Resultatfråga - vad ser ni?

fragansia

Trådstartare
Ni som har koll på galoppsporten och resultatläsning, vad kan ni se på de här resultaten?
Rent spontant, vad är det första ni tänker på?

resultat.jpg

Sv: Resultatfråga - vad ser ni?

Min första tanke var att det hon inte startat på över 6 år! :p

Men i övrigt... Tja, två 9:eplaceringar, en 5:e och en 4:e... Slagen med rätt många längder alla gångerna, provad på olika distanser... De gånger hon kom 4:a och 5:a hade hon tyngre vikt än när hon kom 9:a... Men jag har inte kollat vilket mostånd hon hade, så det säger inte så mycket. I alla hennes starter var det goda banförhållanden, båda gångerna hon blev 9:a startade hon från 10:e spår och när hon kom bättre placerad hade hon spår närmare innern.

Vad allt detta betyder? Tja, du... Ingen världstjärna, men jag har sett sämre. Hon var antagligen 3 år (gissning) när hon togs ifrån banan, och det kan ju betyda att hon inte fick någon chans att hävda sig och att hon kanske inte hunnit växa färdigt, men hon har också startat väldigt få gånger och då frågar jag mig varför. Har hon varit skadad kanske? Sjuk? Skenbensöm?

Svårt att veta utan att veta vilken häst det är.

Gisburne skrev:
Min första tanke var att det hon inte startat på över 6 år! :p
Hehe, ja det stämmer nog!:D
Gisburne skrev:
Hon var antagligen 3 år (gissning) när hon togs ifrån banan, och det kan ju betyda att hon inte fick någon chans att hävda sig och att hon kanske inte hunnit växa färdigt, men hon har också startat väldigt få gånger och då frågar jag mig varför. Har hon varit skadad kanske? Sjuk? Skenbensöm?

Svårt att veta utan att veta vilken häst det är.
Det är min häst, Perfect Hour heter hon. Slängde iväg ett mail till B.N som tränade henne på Täby och frågade varför hon såldes och fick det här till svar:
Att hästen såldes berodde på hennes klena löpningsresultat.

Oki... Skulle nog personligen ge en häst mer än 4 starter på sig om den tränade bra och så, men den klanske inte gjorde det heller? Som jag skrev förut, eftersom hon haft långa uppehåll mellan några av starterna så verkar ju någonting vara "out of order" så att säga. Eller så tyckte den inte om vintern, det finns ju såna. :smirk: Eller så hittade man inga vettiga löpningar då, eller whatever. I alla fall, utan att ha sett hästen i träning kan jag ju inte säga att jag skulle fortsatt ett tag till, och Bruno brukar inte vara den som ger "hopplösa" hästar en extra chans. (Inte av min erfarenhet i alla fall. ;)) Med så stora stall finns det inte utrymme för att behålla hästar i träning som inte ger någonting, och sa dessutom ägaren att botten var nådd så fanns det säkert ingen mer som trodde på hästen. Men så fick ju du en chans att köpa henne istället! :idea:

Mitt sto startade 13 gånger på ungefär lika lång tid som din om jag minns rätt, och hon visade heller inga fantastiska resultat, trots att hon var frisk. Men henne har jag själv ridit på banan och därför vet jag att kapaciteten finns där, hon plockade bara aldrig fram den ordentligt i löp. Kom som bäst 3:a. Tror att hennes största problem var att hon stressade upp sig i löpen och kunde därför inte prestera lika bra som i träning. Det kan ju kanske ha varit likadant med din? Who knows...?

Såg en annan intressant sak nu när jag såg vilka som ridit henne. Med en kille i sadeln kom hon placerad, med tjej kom hon 10:a... Det är inte helt ovanligt att vissa hästar behöver en kille ELLER en tjej för att göra bäst ifrån sig, beroende på hur känsliga de är och så vidare. Och eftersom hon bara ridits av samma tjej och samma kille så kan man kanske gissa att killens ridstil passar hästen bättre än tjejens?

(Kallar dem "killen" och "tjejen" för att inte moderatorn ska ge mig bannor för att jag diskuterar specifika personers ridstilar! :crazy: )

Gisburne skrev:
Såg en annan intressant sak nu när jag såg vilka som ridit henne. Med en kille i sadeln kom hon placerad, med tjej kom hon 10:a... Det är inte helt ovanligt att vissa hästar behöver en kille ELLER en tjej för att göra bäst ifrån sig, beroende på hur känsliga de är och så vidare. Och eftersom hon bara ridits av samma tjej och samma kille så kan man kanske gissa att killens ridstil passar hästen bättre än tjejens?

(Kallar dem "killen" och "tjejen" för att inte moderatorn ska ge mig bannor för att jag diskuterar specifika personers ridstilar! :crazy: )

HAha mitt lilla hjärta Cassie verkar gilla killar mer ( med undantag för EN speciell kille :P )

Anledningen till att hon såldes så snabbt pga av dåliga resultat kan är ju säkert för att ägarna satsade på en henne som en storloppshäst och ville ha med henne i toppskicktet. Sen höll hon inte måttet och då ville man hellre satsa på en ny yngre häst som kunde plocka hem de stora pengarna.

Sem kan det ju vara så också att killen som red var en rutinerad proffsjockey och tjejen då ganska färsk lärling!
Kunde säkert ha varit ombytta rollen om tjejen varit jockey och killen lärling..........

Liknande trådar

Fritid Nu är det bara 4 dagar tills de första tävlingarna smyger igång, 6 dagar tills den officiella invigningen 🎉 Har ni börjat OS-peppen...
42 43 44
Svar
877
· Visningar
27 614
Senast: Zpunk
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
879
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: trazel
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka