Revben och Nyckelben

Iddefixen

Trådstartare
Sitter här med ett brutet nyckelben och ett gäng sprickor i revbenen. Jisses vad ont det gör :(

Hur fort vågar man sig upp på hästen igen tror ni? Och när kan man vara helt igång?

Det som hände var att hästen halkade och gick omkull och rullade över mig.
Nu har det gått 9 dagar sedan det hände och jag mår mycket bättre. Men man har ju sån otrolig ridabstinens :)

Sv: Revben och Nyckelben

AJajaj.. ett tips är att vänta tills nyckelbenet och revbenen har läkt;)
Bara ett tips liksom.. :P Det gör alltid ondare att ramla av andra gången på kort tid!

Men det tar ju månader innan revbenen är OK igen... :cry:
Nyckelbenet tar visst bara tre veckor. :)

Vis av erfarenhet kan jag bara säga; ha tålamod....Med facit i hand och efter att har ridit med två brutna revben, kommer jag nu att ha men för livet. De där veckorna är korta om man jämför.....

Stackarn! Jag spräckte två revben för 2 års sen, då jag inte lät de läka innan jag satt i sadeln igen (otroligt dumt) så har jag fortfarande ont... så låt det ta sin tid!

Läkaren sa att det var hyffsat läkt efter tre veckor, men det tar sex veckor innan det är helt OK.

Jag har verkligen vilat ordentligt i tre veckor :D

Är det lätt att bryta upp ett nyckelben som inte läkt helt?

Iddefixen skrev:
Sitter här med ett brutet nyckelben och ett gäng sprickor i revbenen. Jisses vad ont det gör :(

Hur fort vågar man sig upp på hästen igen tror ni? Och när kan man vara helt igång?

Det som hände var att hästen halkade och gick omkull och rullade över mig.
Nu har det gått 9 dagar sedan det hände och jag mår mycket bättre. Men man har ju sån otrolig ridabstinens :)

stackars liten!!! jag vet hur dte känns för jag har varit med om det samma efter en omkull ridning med min arab som jag hade för några år sen. olyckan skedde i typ maj eller så...gick med lindan eller denna dära jäkla "selen" du får på sjukhuset i ca två månader. ont som f***** (&¤(/#)&=!%#! hela tiden:cry:
vågade mig upp på en häst ca tre månader efter olyckan men red i början bara gammel-valcken i stallet för man är OTROLIGT svag i början.
ta det lugnt, stessa inte!! förutom faktumet att var olycka försvagar en något så har jag inga problem numera så oroa dig inte för det.
det ända problemet jag har är att pga av att armen på samma sida varit bruten för bara ca 2år sen samt att jag dragit andra sidans axel ur led två ggr så blir jag lätt "trött" så att säga
(att vara olycksfågel kombinarat med att rida terräng är ingen bra kombination ha ha:crazy: men lika glad för det)

Det vet jag faktist inte, jobbar inte med frakturer direkt. Men jag vet att så fort du gör någonting med armen så används nyckelbenet som armens enda fasta fästpunkt till kroppen och usätts för mycket belastning. Så om man använder armen för mycket till tunga lyft, bärmoment m.m. så tror jag att man försenar läkningen.

Nu när jag läst om andras revben så har jag nu förstått varför mitt brutna revben gör ont fortfarande det var typ 5 år sen jag bröt det
Men jag skulle ju ta hand om ridlärarens häst i en vecka(det var han som sparkade sönder det) o jag bara skulle rida iaf, så jag red någon vecka efteråt, ont gjorde det om jag gjorde något hastigt eller böjde mej eller nått o inget fick nudda.

Whirlie skrev:
Om det tar tre veckor för nyckelbenet att läka (vilket jag tycker låter som en kort tid) så SKA du vila den tiden. Nyckelbenet är nämligen ett JÄTTEVIKTIGT ben

Nej, man ska inte vila. Då blir man stel i axeln. Man ska röra sig så mycket smärtorna tillåter, och pendla med axeln.
Armen lossnar knappast om inte nyckelbenet har förbindelse, den är upphängd i bra mycket mer än ben - en stark muskelmanschett till exempel.
Efter tre-fyra veckor har det segat ihop såpass att man kan använda armen utan större smärta. Förutsatt att den inte stelnat till under tiden.

Whirlie skrev:
Det vet jag faktist inte, jobbar inte med frakturer direkt. Men jag vet att så fort du gör någonting med armen så används nyckelbenet som armens enda fasta fästpunkt till kroppen och usätts för mycket belastning. Så om man använder armen för mycket till tunga lyft, bärmoment m.m. så tror jag att man försenar läkningen.

Men det gör jag :)

Se ovanstående - vi är betydligt mer än skelett. Det kan vara svårt att göra tunga lyft eftersom det gör ont. Läkningen kan man inte påverka med rörelser, men om man tar NSAID-preparat (Magnecyl, Ipren, Naproxen, Voltaren etc etc) kan läkningen gå sämre.

Jag håller helt med dig! Det jag menar är att man ska vara försiktig med BELASTNING, alltså lyfta tungd, få smällar m.m., iaf de första veckorna. Sedan håller jag som sagt helt med om att man ska hålla armen igång. :)

jag har okså brytit nykel benet men det jör jö inte så myket :bump: jag vill att alla ska veta attt det gör baras oint när man just har brutit det :banana::smirk:

Hej.
jag bröt också nyckelbenet för ca 4 år sedan. Väntade ut tiden och började som vanligt igen. Kan bara säga att jag fortfarande har ont i nyckelbenet när jag rider/springer/tränat/hopparstudmatta m.m.

Jag tycker du ska fråga din läkare när du kan börja rida igen. När jag bröt nyckelbenet blev det något "fel" med läkningen som gjorde att jag var tvungen att röntga flera gånger under läktiden (ett par månader). Jag blev avrådd att hoppa men fick rida om jag lovade att inte ramla av :angel: . Fast det vara svårt att sitta upp med bara en arm i full funktion :D.

KL
Jag bröt nyckelbenet för lite mer än ett år sen. Vi gick omkull, men reste oss upp och red vidare. Blev jagad på cykel av moppepojkar samma em. och först vid ca tio på kvällen säger pappa som också brutit nyckelbenet att vi måste till akuten! Jag vägrade ha en sån där "åtta-linda" (ville inte ha skavsår :rofl::angel: ) så därför ser mitt fortfarande fult ut, och har inte läkt heller. Red ut på långtur två dagar efter. Gör inte ont så mkt längre, bara när jag rider utan säkerhetsväst som "håller det på plats", hoppar studsmatta och annat som skumpar.
Stackare! :crazy:

Att rida med brutna nyckelben kan inte vara nån hit. Möjligtvis i skritt då. Jag var med på en friluftsdag med en spricka i ett revben en gång. Fy fan vad ont det gjorde. Jag hade ramlat i en klätterställning och landat med ryggen på en påle och haft rätt ont i flera dagar, speciellt när jag andades och när jag sprang eller ansträngde mig. Problemet var att ingen av lärarna trodde på mig och jag hade inte sagt nåt till mamma och pappa eftersom jag tyckte att jag hade varit så klantig (jag gjorde alltid illa mig när jag var liten), så jag fick höra att det inte var nån fara och sprang 800 och 100 meter, kastade kula och spjut och allt vad det var. Fick ju inte precis mindre ont och när jag röntgades tre dagar senare hade jag mkt riktigt sprickor i två revben. Jag kan inte ens föreställa mig vilken otrolig smärta det måste innebära att trava och galoppera. HU!:crazy:

Jag vägrade ha en sån där "åtta-linda" (ville inte ha skavsår :rofl::angel: ) så därför ser mitt fortfarande fult ut, och har inte läkt heller.

Åttaförbandet är inte till för att nyckelbenet ska läka eller för att det ska bli fint. Det är bara till för att hålla axeln någorlunda stilla, så att det inte ska göra för ont. På de flesta ställen får man inte åttaförband längre, utan får hänga armen i en slynga så att det inte ska göra så ont i början.
Om det inte gör speciellt ont så har det läkt.

Så gott som alla får en knöl över stället där nyckelbenet var brutet. Det blir så när det läker.

Cilla
ortoped

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar