respekt lös häst??

X

xHannax

hjälp mig ? jag har ett litet problem me´d min käraste pålle han är hyfsat respektlös mod andra männinskor vilket är eett stort problem.. vad ska jag göra för att lära honom att lyssna på andra och inte bara mig??

Du får ta nån person och vara med och säga exakt hur h*n ska göra hela tiden, så hästen blir hanterad på samma sätt som av dig. Dessutom är du ju med och kan ingripa. Om du har några personer som kan hantera hästen underlättar det ju. Och kanske blir hästen till slut så snäll att du inte behöver ge så noggranna instruktioner, utran att hästen lyder "vemsomhelst" i princip.

det är ingenting som du själv eller hästen själv kan göra något åt.. det är bara de människorna som hanterar honom som måste visa honom att han inte får busa med dom..
så ta med dig dom som hanterar honom och lär dem hur du gör i situationer då han brukar busa med de andra..

Min ponny var riktigt jobbig ett tag. Det gick knappt att leda honom.
Vissa dagar var han värre men jag försökte att intreura dem som skulle hantera honom och tog bara hjälp av folk som jag visste "kunde".

Nu har det blivit bra och vi har inga proble med hanteringen.
Det gäller att vara konsekvent och att säga ifrån.
Hästar är stora djur och kan bli farliga om de tappar respekten för människor.

Hade en shettis/russ korsning som vände på huvet o sprang så fort man försökte leda i grimma/grimskaft. Spelade ingen roll om personen som ledde vägde 120 kg och var van vid hästar.
Satte man däremot kedja eller träns på henne, var hon som en prinsessa. Även mot små barn.
Sedan om det så gick ett år så kom hon fortfarande ihåg att med grimma/grimskaft är det bara till att satsa och rymma. Helt otroligt vad smarta hästar det finns. Hon kunde även öppna hästsäkra boxdörrar, samt fort lista ut om det var el i staketet.

Det är jättesvårt att överlista sådana individer, men man
får vara trixig. Bara att sätta hårt mot hårt...
/Lina

Hej!

Förmodligen gör de människorna din häst är respektlös mot något fel i sin hantering av din häst.

Min oooootroligt snälla "hästhund" kan också testa vissa människor. Det har genomgående varit människor som jag anser har dålig hästhantering. :rofl:

Mvh Ulrika

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama