Respektlös häst - vad göra?

paragrafryttare

Trådstartare
Hej! Tänkte att jag kanske kunde få lite tips av er som har erfarenhet av respektlösa hästar. Jag har nyligen (ca 2 mån sedan) blivit medryttare till en häst av kallblodstyp. Jag har honom 2 ggr i veckan. Ägaren talade om att han var lite "bufflig", t.ex är han svår att ställa i spolspiltan. Jag hade inga större problem till en början, men nu har det blivit i mina ögon nästan ohållbart:crazy:. Jag kan inte hantera honom på ett bra sätt. Han sticker när han ska bindas upp i stallgången (kedja runt nosen har ingen effekt), han springer på mig, tränger, kan inte stå still och nu har han också blivit helt hysterisk när han är ensam i stallet. Han gnäggar ideligen, trampar runt från sida till sida, tränger, biter i grimskaften och sparkar med frambenet i luften. Det är inte riktigt lika illa när någon annan häst är inne, även om han inte är lugn då heller.

Antagligen är väl detta är ett ledarskapsproblem. Även den andra medryttaren samt ägaren själv har vissa svårigheter. Han har iallafall stuckit även med dem. Den enda han respekterar är stallets ägare, vilken har hjälpt mig en del med hur jag ska hantera hästen. Det funkar när hon är med, när jag försöker själv, skiter han fullständigt i vad jag gör. Hon har sagt att jag måste vara rejält tuff emot honom och ta i ordentligt, t.o.m ge honom en spark om han inte lyssnar. Inte ens det har någon långvarig effekt. All hantering av honom blir ett mindre världskrig oss emellan:eek:.

Kan tillägga att detta är min första medryttarhäst och har endast hanterat ridskolehästar tidigare. Tyvärr får man ju ingen riktig utbildning i hästhantering på ridskolorna.
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Några snabba tips är du är konsekvent med allt, men ändå inte tjafsar om småsaker när du vet att du ändå inte kan få kontakt med honom, tex när han är hungrig eller nervös, då blir det bara bråk. Stå däremot fast vid att man aldrig får gå över eller sparka mot folk tex.

Att "ge ordentligt på moppo" direkt kan också ha betydelse. Du säger inte nej eller knuffar tillbaka om han är på dig, utan drämmer till direkt med grimskaftet, visar tydligt att han gör fel och sedan är du lugn igen. Viktigt är det att du hela tiden är trovärdig, menar det du säger och fokuserar på en eller ett par saker i taget. Börjar man tjafsa och säga emot Hela tiden om Allt på en gång så blir man lätt en tjatkärring istället.

Sist men inte minst, kan det vara bra att ta hjälp av tex NH eller AR tränare, då kan man jobba mycket från marken och lära sig mycket mer om detta än av att enbart gå på ridlektioner. Det kan också vara bra att ta en dag då man har gott om tid och bara sitta o kolla på hästarna i hagen, hur dom beter sig mot varandra och säger ifrån, visar vem som bestämmer. För det är ju precis vad vi behöver lära oss att efterapa, läsa hästar alltså. :)
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Tack emelieMadicken för dina synpunkter. Jag tycker bara att det är svårt att avgöra vilka av "dumheterna" som man skall reagera på och vilka man kan lämna därhän. Om man nu t.ex ignorerar honom när han kastar sig framåt i uppbindningen, är inte det då att signalera att det är OK? Men man kanske måste välja sina strider?:confused:
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Ja, det är ett lederskapsproblem.
Se till att alltid vara konsekvent, hästen får (i mina ögon) inte knuffas eller flytta på sin ledare, för då har man tappat ledarrollen. Var lugn och bestämd, använd tryck för att tex backa undan honom osv i början. Var noga med att hästen inte får flytta på dig.
Om du går in i boxen ska han inte möta dig, utan flytta på sig och "bjuda in" dig, det är en relativt enkel sak att träna på ofta.
Om han handmatas är det bra att sluta helt med det, för att motverka att han knuffas.
Träna mycket markarbete (från marken) och ta hjälp av en instruktör.
Att slå/sparka till hästen kommer att skada eran relation mer än vad den förbättrar.
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Att kasta sig när du "arbetar" med honom är aldrig okej (så vidare han inte är rädd etc), det kan bli farligt och det är sådant man måste sätta prio ett på.

jag är också jättedålig på att "välja strider" men man lär sig efter ett tag. Prio ett är som sagt det som kan bli farligt. Annars är det o tänka "har jag någon chans att påverka hästens beteende öht?"

Hur gör du för att visa din häst att "du går inte över mig hur som helst" utan att visa tydligt med tex ett slag på bogen, ifall den ej flyttar sig bort om du tex gör dig stor, lättare tryck, ljud osv?
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Om det gått såhär långt skulle jag nog ha som standardregel att alltid ha ett spö i ena handen vid hantering utav hästen... Man ska ju inte "spöa skiten ur den" men det kan vara en förstärkning om det nu är så att ett rapp med grimskaft, en spark eller så inte fungerar. Jag antar att du förstår att man aldrig ska slå mot huvudet :D .
Oftast är hästar väldigt känsliga på benen så där kan man ju dutta till dem och fungerar inte det, ta i lite mer. Och låt så farlig som du kan och ryt i samtidigt ;)
Det kanske låter lite "old school", men oftast är det just det som fungerar...

Jag är mer för att säga till en gång ordentligt än att behöva vara tjatig och ta diskussioner varje gång.
Just att stå still och gå är ju något som är så basic, det SKA bara sitta.

jag hoppas det ordnar sig för dig.
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Hur gör du för att visa din häst att "du går inte över mig hur som helst" utan att visa tydligt med tex ett slag på bogen, ifall den ej flyttar sig bort om du tex gör dig stor, lättare tryck, ljud osv?

Jag säger först ett skarpt nej, samtidigt som jag trycker på bogen eller bröstet. Det brukar inte ha någon effekt. Jag har t.o.m provat att lägga hela min tyngd mot honom, men det bekommer honom inte speciellt. Han flyttar sig inte förrän jag ger honom en spark på hoven, först då verkar han reagera alls. Jag ser till att berömma när han gör rätt, men det blir ändå ett evigt "tjat" eftersom han snart tränger upp mig igen.

Guppey, jag håller med dig om att det är allra bäst att säga till en gång ordentligt, istället för att hålla på ständigt. Men han tar inte så lätt åt sig en tillsägelse, så det blir diskussioner ändå, fast jag t.o.m har fått använda fysiskt våld. Han gjorde tydligen så här redan med föregående ägare.

Men trängningsproblemet känns ändå som möjligt att hantera, det är värre med benägenheten att slita sig och sticka när han leds. Det visar sig tydligast när han ska in från hagen till stallet. Det är inga problem att hämta honom, han är lyhörd och följer snällt med, men när vi kommer in och han skall vändas upp i gången för att bindas upp, då flyger något i honom. Han tar fart, sliter sig fri och sticker ut igen (om dörren inte är stängd). Detta upprepas flera gånger innan jag med nöd och näppe hinner få fast grimskaften. Det spelar ingen roll om det finns andra hästar inne. Han är lättare att leda med träns, då kan jag åtminstone hålla honom lättare. Med tanke på det, borde jag bara leda honom i träns? Han är inte alldeles lätt att tränsa, så därför vore det skönt om jag inte behövde det, men hur hade ni gjort?
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Okej. Om en spark på hoven är vad som krävs, så kör på det direkt, varje gång han går över dig?

Prova lite olika saker hela tiden "förvirra"/chockera honom? Ibland kanske du inte ens binder upp honom utan någon håller i och säger ifrån när han börjar tramsa sig kan vara en bra ide att testa?

Usch, det låter inte alls roligt. Men att alltid leda med träns kan vara en snabb lösning, så han lär sig rutinerna. Men sedan skall du ju inte alltid behöva ha det, utan som mål att ha grimma liksom. Sedan kan man fråga sig ifall det är bättre att det drar i munnen på honom hela tiden(förstår det som att han bara är "hållbar" och inte superlätt med träns?) Kan göra honom hård i ridningen istället. Har du testat tex repgrimma eller liknande? Ger ett annat tryck på hästen, kan vara värt att testa. Men som sagt, stå fast vid det du säger och säg hellre ifrån EN gång ordentligt, sedan EN gång ordentligt när han upprepar sitt beteende (även om det är var tionde sekund..) än att ständigt stå och småknuffa, för då blir det bara en kamp. Och var inte långsynt :)

Personligen hade jag satt på hästen en repgrimma och tränat mycket från marken i tex paddock. Där behöver du inte vara orolig att han sticker iväg längre sträckor och du kan träna i lugn och ro. Försök få honom att stå stilla utan att vara uppbunden, utveckla det och till slut kanske han kan stå kvar när du går ett par steg. Och ha tålamod, det går inte över en natt. Det absolut bästa är att ta hjälp av en kunnig tränare. Var ifrån kommer du?
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Jag har faktiskt haft en plan på att "förvirra" honom, genom att helt enkelt inte göra som vanligt vid inledandet i stallet. Istället för att vända upp honom direkt vid uppbindningen, så ska jag gå åt andra hållet och promenera runt en sväng i stallet först. Jag skulle helst vilja prova att binda upp honom någon annanstans än på det vanliga stället också, men det finns inte så många fler. Jag ska kolla med stallägaren om h*n kan fixa.

Jag har också en idé om att helt sonika släppa honom lös när han kommit in i stallet (givetvis sett till att stänga ytterdörren först och kolla att inga boxdörrar utom hans egen är öppen) och gå iväg och låtsas göra något (och därmed ignorera honom), bara för att se hur han reagerar på det. Han kommer säkert att springa mot dörren, men om han inte kommer ut den vägen, så kanske han till slut tröttnar på att stå där och kommer och kollar vad jag gör. På så sätt kan jag få hans uppmärksamhet och så glömmer han kanske att sticka? Det förutsätter förstås att det inte finns några andra hästar/ryttare i stallet just då. Jag måste också vara helt 100% säker på att ingen kommer och får för sig att gå in i stallet genom "hagdörren" när hästen står där på andra sidan, för då är risken stor att han springer ner denne...Jag vill INTE orsaka en olycka! Jag ska höra med hästägaren och stallägaren om det är OK med dem att jag testar denna "chockvariant" isåfall.

Han är mycket lättare att leda i träns. Jag behöver bara ta lätt i honom, så lyder han (även om han faktiskt har stuckit en gång med träns också...), så därför tror jag inte att han blir hårdare i munnen av det. Det är aldrig problem i ridningen, där är han lyhörd. Det hade förstås varit en bra idé att hantera honom från marken i en paddock, men denna är inte inhägnad och det finns en mycket starkt trafikerad 90-väg inte långt ifrån...Visserligen tror jag inte att han springer dit om han sliter sig, snarare sticker han väl till stallet, men om han skulle bli rädd för något :eek:

Annars får jag väldigt bra stöd och tips från stallägaren. Vi tränar på att han ska stanna när jag gör det, jag ska backa honom då och då, samt se till att han flyttar sig undan för mig. Vissa saker går bättre än andra, men jag antar att det är som i alla andra fall, det gäller helt enkelt att vara :devil: envis och träna tills det funkar;).
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Det verkar vara en besvärlig en du har att göra med.

Personligen skulle jag aldrig ta till våld, då det aldrig leder till något positivt. Han kan tex bli rädd för dig, och man kan inte respektera någon man är rädd för. Öva väldigt mycket på att flytta honom. Du kanske kan använda en av hagarna istället för padocken om den nu inte var inhägnad? (när inga hästar är i hagen förståss) och träna på att han ska flytta på huvudet när du lägger ett tryck på det (och var noga med att lätta på trycket precis i det ögonblick hästen gör en ansats till att flytta på huvudet) När det funkar kan man istället börja flytta fram och bakdel, det är lite grövre dominansövningar än med huvudet.

Du fick ju tipset på att leda hästen i repgrimma, vilket kan vara jätte bra. Men tänk bara på att ALDRIG binda upp en häst i repgrimma, det kan orsaka alvarliga sakdor på hästen om den försöker slita sig, då en repgrimma skär in då trycket är så stort, plus att en repgrimma går inte sönder, vilket en vanlig grimma kan göra när en häst försöker slita sig.
Men det är bara att hela tiden öva på dominans och ledövningar. Sen när det funkar i tex hagen dåra så är det viktigt att du gör det lite överallt, annars kan hästen tro att det bara är när ni är i hagen som du bestämmer.

Vet inte om det hjälpte något? Du kanske kunda allt det här redan? :)
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Detta låter exakt som min fd medryttarhäst jag hade i 3år. I början var ägaren med och han var en ängel men sen när jag började åka till honom själv så hade jag ett helvete. Han bettedde sig exakt som din meddishäst.

Jag lärde mig att inte vara rädd. Varje gång han höll på så gjorde jag mig större och visade att jag inte tänkte acceptera hans beteende. Jag tränade mycket NH med honom. Så varje gång han tänkte sticka (hjälpte oftast om jag hade kedja i munnen på honom) så vände jag mig och gick åt andra hållet, vände honom runt mig och började gå dit jag skulle.

Kan tillägga att det var en stor ponny och jag är 158cm och väger 50kg. Så kedja i munnen var det ända som hjälpte på denna hingstiga vallack!

Red nästan ingenting på honom det första halvåret utan gick ut och gick med honom då han inte heller gillade att vara ensam. Tränade NH i paddocken och andra små tricks varje gång han höll på. Efter ett bra tag så kunde jag hantera honom precis som en vanlig häst.

Är så dålig på att förklara vad jag gjorde med honom :p
Men mycket ledarskapsövningar skulle jag rekomendera. Nu är inte jag så duktig på just respektlösa hästar för detta var den första och ända jag hållt på med. Så mer tips får dom andra bukefalisterna ge :D
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Kan tillägga att detta är min första medryttarhäst och har endast hanterat ridskolehästar tidigare. Tyvärr får man ju ingen riktig utbildning i hästhantering på ridskolorna.

Troligen inte det svar du vill ha men vore jag i dina kläder skulle jag se mig om efter en annan häst. Som du skriver själv, du är oerfaren och den hästen du beskriver behöver en väldigt erfaren och tuff person. Risken är att det blir farligt annars.

Det är självfallet ditt val och känner du någonstans att du ändå klarar av detta så visst, fortsätt. Men sätt säkerheten först! Och tänk på att det inte är ditt ansvar som medryttare att uppfostra andras hästar.

Hur mycket hjälp kan du få av stallägaren?
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Typiskt kallblod. Jag gav mitt kallblod en chans i ett år sedan blev han för farlig o jag sålde honom.

Känner du dig minsta osäker eller rädd skulle jag nog inte fortsätta vara medryttare. Det krävs mycket erfarenhet av hantering o kommunikation för att kunna hantera sådana hästar.

Du gör som du själv känner men att bygga upp känslor för en häst som man till slut inte klarar av.. det är inte roligt..tro mig.

Jag tycker det är svårt att få och ge råd genom nätet..ärligt tror jag inte du kan få råd här. Det krävs så mycket mycket mer.

Hoppas allt ordnar sig!
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Säger som en del gjort i tidigare inlägg. Leta efter en ny medryttar häst, han är för svår för dig. Som du säger så är du ny, så du behöver några års erfarenheter av olika hästar - Tids nog klarar du av dom svåra hästarna. Men du ska inte riskera dig själv & hästen, då olyckor lätt kan hända eftersom han skiter i dig ! Det finns massor av snälla hästar som du kan lära dig av & göra dig till en duktigare ryttare. Ta dig tid att leta efter en ny, han är inte den enda. Det är viktigt för ditt självförtroende att du börjar med en lugn & trygg häst.
Viktigt oxå är att ägaren till hästen är med dig tillräckligt många gånger innan hon släpper dig helt med hästen.
Jag skulle aldrig låta någon av mina ridtjejer bara få sköta & rida mina hästarna själva , innan jag är säker på att dom klarar av dom. Om det inte fungerar så säger jag det, & dom får leta efter en ny häst.Så jag är förvånad över att din häst ägare inte har sagt det till dig.
Vill dig bara väl, så ta inte illa upp. Den dagen du hittar den hästen jag beskriver så kommer du förstå vad jag vill ha sagt med mitt inlägg.
Lycka till Ewa
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Är du själv lugn i dej själv när du hanterar hästen?

Håller även med de som skriver att du kanske kunde hitta en annan medryttarhäst - men det beror ju på vad DU vill satsa på. Den här hästen verkar som du kommer få jobba mycket med - och eftersom det inte är din häst är det inte du som måste ta det jobbet, det beror ju på vad du vill få ut av medrytteriet. Vill du jobba med hästen föreslår jag att ni tar hjälp av en nh-tränare för att hitta några grunder åtminstone

Så länge du är med hästen dock - tänk på vilken energi du sänder ut. Även under "krigen" arbeta stenhårt med att hålla ditt lugn. Bli inte arg, frustrerad, irriterad. Säg ifrån, konsekvent, gå sedan tillbaka till ditt lugn. Hästen kommer att känna av din "sinnesstämning"/energi och det kan göra skillnad i det långa loppet om du är konsekvent med det.

Ta några andetag släpp ned axlarna om du känner att du blir uppretad vid en konflikt - OM INTE ANNAT FÖR ATT DU SJÄLV SKA MÅ BÄTTRE I STUNDEN!
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Hejsan

Vad tråkigt att du har sådana problem med pållen:(

Några tips kanske jag kan ge dig iaf. Alla gör ju på sitt sätt och en del tycker inte att man ska använda "våld" för det kan skrämma hästan och så vidare. det beror ju helt på vad det är för typ av häst. Denna häst verkar allmänt istadig, inte av det nervösa slaget direkt. han måste förstå att du inte tolererar vad som helst. Du måste visa att du är ledaren, det löser man inte med våld, men att vara konsekvent vid rätt tillfälle. Du måste ha ögonen på honom varje millisekund, när du anar minsta tendens till ohyffs (tex han tänker knuffa dig) så är du steget före. har han väl börjat knuffas redan så blir det mycket svårare att korrigera då han vet om sin styrka, och att knuffa tillbaka, tro mig, det hjälper inte, spelar ingen roll hur mycket man tar i! alltså, du måste vara på honom det ögonblick han ens tänker tanken. då kan du tex försöka backa honom lite vänligt. går han på dig ändå, då måste du tyvärr ta i med hårdhandskarna. Jag är själv emot att bruka "våld" mot hästen, men man kan inte riskera att ha en häst som kan skada en. det får du göra på vilket sätt du vill, men det måste ge resultat, annart har du inte vunnit något. resultat iform av att han istället för att gå mot dig, backar ifrån dig. han SKA backa när du går emot honom helt enkelt!!!
Jag har aldrig sett ett ledarsto tex backa för någon annan häst som kommer imot henne. oftas behöver ledarhästen inte använda sparkar och bett efterssom de andra vet om dess rang. men ibland, om någon ifrågasätter hennes rang så säger hon ifrån ordentligt, tills "rivalen" haft vett nog att flytta på sig. det handlar inte om att de andra hästarna blir rädd för ledaren, utan att de har respekt. samma hästar kan en stund senare stå och äta från samma hö eller klia varandra med all vänskap. Ledarskap är inte alltid något som man bara lyckas få och behåller, utan många hästar med stark karaktär testar om och om igen om de kan ta tillbaka sin höga position.

Hoppas att jag fick fram mitt budskap mitt i allt svammel iallafall:)

vänliga hälsningar en som haft en himla massa jobbiga hästar att göra med:)
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Är du själv lugn i dej själv när du hanterar hästen?

Jag försöker vara det, men jag kan erkänna att jag blir rätt frustrerad när han inte vill lyssna på mina korrigeringar. Det gör ju förstås inte saken bättre.

Cockobaby, han är lätt att backa, men inte att flytta i sidled. Det sitter långt inne. Det enda som kan få honom att flytta bakdelen från mig är om jag knackar till med min fot på hans bakben. Först då kan jag få en reaktion.

Jag föredrar helst att borsta och hålla på med honom på stallgången, den är så bred att jag inte riskerar att bli klämd mellan hans bakdel och väggen. Det har hänt mer än en gång och även om han inte sparkar, så sitter det ju i ryggmärgen att man ALDRIG, ALDRIG skall befinna sig i den positionen:crazy:

Moon, ägaren har tyvärr inte möjlighet att vara hos hästen så ofta. Hon har också vissa problem med hans beteende. Stallägaren har jag fått bra tips och hjälp av och han sköter sig bra i hennes närhet, åtminstone rättar han sig efter hennes korrigeringar. Men jag tycker inte att jag kan vara beroende av att hon finns på plats, jag måste kunna klara det själv.

Som flera av er har sagt, så inser jag att den här hästen nog är lite för svårhanterlig för mig. Synd, för han är trevlig att rida, men det hjälper ju inte om jag inte klarar av honom på marken. Faktum är att mitt självförtroende har fått sig en törn, efter många års riderfarenhet så trodde jag att jag kunde hantera hästar, men nej, det har jag lärt mig nu, det kan jag inte alls. :(Eftersom jag inte har kunskapen vill jag inte heller ge mig på att försöka ändra på hans beteende m h a NH eller liknande tekniker. Det ska nog övas mer än 2 ggr i veckan för att ha effekt. Enligt vad jag har hört, så kunde även föregående ägare bli översprungen av hästen, så beteendet lär ha funnits i flera år och då vänder man det säkerligen inte i första taget. Undrar om det kan ha betydelse att han har varit hingst länge?

Tack för alla råd!:bow:
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

För något år sedan var jag medryttare på en häst och jag hade nästan exakt samma problem.
Jag kämpade länge men förstod sedan att det egentligen var mig som problemet satt i, att jag var för osäker och obestämd.
Nu tar jag hand om en annan häst som är mer av min typ och som jag trivs mycket bättre med. :)
 
Sv: Respektlös häst - vad göra?

Hästen har uppenbarligen ingen respekt, och anser att den är högst i rang.
Du kan göra dominansövningar. Tex. rygga honom innan du sitter upp, flytta undan bakdelen och sådana grejer.
Hästar dominerar varandra genom att flytta på varandra.

(har inte läst igenom tråden, så vet inte om du redan fått detta rådet.)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp