respekt och uppsittningsproblem

Sv: respekt och uppsittningsproblem

Åh, det där känner jag igen!

Haflingern är ju av en sådan ras med så att dom tips som gäller lite mer "känsliga" hästar funkar inte alltid på dom!:angel:

Kolla du gjorden först.

Annars så tycker jag lathetsprincipen funkar bra på denna typen av hästar (har själv haft haflinger, shetland och kallblod som ju kan anses vara lite mer orädda och "okänsliga")

Dvs när dom inte vill stå still på det sättet man önskar så är det att röra på sig som gäller.

Då det inte är en unghäst utan en erfaren herre så vet han också att det är "fel" att ställa sig ut med baken vid uppsittning.

Ska bli spännande att höra om det var så enkelt som gjorden eller om du måste finna andra lösningar!

Nu skall jag snart ut och testa om det är gjorden eller hur det är....

Men funderar på en annan sak: de flesta råd jag fått här är att hantera honom från marken, gå i volt eller liknande. Vilket får mig att inse att jag har ett annat problem som är mer grundläggande: jag kan inte hantera honom ordentligt KRING mig.

Ledövningar med gå, spring, stanna, smyga, glada raska steg fungerar bra, speciellt i skogen då han är "mer beroende" av mitt ledarskap (läskigare och okänt runt omkring), där kan jag leka Följa John med total uppmärksamhet och slak tygel/grimskaft.

Men han strävar alltid efter att stå med huvudet mot mig (precis som i den nya uppsittningsproblematiken), han vänder hela tiden upp kroppen så att hans huvud pekar mot mig ("sol-ståle-läget"). Det beteendet, spö-rädslan (man ser verkligen att spö/pisk bara är läskigt, allt fokus är borta och han tror bara att något hemskt ska hända) samt en i övrigt relativt okänslig häst (alltså antingen händer ingenting och visar man ett spö är det bara läskigt) gör att hanteringen på mark (utom ledövningar) är knepigt. Vad handlar detta om att vända huvudet rakt mot mig om? Någon som har en idé?

Näää-ä.
Inte var det gjorden, inte.
Hur tjafsigt som helst igår, jag fick nästan inte sitta upp öht. Överväger faktiskt att rida med sadel igen, för det här är hopplöst.
Förutom uppsittningen så försöker han få mig ur balans genom att t.ex. i galopp själv vika av i en väldigt snäv volt (och han är stark), så att jag glider utåt och pad/schabrak glider =jag måste stanna för att räta upp allt igen.

Alltså: envis och stark och testande han alltid varit och det är haflinger till sinnet -envis, envis. Men detta? Det är verkligen inte kul att rida en häst som inte vill bli riden och som hela tiden försöker komma på nya knep för att slippa eller avbryta.

Ja, det kan ju vara smärta... Men hur fasen ska jag kunna veta? Hästen är ju inte min, så om jag tror att det är smärta så är alternativet att helt enkelt lämna medryttarskapet (och naturligtvis tala om för ägaren vad jag tror). Att lämna känns ju väldigt tråkigt, speciellt i ett sånt här läge där kontakten mellan mig och hästen är skit.

Men jag tror liksom någonstans att det fortfarande är tjafs. Igår ställde jag till slut honom intill stockarna och satte en stol utan för och steg upp från den (du kunde han inte steppa ut med baken). Då börjar han istället knalla iväg mitt i uppsittningen -det tycker jag mest bara är respektlöst som bara den (men det kanske finns anledning att göra så om man har ont också?). Arg blev jag...

Kort sagt vet jag fasen inte vad jag skall göra!!!

Jag tycker att du ska backa dina krav litet på honom.

Han kanske behöver en paus. Först har han inte gjort ngt utom att bli riden 1 ggr i månaden sedan kommer du entusiastisk och glad och ni gör framsteg, han blir mer lyhörd och det går bättre.

Jättebra! Om han nu plötsligt försöker hitta på massa för att slippa bli riden- låt honom slippa då - ge honom 2 veckors lov. Får han bara gå ute i hagen hela tiden så tappar han inget konditionsmässigt.

Efter 2 veckor, du kan ju ha tränat t.ex trick träning under tiden med honom, bara litet och bara på kul...

Sedan provar du antingen från stallbacken att sitta upp från pallen, låt ngn hålla fast honom så han står stilla om du är osäker, sedan när du är uppe kan du tex ge honom en morotsbit när du sitter på och så rider du iväg på ett enkelt pass.

Beröm honom närhan gör rätt och sitt av när det går riktigt bra. Han måste få veta att när han gör rätt så pressar du honom inte mer utan han måste få känna att du är en rättvis person som inte begär och begär utan att du ger också!

Hm.... du kanske har rätt.... Känner mig som en av de "hemska ridtjejerna" i Penny från 70-talet:o, som kom från storstan och skulle hård-tävlingsrida stackars snälla hästar :((till skillnad från de snälla och rättrådiga flickorna som visste hästens bästa). Hu!

Nu är det kanske inte så att jag hård-tränar som bara den, rider kanske 2-3 ggr i veckan, 30-45 min, i början var det mer 1/2-1 gång per vecka, men visst har du en poäng -för honom är ju det hård-träning i jämförelse!

Jag funderar...
Balansen mellan att ge honom luft/paus/ställa lagom krav (som du säger) och att han får bestämma och avgöra är så svår!

Glömde skriva -självklart berömmer jag och slutar med något som han kan och som går bra!

har man en bekväm häst med bestämda åsikter så blir det konflikter vid igångsättandet.
speciellt med en ny ryttare som inte känner hästen och vill vara snäll.
min häst och jag hade precis samma problem.
det är viljornas kamp.
var en trygg ledare som vet vad den vill.
gulla med honom när ni fått förtroende för varann inte förr.
beröm självklart när han gör något bra.
men inte för självklara saker utan vid prestation.
är han helt ur kondition så ut och skritta mycket, det enda krav du skall ställa på honom är att han skall uppföra sig.
spar konditionsträning tills du har honom lydig och har accepterat att du bestämmer.

Ja, bra förslag. Han har börjat komma upp i kondition, men jag börjar också tro att jag skall ta ett (eller flera) steg tillbaka, skritta utan så mkt andra krav än att jag väljer väg (och håller uppe farten:smirk:), t.ex.

Jag har inte ridit ut på länge (jättestor, i princip bilfri skog med massor av vägar och stigar precis intill), eftersom jag hade så stora problem med att han "krabbade" och vägrade gå fram (läs -ponny vill gå hem). Det var inte så att det inte gick, vi kom runt den tänkta rundan men det var bara det att det tog tid och var tjafsigt som bara den.

Nu har vi bara varit på "banan" (hrm, gräsplätten) senaste veckorna och jobbat bort "krabbande" mm. Eftersom diciplin-problemen när jag väl sitter på nu är mycket bättre så kanske jag helt enkelt skulle försöka ge mig ut igen, inte minst för variationens skull. Att skritta runt på gräsplätten gör t.o.m. mig ledsen...

Funderade också på att ta en gång till att BARA träna uppsittningen, men det är nog fel väg just nu, antagligen bättre att ge oss på ngt annat, både hästen och jag är väl helt hooked up på det här uppsittandet....

Hej
Jag sitter alltid upp från pall. Då min häst varit skadad så har jag ridit en del på ridskola och en av ridskolehästarna var helt hopplös. Svängde ut från (i det här fallet) den fasta pallen hela tiden. Så jag vände henne om och satt upp från höger sida. Hon gjorde inte en tendens till att flytta sig, jag tror jag överraskade henne eftersom det inte är ofta man sitter upp från höger sida

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 336
Senast: LillaMusse
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar