Resultat efter att ha lästat ut stövlar?

Zody

Trådstartare
Mina Petrie har blivit lite för trånga i vaden och behöver lästas ut, och nojig som jag är tror jag självklart att det kommer bli skitfult. Någon som lästat ut sina med bild på resultatet eller som bara kan lugna mig lite? :D
Det handlar om ungefär en cm, mer än så ville inte skomakaren göra. Blir det för lite blir det dragkedjor i, vilket jag självklart också nojar över. :rofl:
Att man kan bli så orolig över ett par jäkla stövlar. :D

Sv: Resultat efter att ha lästat ut stövlar?

Jag lästade ut mina gamla Cavallo två gånger, blev inga "skönhetsfel" efter någon av gångerna, såg ut som innan, fast aningen vidare.
Så du kan nog lugnt lästa ut dina utan att oroa dig :)

Jag har också lästat ut utan att det syns.

Skönt att höra,det vore ju kanon om resultatet blir lika bra för mig. :) Att köpa nya stövlar är inte aktuellt just nu, även om det vore väldigt trevligt. :angel:

Jag har fått mina Königs utlästade och jag var lika orolig som du över om 1 cm verkligen skulle räcka men det gjorde det, gott o väl.

Hoppas verkligen att det räcker, för jag får på mig stövlarna utan ridbyxor. En cm blir förhoppningsvis ganska lagom, vill ju fortfarande att stövlarna ska vara tighta och ge ordentligt med stöd.

Är du säker på att det är stövlarna som har blivit för trånga och inte vaderna som har blivit för stora :p.

Det är stövlarna som krympt, hur vågar du påstå något annat? :devil: ;)

E de någon av er som lästat ut stövlar med hård utsida? Funkar de lika bra? Jag e jätterädd att de liksom ska förstöras o bli mjuka om jag skulle ge mig på det :crazy:

Se till att de vidgar stövlarna ordentligt (på riktigt) bara så att de inte bara spänner ut dem, för då går det tillbaka efter ett tag.

Hur vidgar de stövlarna "på riktigt"? Det verkade som att de skulle sättas i någon maskin, så med andra ord kanske de bara spänner ut dem? :crazy:

Jag har lästat ut mina gamla Petrie ca 3cm och det syns ingeting på dom på utsidan.. bara lite svaga märken på insidan där maskinen har suttit..

Mina blötte dom tydligen ner ordentligt och satte dom i maskinen i något dygn och sen fick dom torka.. Ev att dom hade varmt vatten men jag ska inte säga säkert! Är det på rätt sätt?

Magini

De syr på något vis. Jag pratade med en sadelmakare om just detta för ett tag sen och han sa att många bara töjer ut stövlarna och att de då går tillbaka efter ett tag till ursprungsstorleken. Han menade att skomakaren måste lästa ut dem ordentligt för att de ska bli större och att inte så många kunde detta riktigt bra. (att de "fuskade" genom att töja istället) Hur han menade att det ska gå till när det är riktigt gjort vet jag däremot inte.

det håller jag inte med om. mina töjdes och dom gick inte alls in igen, inte på dom två åren jag hade dom iaf.
sy? han menade kanske att dom skulle klippas upp och så göras vidare i skaften?

har ett par nu som jag funderar på att ta ut lite, kan man lämna till vilken som helst skomakare? vad har ni fått betala?

Jag hämtade mina stövlar idag, blev helt perfekt. :love: Nu sitter de precis så som jag vill ha dem. :D

Jag lämnade mina stövlar till den enda skomakare vi har här i stan, hon tog 60 kronor!! för båda stövlarna, och skulle det inte blivit bra hade hon inte tagit betalt för det och satt i dragkedjor gratis.

Det går nog sjukt bra för dem, fullt i hela butiken och folk som kommer och går mest hela tiden verkar det som. :D
Sen kostar det säkert mer att sula om osv, men just lästningen var väldigt billig i alla fall - och jag klagar inte. 60 spänn jämfört med ca. 4000 för ett par nya stövlar så. :angel:

Någon som vet hur det går att lästa ut stövlar som redan har dragkedja? Jag har gått upp lite sen jag köpte mina och får blodstopp i benen nu. :angel:

Kan man sy in ett par stövlar? mina vader har krympt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 460
Senast: Buongusto
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025