Resmål - tips bitte

Blueberry

Trådstartare
Jag och min syster ska åka någonstans, vi vet bara inte riktigt vart.

Vi tänker så här:
Weekendresa i typ mars.
Lyxigt hotell och bra spa framför shopping och party.
Bra/god/rolig mat = livsviktigt.
Hellre natur och kultur än nattliv.
Inte jättedyrt, tänker två nätter för typ max 3000 per person?

Vi vill götta oss, helt enkelt.
Vart göttar man sig bra?

Vi funderar på Island, men kanske någon trevlig europeisk stad?

Edit:
Vi utgår från olika länder. Jag från Sverige, hon från UK.
 
Jag och min syster ska åka någonstans, vi vet bara inte riktigt vart.

Vi tänker så här:
Weekendresa i typ mars.
Lyxigt hotell och bra spa framför shopping och party.
Bra/god/rolig mat = livsviktigt.
Hellre natur och kultur än nattliv.
Inte jättedyrt, tänker två nätter för typ max 3000 per person?

Vi vill götta oss, helt enkelt.
Vart göttar man sig bra?

Vi funderar på Island, men kanske någon trevlig europeisk stad?

Edit:
Vi utgår från olika länder. Jag från Sverige, hon från UK.


Jag är ju väldigt förtjust i Köpenhamn, de har allt i mina ögon. Barcelona är en annan fin stad med mycket kultur. Vill man chilla i liten stad, Skagen, hotell Skagen strand är urmysigt.
 
Jag och min syster ska åka någonstans, vi vet bara inte riktigt vart.

Vi tänker så här:
Weekendresa i typ mars.
Lyxigt hotell och bra spa framför shopping och party.
Bra/god/rolig mat = livsviktigt.
Hellre natur och kultur än nattliv.
Inte jättedyrt, tänker två nätter för typ max 3000 per person?

Vi vill götta oss, helt enkelt.
Vart göttar man sig bra?

Vi funderar på Island, men kanske någon trevlig europeisk stad?

Edit:
Vi utgår från olika länder. Jag från Sverige, hon från UK.


Island är dyrt.

Tänker du två nätter på hotell - 3 000 kr, samt flyg/mat/spa utöver det? Eller tänker du 3 000 kr allt som allt?

Barcelona är jättefint, som Hyacinten skriver, lätt att ta sig runt i kollektivtrafiken och en lång fin strandpromenad, mycket god mat till överkomligt pris. Även fantastiska Rom eller Aten (historiefreak som jag får nästan hjärtat utanför kroppen). Men kanske inte absoluta budgetresorna.

Istanbul? Gå på hamam, ät turkiska delikatesser, åk en tur på Bosporen... Jättetrevligt och möjligt att hitta ok priser för både boende och flyg. Köp med dig kryddor och turkish delight hem.

Prag är fint också, spännande historia (host) och det finns billigt boende. Budapest och Bukarest har jag aldrig fastnat för, men det kan ju vara att jag varit på fel ställen i de städerna. :)

Kolla på resebolagens hemsidor, ibland har de absurt billiga sista-minuten-resor. Östeuropa är fortfarande generellt mycket billigare än väst. Polen har blivit det stora SPA-reselandet i mina sociala kretsar, men jag har bara varit en snabbis där. Kan inte uttala mig själv. Min bekant var i Gdansk på spahotell och var jättenöjd.
 
Jag piggybackar din tråd :)

Vi ska bjuda en våra bästa kompisar på resa i födelsedagspresent och det är helg till nån stad med väldigt samma kriterier som TS.


Vi har funderat på Rom, Prag, Budapest, Paris, Barcelona och Valencia. Vi har alla varit i Barcelona och Valencia och älskar de städerna, men det kan ju vara lite kul att se något annat. Jag är mest sugen på Rom där jag var i början av mitt vuxenliv och inte återsett sedan dess. Där finns så mycket att se inbillar jag mig
 
Island är dyrt.

Tänker du två nätter på hotell - 3 000 kr, samt flyg/mat/spa utöver det? Eller tänker du 3 000 kr allt som allt?

Barcelona är jättefint, som Hyacinten skriver, lätt att ta sig runt i kollektivtrafiken och en lång fin strandpromenad, mycket god mat till överkomligt pris. Även fantastiska Rom eller Aten (historiefreak som jag får nästan hjärtat utanför kroppen). Men kanske inte absoluta budgetresorna.

Istanbul? Gå på hamam, ät turkiska delikatesser, åk en tur på Bosporen... Jättetrevligt och möjligt att hitta ok priser för både boende och flyg. Köp med dig kryddor och turkish delight hem.

Prag är fint också, spännande historia (host) och det finns billigt boende. Budapest och Bukarest har jag aldrig fastnat för, men det kan ju vara att jag varit på fel ställen i de städerna. :)

Kolla på resebolagens hemsidor, ibland har de absurt billiga sista-minuten-resor. Östeuropa är fortfarande generellt mycket billigare än väst. Polen har blivit det stora SPA-reselandet i mina sociala kretsar, men jag har bara varit en snabbis där. Kan inte uttala mig själv. Min bekant var i Gdansk på spahotell och var jättenöjd.

Två nätter på hotell: 3000. Flyg osv går inte direkt att räkna på eftersom vi åker från olika länder.

(Tänker dock att hotellet förhoppningsvis har bra spa.)

Ska kolla in tipsen! :)
 
Island är dyrt.

Tänker du två nätter på hotell - 3 000 kr, samt flyg/mat/spa utöver det? Eller tänker du 3 000 kr allt som allt?

Barcelona är jättefint, som Hyacinten skriver, lätt att ta sig runt i kollektivtrafiken och en lång fin strandpromenad, mycket god mat till överkomligt pris. Även fantastiska Rom eller Aten (historiefreak som jag får nästan hjärtat utanför kroppen). Men kanske inte absoluta budgetresorna.

Istanbul? Gå på hamam, ät turkiska delikatesser, åk en tur på Bosporen... Jättetrevligt och möjligt att hitta ok priser för både boende och flyg. Köp med dig kryddor och turkish delight hem.

Prag är fint också, spännande historia (host) och det finns billigt boende. Budapest och Bukarest har jag aldrig fastnat för, men det kan ju vara att jag varit på fel ställen i de städerna. :)

Kolla på resebolagens hemsidor, ibland har de absurt billiga sista-minuten-resor. Östeuropa är fortfarande generellt mycket billigare än väst. Polen har blivit det stora SPA-reselandet i mina sociala kretsar, men jag har bara varit en snabbis där. Kan inte uttala mig själv. Min bekant var i Gdansk på spahotell och var jättenöjd.

Intressant att du skriver Polen, jag är lite sugen på att åka dit... Har sett fantastiska bilder från ridresor, men vet inget om hur det är på spafronten.
 
Prag tror jag är en trevlig stad, jag har varit där två gånger. Men båda gångerna har det regnat, så åk inte dit samtidigt som jag om ni vill ha fint väder.

Bulgarien har tydligen varma källor som kan ge trevliga spa-hotell. Jag såg inga när jag var där, men jag var nog på fel ställe (mitt i Balkan-bergen), men våra inhemska guider tipsade om att det kan vara trevligt. Har tyvärr ingen ort att name-dropa, men google kanske kan hjälpa. Naturen är underbar!
 
Budapest har härliga span, jag var själv dit i våras men med tanke på hur det ser ut i landet nu känner jag mig absolut inte sugen på att sponsra det landet igen.
Paris är en härlig stad, mat och kultur finns det gott om!
Florens var jag också till i somras och dit ska jag igen! Vacker stad med mycket historia och kultur, dock turister i brutala mängder.
 
Intressant att du skriver Polen, jag är lite sugen på att åka dit... Har sett fantastiska bilder från ridresor, men vet inget om hur det är på spafronten.

Jag kom nyligen hem från en vistelse på ett spa-hotell i Sopot i Polen. Sopot är en semesterort vid kusten med många spa-hotell. Det var fantastiskt bra på alla sätt! Lång fin strand att vandra på, gott om mysiga caféer och restauranger, många vackra hus, lagom stort så att man kan promenera överallt, och samtidigt inte för litet. Rekommenderas varmt! Jag var där på yogaretreat och min yogalärare Magdalena Mecweld som också är journalist, har skrivit artiklar i Vagabond och Svd om Sopot som är hennes födelstad. Googla upp dem om du är intresserad.
 
Prag är trevligt, har varit där ett femtontal gånger och gillar stan skarpt. Spabiten är jag dock osäker på, men det finns mycket bra mat och prisläget är fortfarande klart tillåtande. Hotell finns i alla(!) prisklasser och standarder.

Har skrivit flera innehållsrika inlägg med pragtips tidigare, de går nog att hitta om man söker rätt.

(Och som @fryckan påpekar - av politisk-humanistiska hänsyn är jag också tveksam till Ungern även om jag upplevt en hel del fint där.)
 
Intressant att du skriver Polen, jag är lite sugen på att åka dit... Har sett fantastiska bilder från ridresor, men vet inget om hur det är på spafronten.
Vad jag hört är Polen fantastiskt just på spafronten. Tyvärr har jag dock inga konkreta tips men har hört mkt gott om landet fr andra.
 
Island är dyrt.

Tänker du två nätter på hotell - 3 000 kr, samt flyg/mat/spa utöver det? Eller tänker du 3 000 kr allt som allt?

Barcelona är jättefint, som Hyacinten skriver, lätt att ta sig runt i kollektivtrafiken och en lång fin strandpromenad, mycket god mat till överkomligt pris. Även fantastiska Rom eller Aten (historiefreak som jag får nästan hjärtat utanför kroppen). Men kanske inte absoluta budgetresorna.

Istanbul? Gå på hamam, ät turkiska delikatesser, åk en tur på Bosporen... Jättetrevligt och möjligt att hitta ok priser för både boende och flyg. Köp med dig kryddor och turkish delight hem.

Prag är fint också, spännande historia (host) och det finns billigt boende. Budapest och Bukarest har jag aldrig fastnat för, men det kan ju vara att jag varit på fel ställen i de städerna. :)

Kolla på resebolagens hemsidor, ibland har de absurt billiga sista-minuten-resor. Östeuropa är fortfarande generellt mycket billigare än väst. Polen har blivit det stora SPA-reselandet i mina sociala kretsar, men jag har bara varit en snabbis där. Kan inte uttala mig själv. Min bekant var i Gdansk på spahotell och var jättenöjd.


Jag älskar island och har inte upplevr det jättedyrt, inte dyrare än sverige i alla fall! Vi har betalt runt 250-500kr per person o natt för normala hotell! Dock utan spa..
 
Jag älskar island och har inte upplevr det jättedyrt, inte dyrare än sverige i alla fall! Vi har betalt runt 250-500kr per person o natt för normala hotell! Dock utan spa..


Jag har tyckt både flyg, boende och mat varit svindyrt. Men då jämför jag med att resa till ex Tunis eller Marrakesh. Island är absolut fullt jämförbart med Oslo eller Stockholm. Har inte bott riktig budget dock, utan mellanhotell i Scandic-klassen. Men att det varit dyrt (för mig) betyder ju inte att det inte är värt att åka till! :)
 
Budapest har härliga span, jag var själv dit i våras men med tanke på hur det ser ut i landet nu känner jag mig absolut inte sugen på att sponsra det landet igen.
Paris är en härlig stad, mat och kultur finns det gott om!
Florens var jag också till i somras och dit ska jag igen! Vacker stad med mycket historia och kultur, dock turister i brutala mängder.
Ni var ju där under högsäsongen :p
 
Jag kom nyligen hem från en vistelse på ett spa-hotell i Sopot i Polen. Sopot är en semesterort vid kusten med många spa-hotell. Det var fantastiskt bra på alla sätt! Lång fin strand att vandra på, gott om mysiga caféer och restauranger, många vackra hus, lagom stort så att man kan promenera överallt, och samtidigt inte för litet. Rekommenderas varmt! Jag var där på yogaretreat och min yogalärare Magdalena Mecweld som också är journalist, har skrivit artiklar i Vagabond och Svd om Sopot som är hennes födelstad. Googla upp dem om du är intresserad.
Har du lust att berätta mer om yogaretreaten? Var det en gruppresa med en svensk yogastudio eller var arrangemanget lokalt och återkommande? Länk?
 
Om man vill hålla hotellkostnaden nere, kan självhushåll vara en bra lösning på vissa orter. För att spetsa till det betalar man väldigt mycket för frukost och för att få sängen bäddad.

Beträffande orter har du fått flera bra tips redan. Jag är tyvärr okunnig om vilka spa som finns, men Budapest är känt för sina bad, och maten är god. Prag är en mycket vacker stad.

I Polen vill jag särskilt nämna Krakow, som är vackert och har flera bra restauranger. I Krakow kan man också få en inblick i judisk kultur och besöka Schindlers fabrik, som nu är ett mycket intressant museum över judarnas liv under nazismen. Om du menade kultur i mer lättsamma former, finns det också.

Till sist vill jag tipsa om de baltiska huvudstäderna, Tallinn, Riga och Vilnius, som alla är intressanta att se.

Mat är nog inget du behöver oroa dig för. I de flesta större städer finns många olika kök representerade. Det är om du vill ha något annorlunda, som du kan fundera över det, som rysk mat i Helsingfors.
 
Jag tipsar om Berlin. Hur det är med spa vet jag inte, men det finns många bra restauranger. Det finns mycket kultur av alla de slag, och vill man ha natur finns Tiergarten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp