Sv: resultat efter 1 månad behandling hosthäst
Har ni kikat med kamera för att se att det verkligen inte ligger slem?
Min ponny har sommarallergi, snorig, hostar, får slem och bukandas (förra sommaren när jag fick hem honom hade han en luftvägsinfektion). Bukandningen har varit värre vid fuktigt väder, när det var soligt så var han helt trött.
Att ge ventpulmin och cortison är ju bara att ta bort symtomen för tillfället (men tack o lov att det finns ändå) och så kommer det ofta tillbaks när man slutar, jag tänker att bättre att försöka lindra orsaken till varför de blir så här.
Secreta pro skulle jag vara försiktig med eftersom det innehåller vitlök och det bör ingen häst äta som redan är nedsatt i sitt immunförsvar.
Efter en period av symtom i våras så började jag att ge allergimedicin Cetirizin och slemlösande Acetylcystein och efter en vecka så märkte jag stor skillnad. Slemmet kom upp och han slutade hosta vid ansträgning, han blev återigen pigg även de varmaste dagarna. Han fortsatte dock att bukandas lite för mycket i mitt tycke, men nu en -två månader senare så har jag märkt att även det har blivit mycket bättre.
Jag har provat även med alger men det föll inte herrn i smaken mer än ett par dagar. Därmot så har den rinnande näsan blivit mycket bättre sedan jag även satte in C-vitamin. Nu har jag börjat ge en dos av EC vitamin för att försöka stötta och höja upp immunförsvaret till nästa vår. Går det att ha honom i stort symtomfri på detta så kommer han få gå på det varje pollensäsong men slutar det att hjälpa så anser min vet. att man ska fundera på vilket hästliv de mister av sin sjukdom och ta beslut utifrån det och jag håller med där.
En annan häst i stallet fick en kraftig pollenreaktion när värmeböljan kom och han fick ventpulmin och fabrol. i ca två veckor av deras vet. Visst fick han lindring men har var fortfarande inte bra när han åkte på semester för en vecka sedan och de kan ju inte bli bra om de hela tiden matas fulla av det de inte tål. I detta fall pollen.