Resor med barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ava22

Trådstartare
Hej!
Min mamma fyller 50 i år och har beslutat sig för att bjuda med sig oss barn på resa i september. Nu är det så att min syster 29 år har två barn, de är i september 1 resp 3 år. Nu velar hon o hennes kille jättemycket om de ska följa med eller inte, de säger att det bli varmt osv..
Jag tycker det låter rätt ihåligt som resonemang.. Nu har jag inga barn, så jag tänkte att folket på detta stället kunde upplysa mig.
Har ni rest med så små barn? Ångrar ni er i efterhand att ni gjort det? Har det hänt att barnet blivit sjukt osv..?
Resan kommer antagligen gå till Bulgarien.
 
Sv: Resor med barn...

Vi har rest med elin när hon var sex månader, strax innan hon fyllde två och ska iväg nu i mars igen med elin 3,5 år och Fredrik 7 mån...

Det har gått superbra och det har varit hur mysigt som helst! Bulgarien känns ju inte heller som någon större risk att det kommer att vara allt för varmt i september...
Vi har varit på kanarieöarna i mars, cypern i maj och nu blir det kanarieöarna igen...

Själv klart kan barnen bli sjuka, det blir de ju hemma oxå...:angel: Jag skulle aldrig har tvekat att åka om jag blev bjuden och dessutom tillsamans med en massa andra som jag känner och kan hjälpa till med barnen...;)

Sen beror det kanske lite på vad man har för barn, men våra ungar är vana att hänga med på det mesta och vet hur man uppför sig! :D
 
Sv: Resor med barn...

Mina ungar skulle förmodligen varit lika glada att vara hemma (och jag med) sitta stilla i ett plan i 4 timmar, vänta, vänta , varmt, konstig mat och fel säng.
Har de möjlighet att ge barnen semester på hemmaplan är det minst lika bra. Bara att gå ut och äta middag lite senare strular om man har småttingar som vill sova.
Mina ungar har definitivt blivit kinkiga!
 
Sv: Resor med barn...

Jag tror att du har missat en hel del... Det är en kul upplevelse att vara på en flygplats, hur mycket som helst att titta på, på flygplanet får man visserligen lov att sitta stilla, men om man har lite förutseende föräldrar så har de tagit med lite små paket, hittar på lite roliga saker, sen händer det en massa saker, det kommer dryck mat och oftast något annat till barnen. Det är filmer på tvn och dessutom har föräldrarna inget annat val än umgås med sina barn...

Sängar... Ja elin har då lärt sig att sova lite var som helst, vi vill gärna umgås med våra vänner och inte inrätta oss fullständigt efter barnen... Hon kan sova på en soffa eller en madrass om det kniper... Visst första natten kanske läggningen blir lite mer utdragen men det kan man ju ta när man är på semester...

Konstig mat har jag inte stött på på någon av våra semestrar... Jo förrestän när vi åkte till Kina så var det lite underlig mat ibland men nästan alltid god... Fast då lagar vi väldigt varierad kost här hemma och går ut och äter lite då och då med barnen... Fast min dotter kanske är underlig som älskar feta ost, oliver, fisk och pasta... Det brukar vara väldigt enkelt att hitta sånt som hon äter...

Men det är klart har man bestämt sig för att det kommer att vara besvärligt och jobbigt ja då kommer det garanterat att bli det...
 
Sv: Resor med barn...

Jag har rest med mina barn från de varit runt 8 månader och framåt. Sjuka har de blivit också, dock bodde vi på ett sådant hotell att det kom en skandinavisktalande doktor dit i princip varje morgon, så vi har klarat av halsfluss bland annat.

Precis som Snurrfian är mina barn vana vid olika sorters mat, annars så kan man ju faktiskt ta med sig barnmat från Sverige. Det gjorde vi när barnen var under året.

Den enda gången jag ångrar resandet var när dottern och jag blev ordentligt magsjuka i samband med hemresa. Det var lite jobbigt med kräksjuka :crazy: Fast vi har åkt efter den resan också - och varit friska!!
 
Sv: Resor med barn...

Jag har haft med mina barn på utlandsresor sen de var 6 månader, de är nu tonåringar. Vi har rest mycket när de var små, inga proplem om man planerar lite. Beror väl lite på vart ni tänkt er resa.
Självklart är det ju så som nån också skrev att barnen som är i småbarnsåldern är lika glada över att vara på hemmaplan, jag vet inte hur det är för er men vi har aldrig haft nån som varit barnvakt helt enkelt. Så vi har valt att resa ändå, man får ju anpassa sig, men jag tycker att det har varit lätt, man har alltid fått uppbackning och sjukvården är faktiskt väldigt bra utomlands om det är det man funderar över.
Man kan göra väldigt mycket och där vi varit så har toleransen varit stor... Man får väldigt mcket mer kontakt med "folk" med barn... Nu var det väl "släkten" som skulle ut och åka, inga problem säger jag.
Ut och åk bara! :)
Jag har stor erfarehet faktiskt av det så undrar du nåt kan du gärna fråga.. :)
 
Sv: Resor med barn...

I höstas var vi till Gran Canaria i två veckor. Inga problem med värmen vi var på stranden fm och em och vilade en stund mitt på dagen då solen var som starkast, ettåringen sov då, treåringen och femåringen ritade la pussel och liknande. Man måste förstås se till att de dricker tillräckligt och så.
Den äldsta hade sitt game boy med sig så för honom var inte flygresan något problem :cool: Men det gick bra med alla tre. Det var ju spännande att flyga dessutom så hade de full uppmärksamhet från oss föräldrar hela tiden.
Vi åker till Turkiet i början av juni så avskräckta har vi inte blivit ;) Tvärtom! Våra barn pratar ofta om San Agustin och vill gärna tillbaka. Men de tycker att det ska bli roligt att åka till Turkiet också eftersom vi ska bo på hotell med pool och vattenruschkanor :) (vi hade hyrde bungalow i San Agustin genom sambons jobb)
Visst är barnen nöjda med att vara hemma också men mina har inga problem med att sova på nya ställen eller "konstig" mat. Köper man med sig välling och barnmat hemifrån så löser sig allt ;)
 
Sv: Resor med barn...

Ja, barnen är helt fenomenala på att "ställa om sig".

Är de trygga i sig så är det inga problem med ny sovplats för ett tag, upplever mer att de är nyfikna.

Värmen har inte heller varit nån stor grej, man får ju som sagt anpassa sig själv och tänka på skugga, vatten, alltid bada med t-shirt och solhatt, det är väl det som är väldigt viktigt. Att tänka på att man inte utsätter barnen för för mycket sol, dvs helst ingen alls. Jag smorde alltid in mina med högsta solskyddsfaktor plus t-tröja och nåt på huvudet.... Sen fanns de ju dom som ville visa upp solbrända (brända) barn som nån slags ... ja ni vet ju själva... Hellre vita barn på planet hem.. Säger ju förnuftet.. :)

Man akn köpa vetske-ersättning på apoteket och ha med ifall de drabbas av magsjuka, lätt att få i värmen.. Vätska A och O plus skydda mot solen. Inga nakna barn som plaskar i polen, hur gulligt det än låter alltså.

Det är mitt råd!
 
Sv: Resor med barn...

Det ar val klart att de ska folja med. Eran mamma fyller bara 50 en gang och vill hon bjuda med er alla pa en resa sa kanns det nastan oartigt att inte folja med!!
Alltsa, utomlands ar utomlands....det ar inte en helt annan planet dar man behover syrgas. Jag blir sa fundersam nar manniskor sager att dit och dit kan man inte aka for det ar si och sa....men halla, det bor ju manniskor dar sa sa farligt kan det ju inte vara. (Har flera bekanta som aldrig skulle satta sin fot i Israel, pa Nordirland, Sydamerika etc).

Jag tycker att det bara ar vettigt att man tar med barnen pa sa mycket man kan, det gor att de far storre forstaelse och insikt i hur de sjalva och andra manniskor lever och fungerar.
Visst kan det vara annorlunda mat och saker man inte ar van vid, men det ar ju det som ar hela meningen att aka utomlands - att det inte ska vara som hemma!
 
Sv: Resor med barn...

En sak är säker- det finns folk som ser problem i ALLT och de som tänker; det ordnar sig. Tyvärr är många småbarnsföräldrar av den första sorten. Man kan resa i princip hur mkt som helst, men då får man räkna med att byta bajsblöja i baksätet eller på toagolvet i ett sjabbigt flygplatstoalett. Sen kan man inte alltid räkna med att det finns semperbarnmatsburkar och man får använda inhemska blöjmärken etc etc etc. Du förstår nog vad jag menar!:smirk:
 
Sv: Resor med barn...

Jag har rest med mina barn ialla möjliga och omöjliga åldrar..första gången då var den äldsta 2 och den minsta 3 mån...inga problem..

Sedan har det varit resor till och ifrån i alla år, vi har klarat av halsfluss, ögininflam, krupphosta mm. Det gäller bara att ha med ett litet reseapotek:angel: Sedan så har dom flesta länder duktiga läkare..
Det är inte svårt att resa med barn..flygresor brukar funka alldeles utmärkt, barnen brukar få "pysselpåsar" och sedan kan man ju själv ta med lite smågrejer..ofta är det spännande med allt som händer..kom att tänka på hur förundrade dom blev över alla yttesmå drickaburkar på planet - dom satt länge o bara studerade dem:rofl:

Ett tips är att ta med ordentligt med dricka för det kan vara jobbigt med väntandet i passkontroll o väskterminalen..varm o svettigt kan det bli..
Mina barn har älskat dessa sena mysiga utekvällar på restaurang och dessutom så verkar det som om alla utomlands älskar barn..
Jag rekommenderar verkligen att ta med dom - skulle det vara problem så har dom ju några barnvakter med..hihi
 
Sv: Resor med barn...

*knapplån*
Jag kom på ett väldigt bra tips som jag fick innan vi flög med barnen!
Många vet det säkert ;) men jag hade inte tänkt på det.
Start och landning kan vara jobbigt för öronen, de som är tillräckligt stora för att tugga tuggummi brukar ju klara öronen men när de är för små för det så är det jättebra att ha en nappflaska med vatten eller vad man nu vill och låt dem dricka under stigning och landning. Det funkade super :)
De barn jag såg på flyget som inte fick dricka under den tiden hade det riktigt jobbigt. En mycket enkel metod att underlätta för de små.
 
Sv: Resor med barn...

*svarar alla*

Tack för alla svar, min syster har bestämmt sig för att INTE följa med... Vilket jag tycker är supertrist, men det verkar som om det är hennes pojkvän som bestämmt det o inte hon...
Och resan blir antagligen till Grekland! Dit ville jag mest, har aldrig varit på solsemster innan..
 
Sv: Resor med barn...

Vad synd. Det måste ju kännas trist för din mamma också som förmodligen ville ha med er allihop :(
Men du får ha det så jättebra i Grekland. Jag skulle också vilja åka dit... Men det får bli ett annat år :)
 
Sv: Resor med barn...

ninsan skrev:
Hej!
Min mamma fyller 50 i år och har beslutat sig för att bjuda med sig oss barn på resa i september. Nu är det så att min syster 29 år har två barn, de är i september 1 resp 3 år. Nu velar hon o hennes kille jättemycket om de ska följa med eller inte, de säger att det bli varmt osv..
Jag tycker det låter rätt ihåligt som resonemang.. Nu har jag inga barn, så jag tänkte att folket på detta stället kunde upplysa mig.
Har ni rest med så små barn? Ångrar ni er i efterhand att ni gjort det? Har det hänt att barnet blivit sjukt osv..?
Resan kommer antagligen gå till Bulgarien.

Jag säger som de andra...barn förändrar inte livet sååå mycket. Dessutom finns det inget mer berikande än att resa med dem även om de lika gärna stannar hemma och campar i skogen som små.

Jag var utlandssvensk när vår dotter föddes så hon var på ett plan från Bryssel till Sverige tre månader gammal för att fira jul...så har det hållit på eftersom min man dessutom är engelsman. Som någon redan sagt så kan de ju bli sjuka hemma också även om det inte är kul med vinterkräksjuka på Eurostar under engelska kanalen som i lördags morse :D Allt går och för det mesta är det väldigt roligt. Vår dotter älskar att lära sig nya hälsningsfraser från olika länder, se deras barnprogram, ge biljetterna till konduktören och hämta nycklar i hotellreceptioner.

Det gäller bara att vara lite uppfinningsrik för de stillsamma perioderna. T.ex. ha med ett paket cornflakes till flyget - det går att pilla med länge. En bok med små stickers att klistra in och såklart kritor/ritbok om de är för små för pysselböcker...
 
Sv: Resor med barn...

ninsan skrev:
*svarar alla*

Tack för alla svar, min syster har bestämmt sig för att INTE följa med... Vilket jag tycker är supertrist, men det verkar som om det är hennes pojkvän som bestämmt det o inte hon...
Och resan blir antagligen till Grekland! Dit ville jag mest, har aldrig varit på solsemster innan..

Och just grekerna som är så extremt barnvänliga. Min f.d. chef i Bryssel och hans sekreterare var greker och här är mina grekiska kollegor också de mest "barnsliga" :)
 
Sv: Resor med barn...

Nåt man ska tänka på är faktiskt att inte byta blöjor överallt även om det bara är kiss... Det är många som tar illa upp av det särskillt i Greklan och på Cypern iaf vad jag vet, kanske på andra ställen också.
Man får ju ta seden dit man kommer... :banana:
 
Sv: Resor med barn...

Daniela skrev:
Nåt man ska tänka på är faktiskt att inte byta blöjor överallt även om det bara är kiss... Det är många som tar illa upp av det särskillt i Greklan och på Cypern iaf vad jag vet, kanske på andra ställen också.
Man får ju ta seden dit man kommer... :banana:

Det skulle jag faktiskt inte göra i Sverige heller. Tycker det är något man gör på en toa eller möjligtvis vägparkering och liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 295
Senast: _Taggis_
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 365
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 118
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 487
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp