Respekt för människor?

eliis

Trådstartare
Jag har en häst på foder tillsammans med en annan tjej. Det är ett 15 årigt sto. Vi har haft henne sedan i maj i år. Vi har kämpat jättemycket med henne.

I början slet hon sig när hon stod uppbunden, många avslitna balsnören och till och med en hel uppbindingstock har gått av. Nu är det bättre och hon har lärt sig att det inte är bra att slita sig.

Vi har tränat på andra saker som att duscha benen. Och nu går det rätt så bra.

Men hennes problem är att stå stilla på stallgången. Ibland står hon exemplariskt stilla. Men ganska ofta brukar hon vandra fram och tillbaka, från sida till sida, helt hysteriskt, gnäggar och ofta bajsar hon fler gånger. Hon skiter i att någon står bredvid och kan nästan gå över en när man står och borstar. Det är som att man inte finns där.

Värst är det när någon häst lämnar stallet, även om andra hästar är kvar. Eller när man tar in henne och hon får stå ensam i stallet. Rida ut ensam är inga problem, det är just situationen i stallgången.

Hon är i allmänhet inte så försiktig om folk omkring sig och knuffas och går på folk "omedvetet".

Det konstiga, tycker jag, är att hon är så låg i rang. Hon är jämt den som måste flytta på sig när de andra hästarna kommer.

Har någon en förklaring på varför hon är så, är det ren orespekt för människor eller?

Är det för mycket att kräva att en häst ska kunna stå ensam i stallet utan att få ett nervsammanbrott?
 
Sv: Respekt för människor?

Vissa hästar kan helt enkelt inte klara att vara ensamma, men man kan säkert träna det, fast jag vet inte hur.

Vi har en ponny som är sån han blir helt hysterisk om någon häst lämnar stallet eller det räcker att jag ställe rut den andra hästen på gången, då börjar han stressa upp sej och gnäggar och vandrar runt i boxen efter en stund lugnar han sej om vi håller oss kvar på stallgången.

Andra hästar vi har haft har varit lugna så länge dom har haft kraftfoder men sendan börjat stressa.

Jag vet inte men jag har fått för mej att ju färre antal hästar man har ju mer beroende av varandra är dom. Jag tycker inte att hästar på stora stall beter sej så här. Där är det mera spring och hästar som kommer och går mest hela tiden.

Men du kan ju i allafall träna lite NH med hästen så att den inte trampar ner människor i sitt stressade tillstånd, det gör inte våran ponny även om han blir lite borta i huvudet så har han ganska bra koll på oss.
 
Sv: Respekt för människor?

Ja tror hon är osäker:idea: och så har hon kanske högre rang än er(vilket inte är tillåtet;) )
Om jag vore dig skulle jag,när hon börjar konstra,säga åt henne bestämt och ta tag i grimman så att hon står still(inte skrika eller rycka i grimman)
Ett annat bra sätt är att gå ut och gå med henne.Se då till att hon aldrig tränger sig förbi dig.Om det skulle ske vänder du bara runt henne i en cirkel så du får tillbaka ledarpositionen.Träna även på att backa henne och flytta henne i sidled:)

De va mina råd de:D Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 723
Senast: Hedinn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp