Respektlösa hundägare!!!

B

Bee Sweet´s

Jag blir så j-a trött...

I morse när jag gick ut på promenad med mina hundar så stöter vi på en gubbe med tillhörande shetland sheepdog hane, jag har redan vid tidigare tillfälle talat om att jag inte vill att mina hundar och hans hund skall hälsa på varandra...

Han har självklart sin hund lös, varpå den kommer framspringande till mig, Pricken talade redan då om att han inte tyckte om sällskapet, reste ragg mm... Jag håller mina hundar kort och går förbi med gubbens hund i hälarna... Jag hör att han ropar på hunden men gör inget annat... Tillslut vänder jag mig om och ser att hunden går tätt i hälarna på Leia (dräktig) och nosar henne i rumpan, ingen bra ide´med tanke på att det sista hon vill just nu är att ha någon sniffandes henne där bak...

Fortfarande ropar bara gubben på sin hund utan att göra någon ansats till att gå och hämta sin hund... Det slutar med att jag får stanna och fösa bort hans hund med min fot samtidigt som jag tittar på honom och säger "men snälla", för att jag ska kunna gå vidare ostört....

Jag bara undrar va fan det är för fel på folk....???!!! Ska det vara så svårt att koppla sin hund? Det spelar ingen roll hur snäll han är, Det blir ju trots allt en trängd situation för mina hundar som inte kan komma därifrån...

Nu klagar jag inte på alla hundägare men jag blir bara så trött på dom som anser sig ha världens snällaste hund och därmed tycker att det är ok att dom hälsar på allt och alla utan att fråga.!!!

Sv: Respektlösa hundägare!!!

kan inget annat att hålla med!! min charlie är inte alltid förtjust i besök, helst inte om hundarna är större än honom...

samma reaktion hade jag tidigare i dag;
I dag var jag o min Tass på väg hem från en trevlig utflykt i en park. Vi gick på en trottoar med en gräsplan intill. Tass var kopplad, sele och vanligt läderkoppel. Vi går lugnt och jag pratar med honom om att gå på rätt sida om stolpar (jaa övar på det just nu=) ) när det pltsligt flyger fram en liten terrier av något slag. ( vet inte vad rasen heter). Tass blir förvånad men ser ut att tänka, okej, vi hälsar väl då. Efter en stund kommer ägaren fram, en äldre dam. Hon ber inte om ursäkt för att hunden sprungiit fram och gör ingen ansats att koppla sin hund. Hon börjar fråga om min hund, ras osv, men jag är lite kort i tonen för jag är irrieterad på hela händelsen, tycker inte om att hundar springer fram så till Tass när vi övar på att inte hälsa på alla. I alla fall går hennes hund i väg en bit och Tass och jag ska gå åt vårt håll. Då plötsligt kommer en joggare på gräsplanen ganska nära den lösa hunden. Ägaren till hunden skriker så högt hon kan; STANNA! så joggaren tror hon menar honom, stannar upp med hat i blicken o skriker Vad i h***ete.. Joggaren springer iväg, Tass är rädd och jag är ännu mer irriterad på damen. Varför kopplar hon inte hunden? Hon säger ursäktande att hunden brukar jaga joggare så hon blev lite nervös. Jaha, men Koppel Människa! Koppla Hunden! hade jag lust att säga, men vi gick därifrån. Jag blir bara så trött, hur ska man få såna här människor att fatta? *gaah* tips?
:devil:

sant.
min syrras lille terrier hatar andra hundar, när dom ska nosa på alla o så.
och en gång så lyckades han dra sig ut från kopplet och sprang mot en annan hund, syrrans kille sprang efter och tog tag i nackskinnet för säga fy, (duki var på väg mot en annan hund och attackerade, dock tog ej ägaren illa upp iom hans hund var lika aggresiv, så duki kom ej åt) kan tillägga att syrran nyss hade fått duki och då var han ouppfostrad, han hade bott i en bur hela livet och var van vid o bestämma. I dagens läge har hunden mer vett och gör ej så. Men jag har alltid Duki kopplad, förutom några gånger då vi kastar boll, men då går jag till ett ställe där jag vet att det inte kommer andra hundan, ifall det gör det ropar jag in duki o håller fast han och släpper lös han så fort hundarna/hunden är ur sikte eftersom alla inte vill ha någon annans hund bakom deras.

En annan händelse var att duki är kaxig mot andra hundar hemma hos syrran eller när han är hemma hos oss, de ställerna är hans revir, det visar han tydligt. och när vi fick besök från gbg så kom dom dit med sin hund, duki nosade och nosade och den andra visade "kom ej hit" och visade tänder. men duki ignonerade det, slutade med att duki fick en läxa, den andra hunden (korsning; fleat retriver o schäfer) tog tag i dukis nackskinn och slängde han åt sidan. Efter det har duki respekterat större hundar ..

Men oavsett vad; om man är ute så kan man ha hundar okopplade då dom lyssnar, och lyder minsta vink. Annars ska man vänta tills hunden kan..

såg här i stan en gång ett par som gick med sin schäfer, okoppalad. men den hunden (schäfer) var så lydig, gick lydigt brevid dom säkert 50 cm fårn ägarens fötter o lydde minsta vink, gick ej därifrån eller så. Det är vad man kallar lydighet.

Kan hålla med. Är ju då en som anser att min hund är så pass snäll att hon kan hälsa på de flesta men alla andra hundar är ju inte så.
Brukar ALLTID fråga innan jag släpper fram henne till andra hundar, man vet ju inte om de inte gillar andra hundar, har löss eller dyl.
Oförskämt av de som inte har kontroll över sina hundar!

Varför kopplar hon inte hunden? Hon säger ursäktande att hunden brukar jaga joggare så hon blev lite nervös. Jaha, men Koppel Människa! Koppla Hunden! hade jag lust att säga, men vi gick därifrån. Jag blir bara så trött, hur ska man få såna här människor att fatta? *gaah* tips?

De lär aldrig förstå om man inte talar om felet för dem. Det är ett tips. :D

Senast ändrad av en moderator:

Eller som exempel de hundar våra grannar hade när jag var liten. Hundarna brukade springa lös i deras trädgård. Gick aldrig in i vår trädgård

Jag och min syster hade en liten kanin vi brukade ha lös i trädgården när vi var ute. Nåväl en dag så börjar den ena hunden (den yngre som inte riktigt lärt sig var den fick vara) jaga kaninen. Hundens ägare får syn på detta och ropar in Hunden. Hunden vänder mitt i språnget och springer bort till matte.

så kan vi göra med Charlie med. Han vänder fastän han är mitt uppe i en jakt. känns väldigt tryggt för oss. tyvärr tror många att deras hundar kan det, men egentligen gör de inte det, och då blir det så fel...

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 656
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 318
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Där jag bor finns det 3 hundägare som älskar att träffas ute på gården och dricka kaffe medan deras hundar (modell medelstor - stor)...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025