V

viljan

Hej, jag undrar om det är någon som skulle vilja dela med sig lite info om rexkatterna.

Jag skulle vilja veta lite om hur rasen är. Funkar dom bra med barn (mina barn är 9, 11 å 13 å riktiga djurvänner alla tre). Sen skulle jag vilja veta vad det är för skillnad på en Devon och en Cornish.

Rexar funkar bra ihop med barn sålänge barnen lär sig vad man får och inte får göra. Barn brukar vara förtjusta i rexar och vice versa då rexar är oerhört lekfulla, nyfikna, energiska och sociala.

Skillnaden mellan devon och cornish rex är mest utseendemässig. Temperamentsmässigt är de ganska lika. Har dock hört att cornish skulle vara lite mer reserverade mot främmande och lika klyftigare än devons.

Så utseendemässigt.

huvudet: cornish har en rak profil
devon har inte en rak profil utan den har ett
väl markerat stop, devon har även kortare nos
öron: cornish har stora och högt ansatta öron
devon har stora öron med bred bas och de skall
vara lågt ansatta
kropp: cornish är större och har längre ben än devon

Kort kan man säga att cornish ger ett mer aristokratiskt uttryck. Kika in på www.rexringen.nu så får du se bilder på de olika raserna och då är det lättare att förstå skillnaderna.

Jag har två cornish-honor just nu (+2 kattungar) och jag har älskat denna ras från första gången jag träffade en sån katt.
Vill man ha en social katt så ska man definitivt välja denna ras eftersom de alltid är med och kollar vad man gör. Spelar ingen roll vart man än är eller vad man gör utan att de är med. Sen tycker jag att de är väldigt smarta. De är mer som hundar.
De älskar att sitta högt och kan hoppa som gummibollar.
De är mysiga eftersom de oftast tycker om att ligga under täcket och sova.

Sen är det väldigt skönt att de inte fäller speciellt mkt och att pälsen är väldigt lättskött. Är inte mkt man behöver göra med dem.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 100
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 331
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka