Restauranger som enbart hänvisar till Instagram på sin hemsida

Nej, men nu gissar jag att just det beteendet beror på var jag är.

Även på denna länk så funkar det på mobilen såhär:På mobilen (Safari) kan jag få se titelsidan med alla thumbnails, men så fort jag klickar på en bild så är det krav på inloggning.

På mobilen kan jag se den där titelsidan med små bilder, men kan inte navigera vidare, då kommer inloggningen upp som modal.

Jag kan klicka bort den men så fort jag försöker klicka på något annat så kommer den upp igen så det går liksom inte att kika runt på sidan.

Jag kan se minityrer i album, men inte klicka på posterna. Dvs meningslöst som informationskanal.
Tricket där, med miniatyrerna, brukar vara att högerklicka på dem och välja att öppna i ny flik/nytt fönster. Då minsann får man (än så länge) se allt...

Jag kollade nu hur det är för min favoritrestaurang. De har förvisso en fb-sida, men dåligt uppdaterad. Tidigare har jag misslyckats med att hitta dem på instagram. Men, de har en kort, enkel hemsida med precis den info som behövs: kort beskrivning av stället, meny, kontaktuppgifter, öppettider och vägbeskrivning via Google maps. De har också massvis av googlerecensioner. Jag är nöjd :p

Som jag skrivit flera gånger tidigare är det svårare att uppdatera en hemsida än att uppdatera instagram eller facebook. Hemsidan når också färre personer. Det är antagligen anledningen till att många restauranger inte har menyn på sin hemsida om de har en hemsida.

De restauranger jag brukar äta på har en ny meny varje vecka, restauranger som har en meny som inte uppdateras särskilt ofta har säkert sin på hemsidan om de har en hemsida.
Fast det beror väl ändå på hur hemsidan ser ut "bakom"? Jag har drivit en hemsida via något som hette typ vix, minns ärligt talat inte, och det var bara att logga in och skriva. Du behövde inte ha några som helst programmeringskunskaper eller liknande, utan ville du ha en ruta att skriva din text i så drog du bara en ruta från menyn till fältet som såg ut som hemsidan. Det var liksom som en blandning mellan Canva och PowerPoint. Meny kan enkelt göras i word, spara som PDF och ladda upp. Kan inte ta många minuter, menyn måste du ju ändå ofta göra för att skriva ut och ge till gästerna på plats.

En kostnadsfråga kan det definitivt vara, men jag tror inte vi betalade många tusenlappar för per år för den + webb-domän.

Jag tycker att det beror på. Större restauranger med en meny som inte varieras särskilt ofta tycker jag ska ha en enkel hemsida. För mindre ställen som skiftar meny ofta, kanske beroende på råvaror för dagen, då tycker jag att Meta är ok. Men jag vill ha konceptet klart för mig på hemsidan.

Jag använder Facebook men i princip aldrig Instagram. Tycker också det är trist när man gör ett försök att hitta menyn på Instagram och bara får fram en massa bilder

Som jag skrivit flera gånger tidigare är det svårare att uppdatera en hemsida än att uppdatera instagram eller facebook. Hemsidan når också färre personer. Det är antagligen anledningen till att många restauranger inte har menyn på sin hemsida om de har en hemsida.

De restauranger jag brukar äta på har en ny meny varje vecka, restauranger som har en meny som inte uppdateras särskilt ofta har säkert sin på hemsidan om de har en hemsida.

Det kan säkert ta litet mer tid att uppdatera en webbsida, men det är där jag tittar. Det har inte ens föresvävat mig, att menyer skulle finnas på Instagram.

Har ar det nog bara food-trucks och snabb-mat stallen som bara har facebook eller instagram och inte har en hemsida. De som varierar sina menyer efter tillgang pa varor sager helt enkelt det pa sin hemsida och visar ett par exempel pa menyer ... men de har ocksa nagra fa ratter som alltid finns, for det finns faktiskt varor som aldrig tar slut I affarer.

Har ar det nog bara food-trucks och snabb-mat stallen som bara har facebook eller instagram och inte har en hemsida. De som varierar sina menyer efter tillgang pa varor sager helt enkelt det pa sin hemsida och visar ett par exempel pa menyer ... men de har ocksa nagra fa ratter som alltid finns, for det finns faktiskt varor som aldrig tar slut I affarer.
Jag kan förstå foodtrucks faktiskt, men inte restauranger. De borde kunna ha en grundmeny på en hemsida. att den varierar lite grand går ju att förstå ändå, men Tycker ändå att man kan ha en meny med återkommande rätter att beställa.

Jag kan förstå foodtrucks faktiskt, men inte restauranger. De borde kunna ha en grundmeny på en hemsida. att den varierar lite grand går ju att förstå ändå, men Tycker ändå att man kan ha en meny med återkommande rätter att beställa.

Har har restauranger nastan alltid en del (3-6 olika ratter) "special's" som servern rabblar upp. Det ar oftast just for att tillgangen pa vissa varor ar begransad, men kocken har fatt tag pa nagon vara han/hon tycker ar cool och det laggs till menyn.

De restauranger jag känner till som uppdaterar menyn väldigt ofta brukar bara ha en exempelmeny uppe, och den aktuella på plats. :)
Hemidan når ju inte färre personer om det är den som dyker upp vid en googling?
Men du googlar ju inte fram instagram det kommer i feedet av sig självt det är ju det som är finessen det är också enkelt att betala lite och få ett reklam inlägg som går ut till alla inom en viss kategori tillexempel (samma med facebook). Det är ju det som är grejen med Facebook och instagram.

Jag skriver ju inte i egensak jag mest konstaterar att så här är det och anledningarna till varför. Men du får betydligt mer besök på ett inlägg på instagram/facebook än på en ett på en hemsida. Du når helt enkelt fler med mindre insats. Detta genom att dessa appar hjälper dig att sprida din information, det gör ju inte hemsidan den behöver ju sökas upp aktivt. Facebook och instagram där söker informationen upp dig.

Fast det beror väl ändå på hur hemsidan ser ut "bakom"? Jag har drivit en hemsida via något som hette typ vix, minns ärligt talat inte, och det var bara att logga in och skriva. Du behövde inte ha några som helst programmeringskunskaper eller liknande, utan ville du ha en ruta att skriva din text i så drog du bara en ruta från menyn till fältet som såg ut som hemsidan. Det var liksom som en blandning mellan Canva och PowerPoint. Meny kan enkelt göras i word, spara som PDF och ladda upp. Kan inte ta många minuter, menyn måste du ju ändå ofta göra för att skriva ut och ge till gästerna på plats.

En kostnadsfråga kan det definitivt vara, men jag tror inte vi betalade många tusenlappar för per år för den + webb-domän.
Det är ändå så att du måste sätta dig ned och göra det, kanske på en dator? Instagram/facbook, som dessutom kan länkas ihop så du postar på båda apparna när du gör ett inlägg, har du i telefonen öppnar appen, klickar på inlägg, tar en bild och trycker på publicera. Sen är det klart. Det är ju väldigt, väldigt enkelt.

Men du googlar ju inte fram instagram det kommer i feedet av sig självt det är ju det som är finessen det är också enkelt att betala lite och få ett reklam inlägg som går ut till alla inom en viss kategori tillexempel (samma med facebook). Det är ju det som är grejen med Facebook och instagram.

Jag skriver ju inte i egensak jag mest konstaterar att så här är det och anledningarna till varför. Men du får betydligt mer besök på ett inlägg på instagram/facebook än på en ett på en hemsida. Du når helt enkelt fler med mindre insats. Detta genom att dessa appar hjälper dig att sprida din information, det gör ju inte hemsidan den behöver ju sökas upp aktivt. Facebook och instagram där söker informationen upp dig.
Aha!
Jag har aldrig använt instagram, men i alla fall på FB behöver jag för det allra mesta ha visat aktivt intresse för en restaurang innan deras poster dyker upp i min feed. :)

Edit: oavsett är det svårnavigerat för någonting som till exempel en meny tycker jag. Oftast är det ju massor med poster man måste söka igenom för att hitta relevant info.

Aha!
Jag har aldrig använt instagram, men i alla fall på FB behöver jag för det allra mesta ha visat aktivt intresse för en restaurang innan deras poster dyker upp i min feed. :)
Jag har drivit en förenings socialamedierkonto och det finns massor av tjänster där du kan betala för att visa för en viss grupp och liknande du köper tjänsten att ditt inlägg ska komma upp i nyhetsflödet hos personer inom ett visst område eller kanske ålderskategori eller liknande. Jag får tex ofta upp när foodtrucks kommer till min stad, då har de betalt för att det ska visas för folk som angivit att de bor i x stad tex. Sen om jag då trycker like på den då dyker den dessutom upp i mina vänners nyhetsflöde också osv. Det finns också sätt att påverka algoritmen så ditt inlägg visas för fler människor.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag är inte intresserad av att lämna fler spår efter mig än nödvändigt på nätet så jag vägrar tillåta diverse appar att hålla reda på mig, utom 112. Vill jag testa något nytt letar jag aktivt upp det själv och då är både Instagram och FB ointressant.

Vilket för övrigt ställde till det lite i senaste säkerhetskontrollen av mig, jag fanns knappt! 😅

Jag har drivit en förenings socialamedierkonto och det finns massor av tjänster där du kan betala för att visa för en viss grupp och liknande du köper tjänsten att ditt inlägg ska komma upp i nyhetsflödet hos personer inom ett visst område eller kanske ålderskategori eller liknande. Jag får tex ofta upp när foodtrucks kommer till min stad, då har de betalt för att det ska visas för folk som angivit att de bor i x stad tex. Sen om jag då trycker like på den då dyker den dessutom upp i mina vänners nyhetsflöde också osv. Det finns också sätt att påverka algoritmen så ditt inlägg visas för fler människor.
Mina lokala restauranger är kanske helt enkelt inte lika engagerade, tack och lov får jag väl säga. :D Eller också hör jag inte till målgrupp.
Oavsett håller jag fast vid att Fb är värdelöst som kanal om folk vill kolla upp ens meny.

Mina lokala restauranger är kanske helt enkelt inte lika engagerade, tack och lov får jag väl säga. :D Eller också hör jag inte till målgrupp.
Oavsett håller jag fast vid att Fb är värdelöst som kanal om folk vill kolla upp ens meny.
Jag kan förstå att man tycker det om man inte använder de andra medierna :), det är ju rätt logiskt.

Jag kan förstå att man tycker det om man inte använder de andra medierna :), det är ju rätt logiskt.
Inte bara därför, jag är en rätt aktiv FBanvändare... det är helt enkelt inte praktiskt. Jag vill inte sitta där och scrolla runt i tio minuter tills jag hittar rätt bild bland de sjuttiofem som postats senaste månaden, jag vill bara läsa menyn.
Ofta om jag hittar en restaurang som inte har en hemsida är det någon Annan som tagit på sig att fotografera menyn och posta den till och med. 😅

Inte bara därför, jag är en rätt aktiv FBanvändare... det är helt enkelt inte praktiskt. Jag vill inte sitta där och scrolla runt i tio minuter tills jag hittar rätt bild bland de sjuttiofem som postats senaste månaden, jag vill bara läsa menyn.
Ofta om jag hittar en restaurang som inte har en hemsida är det någon Annan som tagit på sig att fotografera menyn och posta den till och med. 😅
De nålar den väll bara så ligger den högst upp på sidan hela tiden.

Det är ändå så att du måste sätta dig ned och göra det, kanske på en dator? Instagram/facbook, som dessutom kan länkas ihop så du postar på båda apparna när du gör ett inlägg, har du i telefonen öppnar appen, klickar på inlägg, tar en bild och trycker på publicera. Sen är det klart. Det är ju väldigt, väldigt enkelt.
Jag svarade bara på att det skulle vara krångligt och tidsödande att använda en hemsida, vilket jag verkligen inte tycker att det är. Menyn är redan klar eftersom den antagligen ändå skrivs ut fysiskt till kund, och med ungefär lika många klick som du behöver göra för att posta på sociala medier så har du laddat upp en meny på en hemsida. Vill bara tydliggöra att det verkligen inte är speciellt mycket svårare eller mer tidsödande att använda en plattform som Wix/liknande.

Däremot kan jag inte tala så gott om Meta Business Suite, h'lvete vad svårnavigerat det kan vara! Då är hemsidor mer användarvänligt många gånger. Tycker det är bra att inte sitta i knät på Meta och lägga all sin kommunikation på plattformar man själv inte har kontroll över. Sociala medier och hemsidor är två helt olika medier och forum, och bör hanteras utifrån det.

Är du verkligen säker på det?

Kan det inte bero på vad du vill visa och marknadsföra, där vissa företeelser lämpar sig för vissa kanaler, med andra passar bättre att visa upp på andra sätt i andra kanaler.

BTW så tycker jag att just instagram är en av de uslare plattformarnare för att exponera just någonting.
Det blir liksom ingen struktur.

De nålar den väll bara så ligger den högst upp på sidan hela tiden.
Det har jag hittills aldrig sett, men jag brukar också tappa intresset för en restaurang som inte har hemsida.
Edit: om jag inte bara går förbi utanför och ser menyn på display. Det är nästan bäst tycker jag. Älskar att browsa menyer IRL.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
350
Senast: DeCloe
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 527
Senast: monster1
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
1 008
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka