Rhodesian Ridgeback

Sv: Rhodesian Ridgeback

UNDERBARA

Som ägare till två är jag väl något partisk kanske ;)
Köpte min första för 4 år sedan, nu har jag som sagt en till på 1½.

Allmänt är dom trevliga hundar, båda mina älskar folk dom känner och bryr sig inte så mkt om främlingar. Såvida främlingarna inte kommer mitt i natten, då är människor inte lika poppis.

RR är otroligt smarta och behöver en mening med allt, det är oftast ingen hund du kan stå och kasta boll med i en timme. Mina är väl inte världens bästa lydnadshundar men vi tränar lite grann iaf. Det som motiverar mina är att dom blir sååå stolta när dom gör rätt och vill vara matte till lags. Sen har ju alla sina dagar som är mer eller mindra bra.
Det jag tycker är extra bra med just RR är att dom ofta anpassar sig, är jag jätteaktiv ena veckan så hänger dom med på det, men är jag sjuk och ligger på soffan så slöar dom oxå. Detta gäller alltså hundar som annars är normalt aktiverade, om man aldrig gör ngt med sin hund får man ju inte heller en avslappnad hund.

Mina går på normala promenader, men är mycket lösa på gården, dom följer även med mig när jag rider. Så just mina rör sig ganska mycket.
Tillsammans med min äldsta har vi gått lydnadskurser tom tävlingslydnad, viltspårskurs och nyligen börjat vår allra första agility kurs. Viltspåret är dock hans favorit
Min lilla har pga skada endast gått vardagslydnad, har även börjat gå en del på utställning.

Mina vovvar är lätta att ha med överallt, accepterar liv och rörelse och andra hundar.

Mina vaktar när det behövs, när jag bodde i lägenheten gick det folk i trapphuset så dom brydde sig aldrig om sånt. Men som sagt är vi på prommis och det kommer skummisar ur buskarna så håller dom minsann koll och är det ngn som springer här utanför mitt i natten så säger dom till. Mina har lite längre till skall, det är sällan och när det väl skälls så är det befogat.

Det jag tycker är väldigt bra med RR är just att dom inte är överglada, inte tränger sig på andra och tokpockar på uppmärksamhet, sitter vi i soffan så ligger dom på sina filtar. Självklart myser dom oxå men inte HELA tiden.
Mina hundar har heller aldrig sprungit ifrån mig, valptiden är dom visst lite småtuffa men dom har aldrig nånsin dragit. Min stora verkar nästan "ta hand om mig", han tror nog inte jag klarar mig eller hittar hem utan honom.

Har dessutom en dotter på 1 år som dom är sååå bra med, inga problem alls sen hon kom in i huset.

Kika in på min hemsida, där står det iofs bara om mina älskade vovvar !
www.hasslunda.com

Jag tror att när man väl hittat sin ras så byter man aldrig, sen den dag min första klev innanför dörrarna har jag aldrig nånsin tvivlat på om det var rätt.

Inboxa gärna om det är ngt mer du undrar

Lycka till !
Ylva, Fighter & Devil

"Once a ridgeback, always a ridgeback"

Tack så jätte mycket för det svaret!
Hårar dom mycket? Visst alla hundar hårar men är det jätte mycket?
Aggressiva mot andra djur?
Många säger att dom är ganska svåra med just dressyren och då undrar jag hur folk gör för att bli mer intressanta för hunden än omgivningen?
Har dom mycket sjukdomar, allergier mm?
Vill veta allt:)

Ingen erfarenhet själv, men jag tycker dom är så stiliga, dom har en sån sober elegans. Skulle inte säga nej till en själv.

Tack så jätte mycket för det svaret!
Hårar dom mycket? Visst alla hundar hårar men är det jätte mycket?
Både ja och nej. Håren är korta och envisa och äter sig in överallt, men å andra sidan fäller den inte så ofta per år.

Aggressiva mot andra djur?
Nej, det ska den inte vara. Mina går bra ihop med familjens katter t ex men jagar ju gärna främmande katter utomhus ;) Dock gör de ju inget om de mot förmodan skulle få tag i katten :)
Men detta är ju naturligtvis individuellt och en tillvänjningssak.

Många säger att dom är ganska svåra med just dressyren och då undrar jag hur folk gör för att bli mer intressanta för hunden än omgivningen?
De är väldigt lättlärda men tänker mkt själv och kan vara något svåra att motivera. Dock finns det inte mången RR som säger nej till mat och godis ;)

Har dom mycket sjukdomar, allergier mm?
Vill veta allt:)
Är ridgebacken en frisk ras?
Ja, ridgebacken är förhållandevis en frisk ras och vårt avelsråd gör återkommande hälsoenkäter. Vi har liksom alla raser enstaka fall av olika sjukdomar, och du kan naturligtvis ha otur när du köper en valp, men i de flesta fall får du en frisk och sund hund.

Drabbas ridgebacken av höftledsfel?
Aveln sker endast på individer som är fria från höftledsfel och fr o m år 2000 endast på hundar med känd ad-status och tack vare detta avelsarbete har vi en låg procent med dysplastiska hundar (under 10%).

Har ridgebacken några rasbundna ärftliga sjukdomar?
Den enda rasbundna ärftliga sjukdomen vi har inom rasen är dermoid sinus, som inte ska behöva drabba valpköparen. Dermoid sinus finns beskrivet på annan plats på hemsidan.

Svaret till den första och sista frågan är tagen direkt från srrs hemsida www.srrs.org

Fråga gärna ifall du har mer frågor :)

Dom hårar som sagt inte särskilt mycket, ca 2ggr per år fäller mina, men dom små korta håren naggar sig fast på dom mest underliga ställen.

Jag har då inte märkt någon aggressivitet mot andra djur, mina är uppväxta i stallet och följer med mig på ridturer flera ggr i veckan, katter är det heller inga problem med, dom har tom träffat en gås och den gick oxå bra att umgås med.

En rr är som sagat smart och behöver motivation för att göra något, när du väl hittar knepet för just din hund så går det galant, jag kan inte träna mina (som dessutom är halvbröder) likadant.

Sjukdomar & allergier, ja som Zoya sa så är det en relativt frisk ras, avelsrådet har stenkoll och det var just därför jag fick upp ögonen för rasen, jag ville ha en stor hund utan pälsvård som rasmässigt var frisk.

Och som sagt så har jag aldrig ångrat mig.

Tänk er själva att spendera livet med två såna här:

Fighter
14414821.jpg
[/url][/IMG]

Devil
14414820.jpg
[/url][/IMG]

Guuuud vilka vackra hundar:love: Tack så mycket alla för era åsikter!

Köpte i våras en hund och pga av att jag bor i lägenhet blev valet en liten hund, jack russel.

MEN om jag bott större hade jag absolut valt en RR. Är uppvuxen med en ridgeback hane och det är absolut en av de bästa hundar jag haft. Helcool och trevlig på alla sätt och vis. Det enda negativa med honom var att det blev lite mycket vakt i honom hemmavid, dock aldrig på något sätt arg utanför tomten.
Detta är något som jag skulle tänka på om jag skaffade RR idag.

Sedan att det är, enligt mig, den absolut vackraste hund man kan ha är ju bara ett plus :love:

/Theresa som inte tycker om håriga hundar

*knapplån*
Tycker att det är jättefina hundar. Träffade på en igår. Ovanligt med att håret gick åt andra hållet på ryggen! :cool:

En fråga, hur är dom att lämna ensamma? Vet att man inte ska hunden själv mer än några timmar men är de speciellt känsliga/okänsliga att bli lämnade?

Tack ;) men det var just det jag läste.... tänkte kolla med er här vad ni har för erfarenheter, om det stämmer..?

*Hur är dom att ha med på te.x ridtur, drar dom iväg efter fåglar och harar osv?

*Läste i någon tråd om att de var kamphundar?? Är de verkligen det eller var det svammel?? de två jag mött i verkliga livet har varit snälla. Kan de bli aggresiva lätt?

Tack ;) men det var just det jag läste.... tänkte kolla med er här vad ni har för erfarenheter, om det stämmer..?

Om du menar ifall det som står i artikeln stämmer så ja. RR är väldigt påhittiga och visar tydligt ifall de är missnöjda eller inte trivs med sin situation. Äter upp dina möbler. Okynnesbajsar (som valpar) eller annat otyg.
Ensamhetsträning skall påbörjas tidigt men man får inte gå för fort fram. Min valp är idag 7½ månad och har som längst varit utan människosällskap (vi har en till hund) i ca 1½ h.

De är nog egentligen inte svårare att lämna själv än andra hundar rent generellt men eftersom de inte finner sig i saker såsom många andra raser så kan det ju upplevas som att de är svårare.

*Hur är dom att ha med på te.x ridtur, drar dom iväg efter fåglar och harar osv?

*Läste i någon tråd om att de var kamphundar?? Är de verkligen det eller var det svammel?? de två jag mött i verkliga livet har varit snälla. Kan de bli aggresiva lätt?

RR är en jakthund och jagar gärna vilt. Dock håller dom sig nära sin ägare. I praktiken innebär det att de kan springa iväg 100 meter men vänder när de inser att de inte får tag i viltet. Men detta är ju till 95% en träningsfråga. Har du tillrckligt bra lydnad på din hund samt ett befäst nej så drar den ju inte efter vilt om du inte vill det.

RR är absolut ingen "kamphund". Det är från början en jakt- och vakthund. De blir inte aggressiva lättare än nångon annan hund. De har dock väldigt stor integritet. Vilket betyder attd e startar inte bråk men blir de tillräckligt provocerade så ger de sig inte i första taget.
Annars mkt bra familjehundar, älskar barn och går bra ihop med katter och dyl.

Senast ändrad:

Nu är jag partisk åt andra hållet, jag måste hantera dem i en för dem ny miljö, gör ovanliga och nya saker och där jag är "skrämmande".

Då är RR faktiskt den ras jag har allra mest respekt för av alla då den stänger in sig i sig själv när den blir osäker för att sedan utan förvarning attackera. Nu vet vi förvisso om detta beteende så munkorg åker på direkt oavsett hur snäll den verkar vara. Detta är dessvärre ett beteende jag upplevt oavsett hur duktig och bra ägaren är. Det hjälper ju självklart med en bra ägare. :)

Om jag jämför med tex rottweilers så varnar de tydligt och med en gång om de motsätter sig annars är de (i princip) alltid trevliga.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka