Resursförsvar

Jenka

Trådstartare
Jag träffade en väns 8månadersvalp förra veckan. Trevlig hund, men det visar sig att hon har ett rejält resursförsvar mot andra hundar. Det har b funnits länge, mot människorna i familjen har de fått bort det med byteshandel men hur man ska göra mot hundar hade jag inget bra svar på? Mina backar direkt men alla gör ju inte det för en unghund så jag blir orolig för att det kommer smälla på riktigt.

Det här kommer alltså över pinnar, bajs mm ute så det är inte såpass lätt som att ta bort hennes saker när andra kommer.

Några råd? De vill verkligen att hon ska funka fullt ut med andra hundar.

Fast en korrekt socialt navlad hund känner av resursförsvaret och backar, det är sällan problem med andra hundar, så länge inte nån människa blandar sig i. Slänger pinnar, delar ut tuggben eller nåt annat osmart.
Sen kan det ju komma nån stursk ungtupp som säger att jag ska också.... Fast då vet man väl om att man har en sån.

Ja? Och vad gör man om man har en sådan "stursk ungtupp"?
Man låter inte de hundarna vara tillsammans.
Jag har en sån ras, de är skarpa med resursförsvar. Vi hade precis träning med vilt (dvs det bästa som finns) och vi har ute en hund i taget som arbetar. Allt annat är korkat, framförallt för den hunden som får pisk.

Inga konstigheter.

I takt med att hunden mognar skulle jag tro att förvara bajs blir rätt oviktigt.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 029
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar