resultat efter 1 månad behandling hosthäst

P

pastor

nu har det gått över en månad, med behandling venti och kortison via innalering. Tyvärr kan inte jag se nån större skillnad i andning :cry:, däremod
har vi inte hört hästen hosta nå mer. Även när det fuktigt ut så hostar den inte, eller vid ansträngning :banana:

Enligt vet. ska hästen ridas trots andningen :crazy: (diagnos bronkit), han pigg och framåt, men man är ju bekymrad att han fortfarande ser ut så här.

Hoppas verkligen att det här försvinner.

http://www.youtube.com/watch?v=vdqxedCH4Zo

(skrev fel datum 11 juli/ idag skulle det ju vara)

Sv: resultat efter 1 månad behandling hosthäst

Hej jag har också en häst men nylig upptäckt kvickdrag-hosthäst, han står på lösdrift så han hostar väldigt sällan det är vid hög ansträngning eller när han rullar sig i torr jord och han andas in det.. Jag har pratat lite med en annan tjej som lyckas få till sin häst. Bota gå inte men man kan ha det under kontroll men man kan inte sluta medisenera. Min kille som haft det i c 1-2 veckor är redan på återhämtningsvägen och hur vi lyckas med det är : mycket utegång gärna lösdrift är bra men vet inte vad din häst tycker om det..
Vi ger honom alger/tång tillsammans med hans vanliga örter han får för ålderdom, man kan beställa alger och tång på http://www.alg-borje.se/?p=vil&c1=F%F6r+H%E4star det hjälper till att rena hästen och det fungerar verkligen!
Lisa hon jag pratade med var redo att ta bort sin häst för att den inte blev bättre av vets medisin men testade detta och hästen blev bra :) Jag ser stor skillnad på min häst som springer runt och busar upp unghästen i hagen.
Ett annat tips är kokat vatten och hälla det i en hink med två droppar ravensara olja det renar bihålerna för dom sämre dagarna när vädret inte är så bra..
http://www.pixbox.se/alb_show_id1088495_page0.html där är bilder på min pålle lycka till!

Ja mina hästar går bara ute nu, får bara grönt inget hö ( har nog fått det från hö).
Min häst hostar nu aldrig varken när han rids eller rullar sig, men det är ju detdär med andningen :(.
Min står fortfarande på kortison, innalerar med mask. Men håller på att drappa ner.
Ja man kanse ska prova det med alger ändå.

Hej!
Har också en bronkithäst som tyvärr har gått ganska långt nu. Finns inte mycket som hjälper längre på honom, förutom cortison som du skriver. Men det tar heller inte bort den kraftiga bukandningen.

Min har också så att han blir lite slemmig och det kan pipa när han andas då. Jag provate Equistro Secreta Pro och jag tycker att andnignen har blivit mycket bättre sen dess. Har du provat det?

nej det har jag inte provat det, om det hjälper det vore ju kanon.
På min hörs det inget pipande när han andas, han blir inte slemmig heller.
Usch, vad trist vill ju inte han ska runt så här resten av livet, jag ska rida men samtidigt känns det ju inte bra att rida en häst som inte är fullt frisk.

Jag rider också min häst, det blir långa uppvärmningar sen går det faktiskt bra. Man får också upp eventuellt slem som finns då. Tror inte du behöver ha dåligt samvete för det är bra att röra på dessa hästar, det blir värre när dom är ur kondition.

Bronkit är svårt att bli av med, man måste hitta en miljö som verkligen passar den hästen det gäller annars kommer det antagligen fortsätta. Min har kronisk bronkit och kommer alltså aldrig bli av med det. Han är 22 idag och vet att han kan bli jättedålig på vintern, så vi får se vad som händer senare i år... Ingen rolig sjukdom :(

usch, jag vet inte hur det blir för våran på vintern, jag hoppas ju ändå att han kan bli symptomfri. Jag kanske måste ha mer tålamod, att det tar tid tills andningen normaliseras. Ja veterinären har ju sagt att jag ska rida trots andningen, så jag lär ju lita på honom.

Vad intressant det var att se din film!! När jag såg hur din häst andas så såg jag att det är så som även min andas. Har inte tänkt på hur det ser ut när han ansträngt sig, typ bus i hagen eller ridning, ha mest tänkt på att han hostat.men jag ska kolla det idag!

Min häst fick gå på venti i en vecka, men jag märker faktiskt ingen skillnad efter det. Det är samma visa igen. Hosta vid ansträngning. Och då spelar det ingen roll om det är vid bus eller ridning. Så fort han travar/galopperar så hostar han. Jag fick ingen diagnos så jag vet inte om det skulle kunna vara bronkit/kvickdrag eller att han bara är en sk "hosthäst". Han piper inte när han andas, men jag märkte igår att han är snorig. Det är vitt slem som rinner ur näsborren. Vet inte om han kan ha blivit förkyld när vädret varit som det har varit, eller om det har med hostan och allt att göra...Men jag ska ringa vet. på måndag så får vi se vad som händer då....

Har ni kikat med kamera för att se att det verkligen inte ligger slem?

Min ponny har sommarallergi, snorig, hostar, får slem och bukandas (förra sommaren när jag fick hem honom hade han en luftvägsinfektion). Bukandningen har varit värre vid fuktigt väder, när det var soligt så var han helt trött.

Att ge ventpulmin och cortison är ju bara att ta bort symtomen för tillfället (men tack o lov att det finns ändå) och så kommer det ofta tillbaks när man slutar, jag tänker att bättre att försöka lindra orsaken till varför de blir så här.

Secreta pro skulle jag vara försiktig med eftersom det innehåller vitlök och det bör ingen häst äta som redan är nedsatt i sitt immunförsvar.
Efter en period av symtom i våras så började jag att ge allergimedicin Cetirizin och slemlösande Acetylcystein och efter en vecka så märkte jag stor skillnad. Slemmet kom upp och han slutade hosta vid ansträgning, han blev återigen pigg även de varmaste dagarna. Han fortsatte dock att bukandas lite för mycket i mitt tycke, men nu en -två månader senare så har jag märkt att även det har blivit mycket bättre.

Jag har provat även med alger men det föll inte herrn i smaken mer än ett par dagar. Därmot så har den rinnande näsan blivit mycket bättre sedan jag även satte in C-vitamin. Nu har jag börjat ge en dos av EC vitamin för att försöka stötta och höja upp immunförsvaret till nästa vår. Går det att ha honom i stort symtomfri på detta så kommer han få gå på det varje pollensäsong men slutar det att hjälpa så anser min vet. att man ska fundera på vilket hästliv de mister av sin sjukdom och ta beslut utifrån det och jag håller med där.

En annan häst i stallet fick en kraftig pollenreaktion när värmeböljan kom och han fick ventpulmin och fabrol. i ca två veckor av deras vet. Visst fick han lindring men har var fortfarande inte bra när han åkte på semester för en vecka sedan och de kan ju inte bli bra om de hela tiden matas fulla av det de inte tål. I detta fall pollen.

Senast ändrad:

Jag tänker inte uttala mig om filmen eftersom jag inte tycker man ser särskilt mycket på den.
Om vi bortser från filmen så har jag alltid fått lära mig att har man en hosthäst ska den jobbas helst varje dag. Jobbet behöver inte vara särskilt ansträngande men hästen behöver jobba för att få hjälp att få bort slemmet. Om hästen hostar så slutar man inte jobba utan väntar på att anfallet går över och sedan fortsätter man. Så gör precis som din veterinär säger rid hästen.
Någon här ovan rekomenderade Carragenalger det gör inte jag. Det är dyrt, slaskigt, luktar fan, hästen tyckte det var oätligt om det inte var rejält varmt (det ska utfodras 1 liter 2 ggr/dag till storhäst) och jag fick inget resultat heller.
Jag fodrar min häst med slemlösande örter istället. Detta iform av anis och timjan som hjälper henne att få loss slemmet. Fördelen är att jag får bättre resultat, med en godare doft (och smak) till en mindre summa pengar. Nu vet jag inte om det fungerar för alla men det är ett tips iallafall.

Ja gör det snabbt kolla med vet, helst åk till klinik! Verkligen vi kan bara säga det är jätte jobbigt med sådana här sjukdomar och det kan gå fort! Våra hästar, våran shettis har nämligen också fått det här, men har aldrig fått den tunga andningen som tur är.

Vi väldigt säkra på att det var dåligt hö som har gjort det här, eftersom allt började efter jul. Våran shettis är helt symptomfri och mår toppen.

Men den stora har tyvärr åkt på värre!

Jag vi har varit till klinik och det var bara lite slem i luftrören, ett tag så hostade han ju också, men nu inte längre. Jag tror att antingen sitter det fortfarande segt slem i lungorna som vill inte lossna eller det är som vet säger att luftrören har blivit trånga, att det har bildats typ mera slemhinna som gör trångt och att detta i sin tur tar lång tid för att gå tillbaka.

hur gjorde vet (vid undersökningen) för att komma fram till att det var bronkit?

Jag hade nämligen ute en privatpraktiserande vet som är ganska känd i mina trakter för att vara bra. Han höll för näsborrarna ett tag så att min häst skulle bli andfådd och därefter så lyssade han bara med stetoskop!
Det kanske är bättre att åka in till klinik, där finns ju mer utrustning om så behövs...

hur gjorde vet (vid undersökningen) för att komma fram till att det var bronkit?

Jag hade nämligen ute en privatpraktiserande vet som är ganska känd i mina trakter för att vara bra. Han höll för näsborrarna ett tag så att min häst skulle bli andfådd och därefter så lyssade han bara med stetoskop!
Det kanske är bättre att åka in till klinik, där finns ju mer utrustning om så behövs...

Så gjorde veterinären också, höll för näsborrarna. Sedan gick de in med en kamra i luftvägarna. Jag tycker ändå att det är märkligt att hästen fortfarande andas tungt, trots behandling en längre tid.
Jag vill inte tänka tanken egentligen men om lungan är skadad då kanske man lär ändå tänka på avlivning. Det är så hemskt att se honom så här.

Ge det lite mer tid, men som du säger så kan ju lugnorna redan ha ärrbildning. Vet du varför eller när det startade? Var det innemiljön, maten, pollen för vilket det än var så kan man ju försöka med annan medicin.
Är det en allergi så finns ju ändå en hjälp som kan fungera i allergimedicinen, annars är det bara korticon. Finns ju även de som fått friska hästar på homeopati men det förutsätter ju att lugnorna inte redan är skadade vilket kanske borde kollas upp så man vet i ett tidigt stadie.

Beroende på vilken sorts andingsproblem ens häst har fått så kan man göra olika åtgärder också. Finns en intressant film på

http://www.thehorse.com/Videos.aspx?tab=webinar

som handlar om ovanståendes problematik, grund och åtgärd.

Gå ner till -Managing Non-Infectious Respiratory Problems man behöver dock logga in sig för att få tillgång till den.

Att ge ventpulmin och cortison är ju bara att ta bort symtomen för tillfället (men tack o lov att det finns ändå) och så kommer det ofta tillbaks när man slutar, jag tänker att bättre att försöka lindra orsaken till varför de blir så här.

Om hästen har en allergisk bronkit, wilket wäl misstänks i det här fallet, så finns det ju tywärr inget preparat som "botar" allergin. Man måste skydda hästen från det den är allergisk mot, ofta mögelsporer i foder, strö och miljö, samt behandla symptomen med just kortison (starkt antiinflammatoriskt, tar bort den allergiska reaktionen så länge det ges) och i wissa fall luftrörswidgande (Wentipulmin). Kortison i inhalatationsform är förknippat med mindre biwerkningsrisker än när det ges systemiskt.

Ökad mängd slem bildas i luftwägarna som swar på en inflammation (kan wara infektion eller t e allergi). Slemmet är alltså inte det primära problemet och man botar inte sjukdomen genom att ge slemlösande. Däremot kräws det i många fall lite slemlösande för att hjälpa hästen att bli fri från slemmet i de nedre luftwägarna.

Att hitta orsaken och "behandla" den är a och o inom all medicin. Wad gäller allergi gäller det att skydda indiwiden mot det den är allergisk mot, i möjligaste mån. Wid kraftig bronkit kan man få kroniska förändringar i luftwägarna och dessa går inte att behandla.

Ts måste ge det lite mer tid och lämpligen ta tillbaka hästen till kliniken för ett återbesök. Hur ser det ut nu? Behöwer man komplettera behandlingen med t e slemlösande?

tack för länken med filmen, det verkligen väldigt intressant.

Jo många säger han behöver mer tid, okej han har varit värre med hög andningsfrequenz, tallrik stora näsborrar och pumpade riktigt redan i vila. När jag tog bort honom ifrån det stallet där han fick dessa symptom och han kom hem igen blev det genast bättre. I alla fall lugnade andningen ner sig, men andningen är ju inte som den ska än.

Jag är lite rädd att han ska gå med tung andning resten av livet, det vore inte snällt mot honom.

Jag vet att inget finns som botar en allergi, men det finns ändå lindring om hästen svarar så att hästen i bästa fall slipper få en sån kraftig reaktion. Kortisonet sätts ju in när hästen redan blivit väldigt dålig och det gått långt. Har man allergihästar så bör man reagera snabbt och åtgärda orsaken som kan vara olika samt sätta in medicin i tidigt stadie eftersom det lätt blir bronkit annars.
Sen finns det ju tyvärr de hästar som inte svarar alls på medicin och då får man ta nya beslut utifrån det, min förra var sån.

Kortison är mycket potent och bör, enligt min sikt, sättas in betydligt tidigare än wad som sker. Det finns ett motstånd mot att sätta in kortison pga rädslan för biwerkningar. Är det bättre att få en häst med kroniska förändringar ska man kanske fråga sig.

Det finns ingen resistens el dylikt mot kortison. Det är mycket effektiwt wid allergi och alla swarar på det, om inte så beror det på att kroniska förändringar redan uppstått. Eller så finns det en annan orsak till beswären.

Liknande trådar

P
Hästvård Hur lång tid tog det för era hästar som hade bukandning att bli bra? Våran arab har nu haft problem med det några månader, han har...
Svar
4
· Visningar
2 203
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka