Retroaktiv förlorad inkomst i efterskott?

assistenten

Trådstartare
Jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa den här tråden för jag vet inte riktigt vad det är jag ska göra!
Jag skapade en ny användare för att inte någon i min närhet ska känna sig utpekad.
Jag jobbar som personlig assistent på ett privat ställe sedan tre år tillbaka och har fast anställning på 30 timmar/ veckan. Jag jobbar dygn och har ett fyra veckors schema så dygnen faller in lite olika och ibland jobbar jag lite extra så det är väldigt blandat hur många timmar och hur mycket pengar jag får ut i månaden. Jag har under hela tiden haft samma arbetsledare ifråga ända tills nu i sommar då ny började. Direkt när den nya började så påpekade hen att jag jobbar alldeles för lite timmar med tanke på min anställning på 30h/veckan. Jag har aldrig räknat eller ens tänkt tanken att det inte skulle stämma med tanke på att dom borde fixat detta då dom lägger scheman men ingen har sagt ett knyst. Jag har alltså under tre års tid jobbat mycket färre timmar i veckan och fått ut pengar enbart för dom jobbade timmarna. Inte ens dom månader jag jobbat extra så kommer jag knappt upp i mina timmar.
Min nya arbetsledare erbjöd direkt garantilön som jag kommer att få ut retroaktivt efter årskiftet för detta året som gått men kan kan göra något åt dom andra två åren? Det hela handlar om mellan 0-20 h/ månaden så det är en hel del pengar det rör sig om och det grämer mig något fruktansvärt att jag inte kollat detta innan. Jag är i dagsläget inte med i något fack men det kanske tåls att tänkas på? Vad gör man?
 
Sv: Retroaktiv förlorad inkomst i efterskott?

Jag fick bara retroaktivt för det gångna året, trots att jag var med i facket. Ändå hade jag påpekat ett fel under nästan 4 års tid och fick alltså bara för 12 månader, så jag ser inget större hopp om att du får ut så mycket mer än de utlovade 12 månaderna oavsett. Då var det ren slöhet från arbetsgivarens sida att inte kolla upp när det påpekades, utan det skulle behöva ta så lång tid.
 
Sv: Retroaktiv förlorad inkomst i efterskott?

Men räknas det 12 månader från när det uppmärksammades eller bara detta året? Så irriterande att jag inte kollat detta innan!!!
 
Sv: Retroaktiv förlorad inkomst i efterskott?

Jag vet inte hur de räknar, alltså från vilken dag. Det kvittar ju egentligen, eftersom även du verkar ha samma problem som jag hade nämligen att felet varit längre än 12 månader.

Det retade gallfebern på mig eftersom jag faktiskt påpekade detta vid flertalet tillfällen långt innan AG gjorde något och första gången 4 år tidigare, därefter vid 3 senare tillfällen och den retroaktiva delen blev alltså för 12 månader enligt facket. På frågan varför jag fick bara för 12 månader när jag faktiskt påtalat det så långt mycket tidigare, var i princip svaret att reglerna var sådana.

Nu vill jag ändå poängtera att jag inte upplevde att mitt fack slöade, utan de hjälpte verkligen till när jag behövde dom och det med buller och bång.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 642
Senast: Soapbubble
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag skriva lite om tre saker som är skola och ridning och hvb. Men allt hör ihop också egentligen. Men nu är det ju snart...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 273
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp