Revbens frakturer.

M

madix

Blä, min stackars lilla häst har precis kommit hem från sjukan.
Han har gått omkull i hagen med en sån smäll att han har knäkt TRE revben plus att hans ena lunga har kollapsat. Boxvila i sexveckor sedan återbesök, eventuell operation behövs då revbenen har brutits så att dom sitter cirka en cm innåt, helt fel alltså.

Finns det någon där ute som oxå har en häst som har råkat ut för något liknande?
Blev din häst/ponny frisk?
Hur lång tid tog det?
Några tips på sysselsättningar till boxvilan?

Tacksam för alla svar!

Kram

Sv: Revbens frakturer.

Försöker putta upp den här tråden lite så att kanske någon ser den som har haft samma problem som jag.

*Puttar lite och passar på att uppdatera* (är Madix syster)

Totto har varit på Ulltuna igen och revbenen är inte ett dugg ihopläkta. Det har inte hänt ett smack!
Vetten sa att han ska ha boxvila i ytterligare 6 veckor och sedan komma tillbax. Han ska promeneras 10 min om dagen i och för sig. Det är enda skillnaden från förra gången vi var där.

Nu till funderingen. Kan hästars revben läka ihop av sig självt överhuvudtaget? De har ju värsta hängmagen (inte för att han är värst tjock men den är ju inte som människors, horisontal menar jag) och revbenen ska ju på något magiskt sätt höja sig inne kroppen på honom och växa 1 cm uppåt. Är det ens möjligt?

Mvh Miks

*Söker även fortfarande personer med liknade hästskador by the way*

Usch, har inte varit med om något liknande - men jag håller tummarna för eran skull! Stackars lilla pållen :(

*styrkekramar*

*Puttar lite och passar på att uppdatera* (är Madix syster)

Totto har varit på Ulltuna igen och revbenen är inte ett dugg ihopläkta. Det har inte hänt ett smack!
Vetten sa att han ska ha boxvila i ytterligare 6 veckor och sedan komma tillbax. Han ska promeneras 10 min om dagen i och för sig. Det är enda skillnaden från förra gången vi var där.

Nu till funderingen. Kan hästars revben läka ihop av sig självt överhuvudtaget? De har ju värsta hängmagen (inte för att han är värst tjock men den är ju inte som människors, horisontal menar jag) och revbenen ska ju på något magiskt sätt höja sig inne kroppen på honom och växa 1 cm uppåt. Är det ens möjligt?

Mvh Miks

*Söker även fortfarande personer med liknade hästskador by the way*
Men det är ju lungor och så som ligger under revbenen. "hängmagen" hamnar ju längre bak. Konstigt dock att det inte hänt någonting på den här långa tiden. På människa gör man ju ingenting åt revbensfrakturer och de läker ändå (vet dock hur s****ns ont det gör under tiden) Hoppas det blir bra till slut i alla fall;)

Men det är ju lungor och så som ligger under revbenen. "hängmagen" hamnar ju längre bak. Konstigt dock att det inte hänt någonting på den här långa tiden. På människa gör man ju ingenting åt revbensfrakturer och de läker ändå (vet dock hur s****ns ont det gör under tiden) Hoppas det blir bra till slut i alla fall;)

Tänkte mer att hästar liksom "kryper" på alla fyra och har sin mage horisontalt. Då lär väll saker och ting hänga på de revbenen som är trasiga så att de inte har en chans att hamna där de borde igen. Min tanke på människa är att det liksom inte är någon extra belastning innifrån och om man bara tar det lite lugnt så läker det av sig själv.

Hade en liten ide om att man skulle linda hårt för att liksom hjälpa till att hålla ihop revebenen men det lär ju inte lille häst tycka om plus att det inte var något de sa om på kliniken.

Känns lite hopplöst just nu... Suck!

Usch, har inte varit med om något liknande - men jag håller tummarna för eran skull! Stackars lilla pållen :(

*styrkekramar*

Aldrig hört talas om det heller. Klantig skithäst som inte kan hålla sej på benen är vad han är ;)

Allvarligt så är det rätt tungt just nu... Känns bra med ett par tummar extra! Tackar för det!

Tänkte mer att hästar liksom "kryper" på alla fyra och har sin mage horisontalt. Då lär väll saker och ting hänga på de revbenen som är trasiga så att de inte har en chans att hamna där de borde igen. Min tanke på människa är att det liksom inte är någon extra belastning innifrån och om man bara tar det lite lugnt så läker det av sig själv.

Hade en liten ide om att man skulle linda hårt för att liksom hjälpa till att hålla ihop revebenen men det lär ju inte lille häst tycka om plus att det inte var något de sa om på kliniken.

Känns lite hopplöst just nu... Suck!
Nej, jag förstår hur du tänker och viss ökad belastning är det nog, men jag har för mig (var ett tag sedan jag läste om det) att lungor mm ligger i en "säck" som är fäst högt upp mot ryggraden sas och inte ligger mot revbenen så tungt. Men jag kan ha fel;)

Nej, jag förstår hur du tänker och viss ökad belastning är det nog, men jag har för mig (var ett tag sedan jag läste om det) att lungor mm ligger i en "säck" som är fäst högt upp mot ryggraden sas och inte ligger mot revbenen så tungt. Men jag kan ha fel;)

Låter ju troligt i och för sig att de inte bara ligger och gosar på revbenen utan faktiskt hänger fast i något :D

Men någonting säger mej ändå att revbensbitarna (som jag misstänker är typ 50 cm) inte bara av sig själv kan börja växa uppåt :confused: Som en murgröna liksom :)

Puttar upp min lilla tråd igen.
Alla ni där ute som vet något SKRIV sitt inte inne med fakta, vi vet inte alls vad vi ska göra längre. Läker han inte ihop och går att rida på så kan det vara slutet för min fina ponnyhäst.
Vill inte det!!
Sök, fråga, leta någon därute måste ju ha varit med om något liknande?!? Min häst kan ju inte vara den enda!

Snälla hjälp oss.
Alla tips och råd är mer än välkommna.

Kram

Herregud, såg precis att det var 238 stycken som hade kikat på den här tråden men vi har bara fått typ tre svar.
Kom igen nu, teamwork här nu!

Hjälp oss fixa våran pålle!

Har inte varit med om något sådant - aldrig ens hört talas om det. Men håller verkligen tummarna för att din häst blir bra! Och hoppas du får fler svar från nån här som vet nåt.

Att det inte hänt ett smack på 6 veckor TROR jag inte behöver betyda så mycket. Min häst bröt ett griffelben, vilket iofs inte alls är lika allvarligt, men vad jag kommer ihåg så hade det inte hänt något där heller efter de första 6 veckorna. Men det läkte ihop fint i slutändan!

Det är alltså en glipa mellan brottytorna? Jag kan ingenting om sådant här, men logiskt sett borde det väl ta ännu längre tid om en hel glipa ska överbryggas också. Ge det tid! Min häst med griffelbensbrottet slutade på en sisådär 5 månader med boxvila och sjukhage, fast vi hade börjat tömköra litegrann i skritt innan vi släppte ut i stor hage och började sätta igång på riktigt.

Det konstigaste som vi tycker är väl att dom sa på kliniken att han skulle bli helt återställd men att dom nu har ändrat sig och sagt att det troligtvist aldrig mer komme ratt gå att använda honom.
Revbenen har gått av så att dom har blivit intryckta mot lungan som då också blev lite mosad, den har dock läkt ihop fint sa dom så nu kan han iaf gnägga igen.
Men benen är helt av, det första som är av längst mot huvudet är det 4mm mellanrum mellan dom två benbitarna eller hur man ska förklara det. Det brevid är på ca 5mm mellanrum och det sista är på 1cm. Det låter helt otroligt att det ska kunna läka ihop i mina öron. Jag kan förstå att det kan bildas bindväv och så men då kommer det ju aldrig att funka att lägga en sadel på honom ännu mindre att sitta och skumpa upp och ner.

Till saken hör också att han är helt skvatt galen nu när han ska stå stilla, han får utbrott vart eftersom med stegringar, bockningar och galopprepor runt omkring en. Det måste ju göra så att det tar ännu länge tid för det att läka ihop för när han rör på sig så där övermkt så går det som har läkt ihop upp igen.
Får vi nu svaret att han inte kommer att gå att användas mer så står vi i valet och kvalet vad vi gör då. Låta han stå och skrota i en hage i minst tio år till (han såldes för att hans förra ägare inte hade tid att rida på honom, hela hans liv går ut på att arbeta. Det är det han lever för, om ni förstår. Han blir superdeppig om han får stå i en vecka) eller ska man ta det hemska beslutet att låta honom traska iväg till trappalanda?

Blä för att man ens tänker på det, men man vill ju förbereda sig och tänka på vad som är bäst för honom.

Sorry för ett mega långt inlägg, hoppas ni orkade läsa och att min förklaring hjälpte lite mer att förstå.

Nej, det är nog inte bra med sådana där explosiva utbrott... Kan du inte prata med veterinärerna om att ev "tömköra" honom i skritt och trav på rakt spår? Det måste väl ändå vara bättre än hopp-och-skutt-utbrott. Kanske plegga honom de första gångerna så att han håller sig på mattan? Jag antar att det inte går att lägga en gjord på honom, men det går att tömköra utan gjord, fast det kräver kanske lite övning. Ännu svårare på en häst som brallar, också...

Prata med veterinären, berätta hur han beter sig. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.

jag har en ponny som man trodde hade brutit revbenen. han hade sladdat in i en stolpe och fått en rejäl smäll. de blev en jätte stor svullnad på sidan. vet trodde att revbenen kunde vara av. vet ej om dom rönkade honom, eller om hon bara kände. (de hände just före jag skulle köpa honom). men han fick massa smärtstillande, och boxvila. vet sa att om han blir bättre så är dom inte av, och han blev bättre. vet hade sagt att om revbenen är av på en häst så finns de inte så mycket man kan göra. utan de är nästan bara att avliva. men de bror ju på hur mycket de är av. vet trodde först att han hade fått lungan punkterad men de va som tur va inte så. han fungerade sen som ridhäst i flera år. tills han fick en annan skada.

Puttar upp den här igen.
Heja Heja.

Stereo: Vi ska ju gå ut och gå med han, men man vet inte riktgt när han är på bushumör det går från dag till dag. Tömköraär inte en sån stor ide heller eftersom han är lite bakskygg utag ett kniv hugg. Eller bakskygg vet jag inte men han är konstig, helt plötsligt kan han bara stegra sig och kast sig bakåt i panik.
Vet sa att vi skulle ringa om han blev okontrolerbar och då skulle vi få lugnande utskrivet men så mycket har han inte hålt på så att det känns nödvändigt.

mctucker: Usch och fy vad läskigt!
Hemskt det känns när alla veterinärer säger olika saker, den ena säger att han kommer bli helt bra och den andra helt tvärtemot.
Gaah man bli ju helt galen, vet inte vem man ska lyssna på.

Tack för alla era svar. Och era tummar.

Puttputtputt, någon mer därute som råkat ut för samma sak?

Tyvärr ingen erfarenhet men hjälper till att putta upp.

hej!
jag har ingen sådan erfarenhet dock problem med många skador på min häst.
Jag skulle sätta mig och ringa runt till veterinärer på kliniker för att få ett vettigt svar.
Därefter bestämma mig. Är det en arbetsmaskin så ska han få gå vidare till de grönan ängars ö om han inte kan bli bra. En sådan häst blir bara drprimerad av att gå hela livet.. Men det där känner ni bäst själva.

Måste säga spontant att läka revben på häst låter svårt.

Liknande trådar

Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka