Finns att köpa här:
http://renco-original.com/product/renco-new-zealand/
Väääldigt mycket utvecklat jmf med 80 talets modeller som exemplifierats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns att köpa här:
OBS! Så här minns jag dessa täcken. Inte nödvändigtvis sant alltså...
Jag saknar också new Zealand-täckena. Det är ganska troligt iofs att funktionen av den är starkt överdriven, du vet....det var bättre förr.......men som ett modernt utförande med två gjordar och ev. bogveck vore bra.
Nu var mitt täcke inköpt ca ´84 och brann inne bara två år senare så det kan ju vara skillnad på hur de såg ut före och efter det. Att ha med i beräkningen liksom.
Bogveck har jag ingen användning av då jag bara knäpper översta spännet på alla täcken jag har. Vi fick aldrig bogskav av den gamla sortens täcken med bara ett spänne upptill.
Det var gjort av bommullssmärting och mig veterligen så andas bomull, även med vaxbehandling.
Täcket var, vad jag minns också med tunt ullfoder, vilket också andas. Skummgummiplatta hade inte vi på våra.......bara den korta gjorden på undersidan.
Tyngden har jag ingen åsikt om så länge ett täcke fungerar.
Mina nuvarande regntäcken, av diverse bra och dåliga märken andas inte trots att det ska vara andasmaterial och håller inte regn.
De kommer nu att vaxas in för att kanske ha någon som helst användning för dem i mer än 4 timmar med läckage.
Om jag hade ngt täcke som utifrån hur det ligger, bedömt att jag nog måste knäppa endast det ena spännet - så hade jag bedömt att då har jag ett täcke som faktiskt inte passar /ligger bra på min häst .
.
Ja. Jag saknar gjorden som gick över manken ner i ett hål och runt magen, och rutmönstret är nytt men det verkar vara samma typ av tyg och modell. Om man gillade dom då kanske man gillar dettaVäääldigt mycket utvecklat jmf med 80 talets modeller som exemplifierats
@Efwa
Däremot finns det ju en hel del skit rentutsagt på marknaden och alltför många betalar 500 spänn på rea osv för sådana hellre än att köpa ett dyrare för 1200 som istället passar typ alla, andas, inte läcker , inte är tungt eller drar i bogen . Osv osv.
Finns att köpa här:
Och jag som handlat på Hööks sen det kom märker ingen skillnad direkt i kvalitet mer än att de billigaste fått bättre finish och funktioner. Priset har däremot stigit.
Du kan lätt beställa enkla och billiga engelska nosgrimmor från engelska webb-shoppar.Men, det finns ju typ inga engelska nosgrimmor alls. De enda jag hittat (i Sverige, vet att i USA & England lite vanligare) var en billig på en nätshop, dyon's dyyyyyra och nån som hette contour... Alla andra har ju aachenremmar, vissa har dock avtagbara fästen. Det finns bra mycket mer aachenträns (de mesta av alla nosgrimmor är nog det) trots att de flesta hästar förmodligen inte "behöver" aachenremmen...
Jag gillar också vojlockar, har bara en gammal min mamma sparat. Dem tar ju inte alls lika mycket plats, varken i skåpet eller på pållen. Förstår inte varför dem är så ovanliga när dem ändå fyller samma funktion som ett schabrak, fast mindre tyg = billigare (?) Men det är nog svårare att hitta en vojlock som passar ens sadel exakt kan jag tänka mig.
@Efwa ja vi har verkligen helt olika erf
Jag har seriöst ärligt (Cross my heart and hope to die) ALDRIG nånsin på 45 år haft bogskav på någon häst !
Klippta, oklippta, ponnyer, halvblod, fullblod, alla olika modeller av häst.
@Alexandra_W utifrån att Rambo wugen ligger ”minst illa” på din osv...
du har möjligen inte provat att ta in hals/boglinningen genom sy ett litet veck just där som extra test/åtgärd?
Vet folk som gjort så med framgång .
Tänker att det kanske blir skillnad då utfrån bilderna jag sett på din häst, så är den ganska lågställd samtidigt som lite längre och plattare i bog och mankparti vilket ju lätt orsakar att täcket dras bakåt och trycker både framtill och över manken ? Om du förstår hur jag menar ?
@Alexandra_W ok - jag förstår (tror jag) .
Även om din häst i min värld verkligen inte har särskild manke
Så jag hade tippat på som tidigare reflektion att svårigheten mer handlar om hur den är byggd i ffa hals, bog inte manken i sig
Strunt samma dock - tråkigt med häst som har blivit påverkad av att gå med täcken som stör tidigare såpass att den har kvar den reaktionen och om det är svårt att hitta bra liggande täcken .
Tillägg: utifrån att Rambo Wug ligger ”ok” : du har testat Rhino Wug också eller ? Ännu trängre ?
Nä inte testat Rhino, dels utifrån egen erfarenhet och att de enligt ÅF och tillverkare är trängre i bogen.
Många täcken trycker på manken även om jag drar fram de så de inte alls ligger emot i bogen och ger henne en hötuss utan att hon rör sig. Det förbättras dock inte av de som åker.