resultat efter 1 månad behandling hosthäst

Sv: resultat efter 1 månad behandling hosthäst

Håller helt med, jag förstår inte heller rädslan för kortisonet och liksom dig så tycker jag att det borde sättas in tidigt. Personligen så tycker jag att hellre att ha en fungerande häst så länge det går och den fungerar på kortison och ta biverkningarn OM de kommer än att den lider i onödan och det sätts in försent och ibland inte alls.

Vet att vissa vet. är väldigt anti att låta en häst stå på kortison och hellre tycker att de ska tas bort än gå på kortison under långa perioder som man ofta behöver det.
Sen tycker jag att fler borde prova Cetirizinet på allergier så kanske man slipper ta till det tyngre artelleriet.

Senast ändrad:

Mysko din pålle andas precis som min tjej gjorde ett tag i de förra stallet. vet sa också att det var kronisk bronkit men så flyttade vi från stallet å hästen flutade andas så på bara 2 dagar =/ mysko.. de visade sig senare att där fanns mögel i stallet där vi stod därav hostan å buk andningen.
prova byta stall till lösdrift elelr utebox. de gjorde jag. å hon har aldrig hostat sedan dess

Inte alls mysko. Hästen flyttade bort från det den war allergisk mot och då blew den bra. Kronisk som i kronisk bronkit betyder inte att sjukdomen är obotlig, kronisk betyder, till skillnad från akut, att sjukdomen pågått en wiss tid.

Hej!
Jag har en häst med med RAO (kronisk bronkit) som har varit jättedålig, rosslat i luftvägarna och pressat ut luft ur lungorna. Hon var så dålig att det inte ens gick att skritta henne.
Jag försökte med ALLT. Huskurer (alger, olika örter, något slags pulver som man sprutade upp i näsborrarna, naturläkemedel i flytandeform mm) Lade höet i blöt och blötte allt foder, tom vattnade i boxen. Och förstås så hade jag ut veterinären hur många gånger som helst. Fick slemlösande, ventipulmin och kortison.Inget av detta gjorde min häst frisk.
Var även på en luftvägsundersökning på klinik som visade irriterade och ansträngda/slemmiga luftvägar.
Tillsist flyttade jag hästen till en anläggning där de hade uteboxar som hon stod i ca en månad, efter detta flyttades hon in innomhus då hon var så pass frisk. Stallet har högt i tak och är MYCKET väl ventilerat. Idag har hon stått i stallet i ca ett år och har ingen hosta alls. Dock är spån och hösilage ett måste.
Kämpa på! Fundera på att byta stall, det kan rädda din häst.

Liknande trådar

P
Hästvård Hur lång tid tog det för era hästar som hade bukandning att bli bra? Våran arab har nu haft problem med det några månader, han har...
Svar
4
· Visningar
2 203
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka