RHA ska gå ur WRAS!

Intejag

Trådstartare
Har ni sett/ hört att RHA inte ska vara med i WRAS längre?
Detta står på stallmagasinets nätupplaga såg jag idag.
Hade hört det innan och tydigen beslutade de på sin extra årsstämma häromdagen att gå ur....
Anledningen skulle enl artikeln vara att alla skulle kunna delta på deras tävlingar utan licens( förutom i boskapsgrenarna där det fortfarande behövs boskapslicens).

Vad tycker ni om detta?

Senast ändrad:
Sv: RHA ska gå ur WRAS!

Såhär skriver RHA själva på sin hemsida:

"RHA LÄMNAR WRAS

På RHA:s extra årsmöte beslöts att RHA skall söka utträde ur WRAS. Av 50 avlagda röster röstade 36 för ett utträde och 14 för att RHA skulla stanna kvar inom WRAS.

Vad innebär det då för dig som medlem i RHA.

Under 2006 ingenting. Vi ansöker om utträde ur WRAs sista december 2006.

Under 2007 kommer vi att fortsätta arbeta på den inslkagna vägen med tävlingar och andra arrangemang för medlemmarna.
Du som tänker tävla på WRAS-tävlingar, t.ex. Hjo-Ko, under 2007 måste ansöka om medlemsskap i en westernförening ansluten till WRAS.
Vi kommer inte att kräva några licenser för vare sig häst eller ryttare på våra tävlingar förutom i boskapsklasser där det krävs boskapslicens.

RHA har varit i kontakt med WRAS efter beslutet om utträde och WRAS är intrewsserad av fortsatt samarbete med RHA, framför allt när det gäller boskapsfrågor. "

Tycker det är tråkigt att WesternSverige är så himla splittrad. Varför kan vi inte försöka hålla oss under EN huvudorganisation, och sen ha organisationer UNDER denna huvudorganisation, för olika intressegrupper (ras, gren m.m.) Jag tror personligen inte på denna splittring, egentligen tror jag att vi alla har samma huvudmål, men vägen dit ser annorlunda ut, himla synd att man inte kan göra dom ev. avstegen (från alla håll) för att tillsammans nå det slutgiltiga målet. Jag tror vi skulle vara mycket starkare tillsammans än att olika grupper påtar på på olika håll. Det märks att westernridningen i Sverige fortfarande ligger i sin vagga, eftersom vi inte ÄN har en stabil plattform att stå på. Snart har vi olika organisationen för allt möjligt och det är himla svårt att få ett samlat grepp om detta. Olika regler för olika förbund m.m m.m. Listan kan göras hur lång som helst. I slutändan tror jag ändå att det är vi ryttare som faktiskt hamnar i kläm. Några tankar och funderingar från mig ang. detta.

/Linda

Hola,

Jag förstår faktiskt mycket väl varför de vill gå ur. Det är egentligen hopplöst tråkigt att det skall till licens hit och licens dit bara för att få kunna vara med, rida och ha kul.
Att tänket är att alla skall kunna vara med.

Personligen är jag inte mycket för ett wras som snart ser ut som Sv Ridsportsförb där banne mig ALLT är styrt så det heter duga.

Mycket inom westernridningen symboliserar frihet. Kanske därav många väljer just western.

mvh Eva

Personligen ser jag det inte som spittrat utan tvärt om, vi är verkligen på väg mot samarbete över gränserna och en mycket positiv attityd gentemot varandra. Och vagga det vet jag inte jag tycker att det verkligen börjar växa och frodas och att vaggan är lämnad för länge sedan nu lullar vi runt på två ben som jag ser det både ur vaggan och upp från kryp stadiet.:banana:

Att det finna många olika organisationer behöver inte tyda på splittring utan på företagsamhet.:idea:

Att "alla" skulle gå in under en organisation ser jag som en omöjlighet, vi lyder under helt olika regelböcker och var och en av oss utom WRAS lyder faktiskt under en stor och flera fall Mycket stor organisation. Läs AQHA (American Quarter Horse Association) för SQHA. APHA (American Paint Horse Association) för SPHA. NRHA (National Reining Horse Association) för SRHA.

Ja det som är tråkigt är att man måste vara medlem överallt, men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan man har hittat en bra lösning på det också. Jag ser det inte som om ryttarna kommer i kläm tvärt om dom har en otroligt brett utbud och kan välja och vraka bland sina aktiviteter.

Monke:)

Nån som minns vad licenspengarna skulle användas till???

Nån som minns vad licenspengarna skulle användas till???

Nä, jag tänkte på ryttarlicenser och hästlicenser.

Det vi fick höra då för länge sedan var att pengarna skulle gå till att betala ett kansli för WRAS och att det skulle gå till någon slags tryck maskin för den tidning man då gav ut.

Monke:)

Mina egna tankar kring detta med RHAs utträde ur WRAS är väldigt blandade.

Å ena sidan tycker jag att RHA är väldigt duktig på det de gör, både som tävlingsarrangör och på tävlingsgrenarna de ivrar mest för, dvs boskapsgrenar och timed events.

Sedan å den andra sidan tycker jag det är synd om detta inte kan fortsätta under en organisation som WRAS.

Är själv inte med i RHA så jag vet inget om hur tankarna gått så man ville besluta om urträde, kanske har de en väldigt bra anledning...

Personligen tycker jag att det är otroligt mycket organisationer och nischade för alla olika grenar med tanke på de ganska fåtaliga tävlingsekipage vi ändå har här i Sverige.

Alla dessa organisationer kräver ju en styrelse, och människor som engagerar sig i detta arbete...
Tänk om man kunde få till alla dessa engagerade människor att jobba tillsammans , vad mycket mindre det skulle slita på alla dessa eldsjälar!
Så många kompetenta människor vi skulle ha som kunde turas om att dra det stora lass det innebär att vara med i en förbundstyrelse!

Men det är kanske naivt att tro att det skulle funka?
Är vi alltför uppdelade i vår westernvärld ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10