Respektlös kaxpotta till ponny..

tommygun94

Trådstartare
Nu är det så att jag har blivit ombedd att hjälpa en liten flicka med sin nya ponny. Föräldrarna hennes är bekanta med mina föräldrar och vill ha min hjälp att få lite vett i ponnyn.
Den är otroligt respektlös, har träffat hästen i fråga och märkte direkt att det är en kaxig liten plutt..

Det är de klassiska problemen med att han inte respekterar människor, han knallar in i/över personen som leder honom, han kliver en på fötterna, far och hoverar med huvudet och knuffas, kan till och med naffsa ibland.
När man ska kratsa hovarna kan han gå ner på knä eller till och med nästan lägga sig för att slippa.
Det är inte så illa så att han är aggressiv eller dum och fösöker sparkas eller håller på så, men han är otroligt respektlös och hans lilla ägare kan inte kontrollera honom!

Nu har ju jag visserligen jobbat med problemhästar i mitt liv, men det är hästar som kommer från en bakgrund av smärta och som beter sig illa pga rädsla och ångest osv. Inte jobbat något längre tag med en häst som har levt som kungen i palatset och bara blivit är en bortskämd liten kaxpotta. :p

Så nu vill jag ha alla råd och tips ni har om hur man visar för denna lilla ponny att det faktiskt är de tvåbenta som bestämmer, och när man är snäll och respekterar sin ägare så är allting roligare för alla inblandade! :D
Någon föreslog för mig att prova join up? I en rundkorall alltså, det lät intressant, eftersom join up just går ut på att du styr exakt vad hästen gör utan att ens ta i honom, det är ju en kraftfull övning för hästen. Men jag vill ha andras tips nu, ös på med dem! :)
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Nu är jag lite av en allroundare och är ingen fanatisk förespråkare av vare sig den ena metoden eller den andra, men jag har filosofin att försöka köra med så raka puckar som möjligt. Att vara konsekvent och tydlig och inte vara rädd för att ryta till. Att låta ponnyn springa runt i en rundcorall vet jag inte om det skulle hjälpa..

Man får ta situation för situation. Kliver han över eller knuffas - backa. Fortsätt med det man gjorde, och om ponnyn fortsätter knuffas och trängas - backa igen. Vid hovkratsning, börja om från början tills ponnyn inte orkar tjafsa mer utan sköter sig (förutsatt att ponnyn fått lära sig att lyfta hovarna ordentligt? Vad har den för bakgrund?)

Jag är ingen expert alls, men det var mina första tankar som kom :)
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Joinup ger jag inte mycket för, oavsett, OM det ska göras så ska det göras av någon som vet exakt hur, var och när. Att du frågar om joinup visar att du inte är där, så låt hellre bli just det.

Jag tycker att du ska jobba med hästen som du gjort med andra problemhästar, vet du helt säkert att det inte kan vara/har varit smärta eller rädsla i bakgrunden sedan innan? Oavsett orsak så anser jag att det bästa är att vänligt men bestämt visa att "här vill jag att du ska vara, andra ställen behöver du inte vara på nu". Jobba med tydlighet och belöning, ponnysar är viljestarka och tar inte hur mycket skit som helst. Kan hända att om man börjar visa ponnyn respekt, så får man respekt tillbaka. Kan vara så enkelt.

Hursom, släpp tanken på "respektlös kaxpotta", det gör bara att du inte håller en tillräckligt respektfull attityd till ponnyn.
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Hier: Jo jag tror också att det handlar mest om att vara bestämd, vilket flickans familj inte är så konsekventa med, ponnyn de hade innan var lugn som en filbunke och man behövde aldrig kämpa med något, det man bad om gjorde han, alltid, ett litet guldkorn till banrponny, och vad som fick de att köpa denna lilla envisa krabat vet jag inte, då han är alldeles för mkt häst för lillflickan.
Men jag ska göra mitt bästa att få lite reda på honom. Jag är själv otroligt envis och sist jag var och träffade ponnyn skulle jag kratsa hovarna eftersom lillflickan inte haft någon framgång där. Och denna gång stod han och skrapade och hoverade med hoven i säkert 20 minuter, och jag fick hålla i för allt vad jag heter, men till sist blev han less när han insåg att jag banne mig inte släpper vad han än gör, så då stod han där, lite smågrinig men stillsam tills jag var klar, haha. :D

Och han har lärt sig alla dessa grejer, han är en fullt utbildad häst och kan det mesta, han är bara envis helt enket. Ligger ingen smärta eller hemskheter i hans bakgrund. :)

Tack för ditt svar!

hier: Alltså, jag vill inte låta otrevlig men du känner varken mig eller hästen efter att läst ett par rader jag skrivit.
Jag skrev detta inlägg för att få konkreta råd från personer som har tips att ge mig, som en hjälp på traven. Och det är lätt att missuppfattas över internet, så jag ber om ursäkt över mitt klumpiga ordval. Jag förstår att du kunnat uppfatta det så för att jag är sämst på att uttrycka mig i text, men den uppfattning du verkar fått om mig stämmer inte alls. :)
Att jag skrev "kaxpotta" osv var bara ett skämt, det är väl självklart att jag tar situationen på allvar. Jag råkar ha raka motsatsen till den attityd du tror att jag har, jag jobbar med (och äger) problemhästar och jag har alltid vuxit upp och blivit utbildad med den attityd och mentalitet att hästen är ett magnifikt djur med egen personlighet, vilja och instinkter, och jag skulle aldrig tappa respekten för en häst just för att dom är djur, de må vara domesticerade, men de kommer alltid att ha kvar de där instinkterna och kommer ibland att göra saker som vi människor inte uppskattar/förstår av olika anledningar.

Och joinup har jag sysslat med länge, har gått kurser inom natural horsemanship och i den avdelningen vet jag vad jag håller på med. Just join up är otroligt kraftfullt och det som händer är stort för hästen, och det handlar om just ÖMSESIDIG respekt och tillit.

Jag tar för givet att du vet exakt vad det är man gör och vad varje rörelse går ut på och representerar eftersom du med sådan säkerhet kan avfärda metoden?
Jag har hur som haver använt mig av join up många gånger med otroligt goda resultat, så jag förespråkar det.
Om man vet exakt vad det går ut på så förstår jag inte hur man kan tycka att det inte skulle ge resultat?
 
Senast ändrad:
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

+ på den!

hantera den i vardagen och var tydlig. Tyck inte sämre om den för att den inte är uppfostrad. De flesta hästar som inte fått uppfostran är otrygga och allt de behöver för att få må bra är tydligt justa ramar och en tydlig rättvis och kärleksfull behandling.
Det tar kanske max ett par dagar för att få honom att förstå hur han ska bete sig och börja uppskatta sitt nya liv som uppfostrad med tydlig vägledning om vad som förväntas av honom. Ditt svåra uppdrag blir att lära den lilla matten att hantera sin ponny så att han även i fortsättning får en tillvaro där han är trygg och förstår vad som förväntas av honom.
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Ottilia: Inser att jag varit otroligt klumpig i mitt ordval och uttryck, jag menar VERKLIGEN inte att jag på något sätt tycker dåligt om ponnyn eller tappat respekten för honom! Självklart ska tilliten och respekten vara ömsesidig! :)

Och ja, jag har funderat på hur jag ska få lillflickan att förstå att hästar behöver en ledare, en person som dom kan förlita sig på i alla situationer. Hon har aldrig riktigt lärt sig det här då förra ponnyn som sagt var som en ko, lugn i alla lägen och aldrig något tjaffs. :)
Men som tur är så bor jag rätt nära flickan så planen är väl att jag ska jobba med ponnyn först, och när det går framåt ska hon få börja hjälpa till och lära sig hur hon måste göra. :)
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

skönt! För det är nog lill-matten som kommer vara svårast att lära. Man måste verkligen vara med ofta och mycket när man ska lära barn vara bestämda men rättvisa. Är så lätt att de missförstår och är gulle-gull mot sina ponnys ena stunden och sen dunkar till dem eller rycker i tygeln nästa för att de blir arga eller ledsna och har fått lära sig att "man måste vara bestämd".
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Jag tror inte detta är relevant för trådskaparen, men väl värt en tanke när det uppstår liknade problem.

En bekant blelv ombedd att ta hand om en liten ung ponyplutt med förmodligen ännu värre hanteringsproblem. Eftersom ägarna hade rejäla problem gick hon med på att ta emot den direkt, även om hon inte skulle ha tid att börja jobba med den de första dagarna. Ponnyn släpptes ut hela dagarna med ett gäng småpluttar i samma ålder och efter några dagar var det en liten lätthanterad änglaponny som i princip inte behövde någon träning/uppfostran alls! Den reds och hanterades utan problem av vänninans dotter, sådär 3 tvärhänder hög.

Stallmodiga, understimulerade hästar kan vara väldigt odrägliga :D
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Och joinup har jag sysslat med länge, har gått kurser inom natural horsemanship och i den avdelningen vet jag vad jag håller på med. Just join up är otroligt kraftfullt och det som händer är stort för hästen, och det handlar om just ÖMSESIDIG respekt och tillit.

Jag tar för givet att du vet exakt vad det är man gör och vad varje rörelse går ut på och representerar eftersom du med sådan säkerhet kan avfärda metoden?
Jag har hur som haver använt mig av join up många gånger med otroligt goda resultat, så jag förespråkar det.
Om man vet exakt vad det går ut på så förstår jag inte hur man kan tycka att det inte skulle ge resultat?

Ok, då missförstod jag dig.

Jag kan en del om hästars beteende och reaktioner, jag vet hur jag tycker att de ska behandlas, och det jag vet om Joinup strider(oftast) mot det. Det är säkert bra för att "tämja vildhästar", men det är sällan vi har sådana här i Sverige.
Jag fick intrycket av att du undrade om "vi" trodde att Joinup skulle passa bra för just den här hästen. Och min mening är att oavsett metod, så ska man bara utföra det om man vet exakt vad man håller på med. I synnerhet om det är en kraftfull metod, som lätt kan gå fel.
Och om man frågar på ett forum om metoden kan passa en häst(som vi ju inte alls känner) så drar jag slutsatsen att man nog inte kan tillräckligt om metoden i fråga.

Nu vet jag ju inte hur du "gör" när du använder det du kallar Joinup, men om det är "by the book" som Monty beskriver det, så vidhåller jag att det är en olämplig metod i de allra flesta lägen.
Av det jag sett från Monty så går han "alltid" över gränsen, pressar hästen och försätter den i trångmål helt i onödan. Visst blir det effektfullt, och visst kan det se ut som att det "funkade", men jag är övertygad om att man kan nå samma effekt med mjukare, och tydligare, metoder.
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Tack för att du förklarade hur du menade! :) Jag kan hålla med att joinup inte är rätt väg att gå om man inte vet vad man sysslar med och att man aldrig bör ta det för långt.
Men i den form av joinup som jag utövar så är det något jag absolut rekommenderar till en situation då det skulle kunna hjälpa om personen i fråga kan göra det rätt.

Kan ta som exempel en unghäst som jag hjälpte till med för ett längre tag sedan. Han var otroligt respektlös mot sin ägare, han var till och med så att han kunde bitas och sparkas när han blev tjurig och kunde bli farlig pga detta. Han var på det viset pga att han slängdes som ung i en lösdrift med massa jämnåriga bebisar och ingen vuxen häst som kunde visa hur man beter sig, han lärde sig aldrig det.

Då bestämde jag mig för att använda denna metod. Så vi gick in i en roundpen jag och han, han lös. Och jag körde den - enligt mig - rätta formen av joinup.
Jag driver ut honom på spåret, låter honom trava runt ett par varv och sedan ber jag honom att byta varv enbart med mitt kroppsspråk, lyssnar han inte första gången ber jag en gång till, mer bestämt och ännu tydligare denna gång tills han byter. (Ingen longerpisk eller dylikt, bara jag och han i denna övning, kommunikation!)
Sedan ber jag honom göra halt, och tillåter honom att komma in till mitten, till mig, när JAG bjuder in honom.
Det är så jag jobbar med joinup, det handlar aldrig om att tvinga eller pressa hästen till något, eller att utöva dominans.
Jag gör det för att det är ett bra sätt att kommunicera med en häst som hästar kommunicerar med varandra, hästen får en ny bild av människan efter en joinup. I en hästflock går dom inte fram och puttar på varandra och pratar och säger flytta på dig, och knuffas, de visar bara med kroppsspråket att någon ska flytta på sig, och då gör dom det, det är så hästkommunikation funkar. Därför ser jag joinup som otroligt effektivt! :)

Kan tillägga att när jag och han var klar med våran joinup första gången så bjöd jag in honom till mitten, han närmade sig mycket respektfullt och försiktigt, sedan ledde jag honom tillbaks till stallet och han gick en bit snett bakom mig och gick aldrig över mig eller knuffades och bänglade.
För efter joinup'en hade han mer förståelse för kroppsspråket, och jag behövde liksom inte stå och brottas med honom som ägaren fick göra innan, för han läste mitt kroppsspråk och respekterade mig som en "equal".

Det är det som är så bra med den typ av joinup som jag utövar, man är på samma plan som hästen, man kommunicerar med kroppsspråk, inga linor inblandade, ingen press, inget knuffande och tryckande hit och dit. Det gör det till en så kraftfull övning! För mig är denna typ av joinup att prata med hästen.
Hästen lär sig att kommunicera, respektera och lita på dig som en medlem i hans flock, man hamnar på samma plan. :)
Självklart ska man dock alltid komma ihåg att nyckelorden i denna övning är ömsesidigt och teamwork. Jag ska alltid respektera hästen lika mycket som jag ber honom att respektera mig, det är en självklarhet.

Jag har försökt men jag tror inte att jag kan med ord beskriva hur jag upplever joinup när man gör det rätt, det uppstår någon form av magi mellan häst och människa, och för mig har det alltid slutat med positiva resultat. Jag funderar på att slänga upp en video på min yt på när jag gör joinup, det är inte riktigt 100% samma sätt som det klassiska sättet att göra det på. :)
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Det skulle vara intressant att se, det låter inte som det Monty gör?
Jag har sett andra göra "joinup" på sitt eget vis, det blir bara tokigt när man kallar det för Joinup, då det (iaf för mig) är Montys "grej".
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Ja jag hade tänkt sätta ihop en film, kan ta ett tag för jag har alla mina videoklipp utspridda på några hårddiskar och ingen ordning, men om jag får ihop en kan jag dela med mig av den här får du se. :)
Jag vet att det är lite "fel" att kalal det joinup men det är bara för att det i grund och botten har samma princip, att man "styr" hästen med enbart kroppsspråk, ingen fysisk kontakt eller så.
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

När jag började rida den häst som jag nu har här hemma hos mig var hon otroligt bortskämd. Hon klarade knappt av att bli ledd i grimma, hon klev över en och brydde sig inte det minsta. Vi var iväg en gång till en NH-tränare och fick lite tips, men efter det har jag jobbat med henne själv. Hade en snällare repgrimma då hon hade noll respekt för vanlig grimma (och jag vill inte använda träns) för att kunna ta tag i henne när hon inte lyssnade. Hon kan fortfarande kliva över en ibland men hon har betydligt mer respekt för människor (ibland vågar jag tom låta min ovane sambo leda henne!) och jag har lärt mig använda mig av kroppsspråket och hon har lärt sig att lyssna. I somras var jag ute och gick med henne utan att ens hålla i (visserligen bara på vägen mellan hagarna där hon inte kom någonstans, men ändå...) och hon gick snällt bredvid. Det skulle jag inte ens ha vågat prova två år tidigare!

Jag tror på att vara konsekvent och visa vem som bestämmer vid alla tillfällen. Jag tror inte du får problem med att få ponnyn att lyda dig, jag tror problemet blir att den inte kommer fortsätta jävlas med ägarna (eller är det bara tjejen?) om inte de ändrar sig och blir lite mer bestämda.
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Jag tror inte detta är relevant för trådskaparen, men väl värt en tanke när det uppstår liknade problem.

En bekant blelv ombedd att ta hand om en liten ung ponyplutt med förmodligen ännu värre hanteringsproblem. Eftersom ägarna hade rejäla problem gick hon med på att ta emot den direkt, även om hon inte skulle ha tid att börja jobba med den de första dagarna. Ponnyn släpptes ut hela dagarna med ett gäng småpluttar i samma ålder och efter några dagar var det en liten lätthanterad änglaponny som i princip inte behövde någon träning/uppfostran alls! Den reds och hanterades utan problem av vänninans dotter, sådär 3 tvärhänder hög.

Stallmodiga, understimulerade hästar kan vara väldigt odrägliga :D
Guldstjärna:bow::bow:
 
Sv: Respektlös kaxpotta till ponny..

Säger som alla andra, var bestämd och lär lilltjejen vartefter du jobbar med ponnyn! Visa precis hur du gör och varför osv.
Ett annat tips som jag tänkte lägga fram är det här med hovkratsningen. Vi hade en unghäst som gjorde precis samma sak förut, och det fick vi bukt med väldigt snabbt genom att helt enkelt bara släppa hoven direkt när man märker att hästen lägger för mycket vikt på den och börjar lägga sig ned, så att den tappar balansen. De (iallafall de hästar jag provat detta på) brukar oftast sluta med olaten då, då de känner sig osäkra. Sålänge det nu inte är ett skadebeteende förstås. Prova! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp