inte sagt att man inte kan ha den som stallhund eller ha den lös i skogen. En nära vän till mig har en ung ridgebackhane. Trots att det sprutar hormoner ur hunden och han knappt kan stå still en sekund så lyder han inkallningar. Han kan vara lös, men om ingen hindrar honom skulle han säkert mer än gärna jaga. Det finns ju ridgebacks som springer lure coursing med t.ex.

Jag själv har en afghan som ju har stor jaktinstinkt och dessutom ett ganska stort ointresse i att lyda. Jag ser ridgebacken lite som ett mellanting mellan det och en brukshund. Dom har större intresse i att vara till lags och lyda än vinthunden men dom har fortfarande lite egna tankar om saker och ting. Men är man bara noga med träning från början så tror jag inte det är några problem med en ridgeback alls. Då är det lite trixigare att få afghanen att lyda. Heh. :cool:

Har träffat ett par stycken ridgebackar( 5-6 st. olika bakgrund) och fattar inte hur dom kunnat vara lejonhundar vid jakt. Måste nog vara bortavlat för mina erfarenheter av rasen så är dom meshundar.

Våran är en riktig mespropp:p Lixom dom flesta i hans kull.

Men har träffat ett par riktigt vassa exemplar, inte aggressiva på nåt sätt utan med mer jakt och vakt i...

KL
Mina är inte mesproppar faktiskt, haha.

Min ena har mer jakt i sig än den andra, dock är båda med ute och rider. Lösa.

Dom har inte dragit någon gång, men så har vi väl en rätt okej grundlydnad. Men det förutsätter jag att dom flesta har på sina hundar.

Då förstår jag lite bättre vad jag läste i stallhundstråden.
Tack!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 829
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 809
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka