paragrafryttare
Trådstartare
Hej! Tänkte att jag kanske kunde få lite tips av er som har erfarenhet av respektlösa hästar. Jag har nyligen (ca 2 mån sedan) blivit medryttare till en häst av kallblodstyp. Jag har honom 2 ggr i veckan. Ägaren talade om att han var lite "bufflig", t.ex är han svår att ställa i spolspiltan. Jag hade inga större problem till en början, men nu har det blivit i mina ögon nästan ohållbart. Jag kan inte hantera honom på ett bra sätt. Han sticker när han ska bindas upp i stallgången (kedja runt nosen har ingen effekt), han springer på mig, tränger, kan inte stå still och nu har han också blivit helt hysterisk när han är ensam i stallet. Han gnäggar ideligen, trampar runt från sida till sida, tränger, biter i grimskaften och sparkar med frambenet i luften. Det är inte riktigt lika illa när någon annan häst är inne, även om han inte är lugn då heller.
Antagligen är väl detta är ett ledarskapsproblem. Även den andra medryttaren samt ägaren själv har vissa svårigheter. Han har iallafall stuckit även med dem. Den enda han respekterar är stallets ägare, vilken har hjälpt mig en del med hur jag ska hantera hästen. Det funkar när hon är med, när jag försöker själv, skiter han fullständigt i vad jag gör. Hon har sagt att jag måste vara rejält tuff emot honom och ta i ordentligt, t.o.m ge honom en spark om han inte lyssnar. Inte ens det har någon långvarig effekt. All hantering av honom blir ett mindre världskrig oss emellan.
Kan tillägga att detta är min första medryttarhäst och har endast hanterat ridskolehästar tidigare. Tyvärr får man ju ingen riktig utbildning i hästhantering på ridskolorna.
Antagligen är väl detta är ett ledarskapsproblem. Även den andra medryttaren samt ägaren själv har vissa svårigheter. Han har iallafall stuckit även med dem. Den enda han respekterar är stallets ägare, vilken har hjälpt mig en del med hur jag ska hantera hästen. Det funkar när hon är med, när jag försöker själv, skiter han fullständigt i vad jag gör. Hon har sagt att jag måste vara rejält tuff emot honom och ta i ordentligt, t.o.m ge honom en spark om han inte lyssnar. Inte ens det har någon långvarig effekt. All hantering av honom blir ett mindre världskrig oss emellan.
Kan tillägga att detta är min första medryttarhäst och har endast hanterat ridskolehästar tidigare. Tyvärr får man ju ingen riktig utbildning i hästhantering på ridskolorna.