Biolog. Men det allra viktigaste är att skaffa dig en partner som dels jobbat periodvis under flera år i landet och som dels, med oregelbundna mellanrum, åker dit på exkursioner med studenter så att du kan åka med som hjälpreda. Samt åka dit på semester emellanåt.
Bil är helt klart hur man bäst reser. Finns bra hyrfirmor som också kan inkludera taktält/vanligt tält + campingutrustning som ett paket. Vänstertrafiken märker du ju i stort sett bara i städerna och det är ungefär bara Windhoek som är lite större. 95% av tiden kör man på lååååånga raaaaka breda vägar utan att möta en kotte (nästan). Om man frågar mig så är camping obligatoriskt. Många har privata ”campingplatser” på sin mark och det finns många mer ”organiserade” såna också. Det är extremt underbart att tälta under den fina stjärnhimlen och lyssna på roliga djurljud. Lejon eller flodhästar ger den allra bästa känslan. Viktigt är iallafall att ha tid på sig, alternativt inte försöka se allt på en gång. Etosha är ganska turistigt och har tråkiga campingar, men är väldigt mycket värt (minst) ett besök.
Jag anmäler mig frivilligt som assistent, direkt
Ja, vi har campat en del i Europa med Defender + taktält, så det tänkte vi göra i så fall. Tack så jättemycket för tips!
Du har nog helt rätt om vänstertrafiken, vi mötte knappt någon bil när vi körde på vägarna Engelska verkar ganska gångbart, eller behöver man lära sig lite afrikaans?