Returnera utan retursedel?

Och hur länge måste jag agera lager åt dom?
Typiska juristsvaret: det beror på, det finns inget lagstadgat om det. Men med tanke på värdet så skulle jag som sagt lägga dem på hyllan och avvakta.

Vill du inte det får du skicka tillbaka på egen risk, spar bekräftelsen och se till det går spårbart och försäkrat.

Rent juridiskt just nu har du varor du inte betalt för och inte returnerat, och även om det beror på att företaget felaktigt makulerat en hel faktura och inte återkommit med returinformation så kan du inte bara betrakta dem som dina gratis. Bolaget kan fortfarande kräva retur av det du inte inte vill ha, och betalning för det du vill ha.

Edit. Bolaget kan alltså mycket väl aktivera faktura hos Klarna igen för de varor du inte sagt att du vill returnera.

Jag blev lite nyfiken och googlade företagsnamnet från Klarna-skärmdumpen. Har du köpt via hemsida som är företagsnamnet.nu?

Typiska juristsvaret: det beror på, det finns inget lagstadgat om det. Men med tanke på värdet så skulle jag som sagt lägga dem på hyllan och avvakta.

Vill du inte det får du skicka tillbaka på egen risk, spar bekräftelsen och se till det går spårbart och försäkrat.

Rent juridiskt just nu har du varor du inte betalt för och inte returnerat, och även om det beror på att företaget felaktigt makulerat en hel faktura och inte återkommit med returinformation så kan du inte bara betrakta dem som dina gratis. Bolaget kan fortfarande kräva retur av det du inte inte vill ha, och betalning för det du vill ha.

Edit. Bolaget kan alltså mycket väl aktivera faktura hos Klarna igen för de varor du inte sagt att du vill returnera.

Okej. Så med andra ord får jag vackert vara skyldig för all framtid för nått jag inte gjort? Det existerar ingen säkerhet för köpare alltså?

Okej. Så med andra ord får jag vackert vara skyldig för nått jag inte gjort? Det existerar ingen säkerhet för köpare alltså?
Krasst sett är du som köpare till och med skyldig att efterlysa en faktura om du inte fått någon.

Så, de två saker du vill returnera bör du spara och invänta returinformation. Och ska man vara helt petig ska du kontakta företaget och påpeka att du fortfarande vill ha faktura för de varor du vill behålla.

Nu anser jag inte du ska det och jag hade i din situation suttit still i båten och inväntat returinformation och ev faktura på de varor som inte ska returneras. Men vara beredd på att det förr eller senare kan komma faktura på varorna som ska behållas.

Ett företag har rätt att kräva betalt i tre år efter köp.

Krasst sett är du som köpare till och med skyldig att efterlysa en faktura om du inte fått någon.

Så, de två saker du vill returnera bör du spara och invänta returinformation. Och ska man vara helt petig ska du kontakta företaget och påpeka att du fortfarande vill ha faktura för de varor du vill behålla.

Nu anser jag inte du ska det och jag hade i din situation suttit still i båten och inväntat returinformation och ev faktura på de varor som inte ska returneras. Men vara beredd på att det förr eller senare kan komma faktura på varorna som ska behållas.

Ett företag har rätt att kräva betalt i tre år efter köp.

Och hur många gånger ska jag kontakta dom? Är uppe i 10 ggr nu, så hur många fler innan jag anses ha uppfyllt min plikt? Eller har jag aldrig uppfyllt min plikt eftersom de inte svarar på mina försök?

Och hur många gånger ska jag kontakta dom? Är uppe i 10 ggr nu, så hur många fler innan jag anses ha uppfyllt min plikt?
Du behöver inte kontakta mer. Men du behöver som sagt vänta. Så spara de produkter du vill returnera. Använd de du vill behålla - men var beredd att betala för dem om/när företaget vill ha betalt.

Du kan inte komma ifrån att vänta på returinformation med mindre än att returnera, och du kommer inte alls ifrån att vänta på att få betala. Men det är väl heller inget problem?

Men frågar igen. Köpte du från hemsida som heter bewarm punkt nu? Den och alla dess undersidor är otillgängliga nu nämligen

Du behöver inte kontakta mer. Men du behöver som sagt vänta. Så spara de produkter du full returnera. Använd de du vill behålla - men var beredd att betala för dem om/när företaget vill ha betalt.

Du kan inte komma ifrån att vänta på returinformation med mindre än att returnera, och du kommer inte alla ifrån att vänta på att få betala. Men det är väl heller inget problem?

Men frågar igen. Köpte du från hemsida som heter bewarm punkt nu? Den och alla dess undersidor är otillgängliga nu nämnligen

Ja, det var därifrån jag köpte.
Jag betalar gärna för de paret jag tänkt behålla, men har ingen lust att betala för paren jag inte vill ha. Om jag ska förvara dom i 3 år och sen kanske få betala för dom för att dom inte returnerats pga att de inte skickar någon retursedel, så är jag ju i princip rättslös.
Jag har som sagt ingen användning av de 2 paren som skulle returneras eftersom de inte passade, så det här är inget jag vill.

Ja, det var därifrån jag köpte.
Då är det ju ganska stor risk att de endera bara sjappat eller att de gått omkull.

I ditt läge skulle jag lagra de två du inte vill ha, och lagra dem tills nästa säsong (dvs lägga dem i förrådet typ).

Och använda det du vill ha kvar, men vara medveten om att det kan dyka upp en faktura och då måste du betala den. Men det är ju inget problem - du hade ju ändå tänkt betala för dem. Dyker ingen faktura upp på tre år så grattis ungefär

Det ÄR skitdrygt jaga företag, jag jagade ett företag i 3 månader för att få betala för saker jag ville ha och hade fått. Tillslut gav jag upp och tänkte att de hör väl av sig. Det gjorde de tillslut och så betalade jag. Jag har någonstans i ett skåp även en grej jag inte vill ha som jag för två år sedan meddelade ett annat företag att jag ville returnera. Men inte fått något svar kring. Men grejen är inte större än ungefär en skokartong så den får ligga där något åt till ifall de kommer igen och ska ha betalt (fakturan pausade jag,Klarna makulerade den sen när inte heller de fick tag i företaget).

Då är det ju ganska stor risk att de endera bara sjappat eller att de gått omkull.

I ditt läge skulle jag lagra de två du inte vill ha, och lagra dem tills nästa säsong (dvs lägga dem i förrådet typ).

Och använda det du vill ha kvar, men vara medveten om att det kan dyka upp en faktura och då måste du betala den. Men det är ju inget problem - du hade ju ändå tänkt betala för dem. Dyker ingen faktura upp på tre år så grattis ungefär

Det ÄR skitdrygt jaga företag, jag jagade ett företag i 3 månader för att få betala för saker jag ville ha och hade fått. Tillslut gav jag upp och tänkte att de hör väl av sig. Det gjorde de tillslut och så betalade jag. Jag har någonstans i ett skåp även en grej jag inte vill ha som jag för två år sedan meddelade ett annat företag att jag ville returnera. Men inte fått något svar kring. Men grejen är inte större än ungefär en skokartong så den får ligga där något åt till ifall de kommer igen och ska ha betalt (fakturan pausade jag,Klarna makulerade den sen när inte heller de fick tag i företaget).

Jag har inget förråd. Jag försöker rensa ur i min 34 kvm stora stuga för att få plats med mina egna grejer. Ska jag börja leka gratis lager åt företag i flera år så får jag definitivt inte plats.

Jag har inget förråd. Jag försöker rensa ur i min 34 kvm stora stuga för att få plats med mina egna grejer. Ska jag börja leka gratis lager åt företag i flera år så får jag definitivt inte plats.
Då får du ta risken att skicka tillbaka det utan att ha fått retursedel, inkl risken att det inte löses ut och går i retur med extra kostnad för dig. Alt kasta det du inte vill ha och ta risken behöva betala det sen om de kräver betalt.

Det finns tyvärr inga andra alt.

Jag bor på 38 kvm (fast har förråd för all del), så jag förstår besväret med plats. Men nu handlar det som jag förstår om 2 par handskar. Kan du lagra den hos någon annan då om du inte vill ta riskerna enligt ovan såklart?

Jag förstår att du vill höra att har det fått x tid kan du kasta grejerna utan risk, och att x tid ska vara en kort tid. Men tyvärr ser inte juridiken ut så.

Då får du ta risken att skicka tillbaka det utan att ha fått retursedel, inkl risken att det inte löses ut och går i retur med extra kostnad för dig. Alt kasta det du inte vill ha och ta risken behöva betala det sen om de kräver betalt.

Det finns tyvärr inga andra alt.

Jag bor på 38 kvm (fast har förråd för all del), så jag förstår besväret med plats. Men nu handlar det som jag förstår om 2 par handskar. Kan du lagra den hos någon annan då om du inte vill ta riskerna enligt ovan såklart?

Jag förstår att du vill höra att har det fått x tid kan du kasta grejerna utan risk, och att x tid ska vara en kort tid. Men tyvärr ser inte juridiken ut så.

Nej, jag får ju såklart ha kvar dom här och fortsätta känna stressen över att inte veta vad de kanske eventuellt kommer kräva. Det är verkligen kanon för nån med GAD och depression, piggar upp!

Nej, jag får ju såklart ha kvar dom här och fortsätta känna stressen över att inte veta vad de kanske eventuellt kommer kräva. Det är verkligen kanon för nån med GAD och depression, piggar upp!
Spara allt du har av mail osv. Det de kan kräva att du på egen bekostnad returnerar de 2 du sagt du inte vill ha, och betalar resten. Så kanske kan det minska stressen att helt enkelt sätta bort de pengarna på nåt eget konto, så finns de där den dag det ev kommer ett krav. Annars kan du köpa något fint för dem om 3 år :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 438
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag beställde en grej. Pga usel information från företaget lackade jag ur och avbeställde. Fick bekräftelse från företaget, hade val...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 396
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 416
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka