Resetips- och frågor-tråden

Sv: Resetips- och frågor-tråden

Det låter helt underbart! Jag ska absolut se lagom förvirrad ut (känns inte som att det är så svårt) så blir jag hemskt gärna också omhändertagen av hjälpsamma ryssar som bjuder på spännande berättelser.

Sedan tycker jag ju att ryska är ett så alldeles vansinnigt vackert språk, så det vore roligt att förstå och kunna uttrycka några vanliga fraser. Jag har lärt mig stora delar av den fantastiska ryska nationalsången bara för skojs skull - fast jag förstår ju inte riktigt fraserna där heller - men de kanske blir extra hjälpsamma om jag klämmer i med en vers därifrån? :D

*KL*

Deppar just nu för att min årliga resa till Dahab, Egypten ställts in p g a det politiska läget. Oroar mig för hur det ska gå för landet. Tänker kanske speciellt på alla de fantastiska människor jag mött som jobbat så hårt för att bygga upp sina rörelser inom turismindustrin och nu står utan levebröd.

Över jul och nyår ska jag till Peru (Lima och Tarapoto) och Bolivia (La Paz) för att hälsa på vänner. Har någon erfarenhet av dykning utanför Lima? Eller att åka på valskådning? Dessa två aktiviteter finns på min önskelista.

Likaså funderar jag på vad jag ska ersätta min nu inställda resa med. Närmast till hands känns Jordanien, kanske i vår. Där finns kombinationen av kultur och Röda Havets undervattensvärld, vilket jag älskar. Min plan är i så fall charterstol till Aqaba och ev en vecka på hotell i stan som bas för utflykter (naturligtvis Petra och Wadi Rum, men även annat) och en vecka i något camp vid ett korallrev söder om stan.

Input, någon?

Nu brinner det i knutarna (nästintill). Har lyckats få ledig en vecka i början av oktober (men det satt hårt inne hos chefen. Konstigt, när andra bett om ledigt har det gått huuuur bra som helst, men när jag vill vara ledig krävs vikarie - jag måste vara oumbärlig :D) - vill till sol och bad och gärna sevärdheter 1 vecka. Inte alltför lång flygtid, vill inte missa för mycket av semestern för att flyga.

Under 7000 kr (+/-) för två personer.

Rhodos, Kreta, vad mer?

Zanzibar är inte alls så exklusivt som man kan tro, iallafall inte om man är mångmiljonär. Det finns en del höghusområden på Zanzibar, och det kan vara ganska skräpigt. Detta syns dock inte i katalogerna :-)
Det som talar mot Zanzibar i ditt fall tycker jag är tillgången till korallrev. Nu har jag inte badat på varenda strand, men de är ruskigt långgrunda och fulla av krafs, och jag såg bara sjöborrar, inga koraller.

Oman har trevlig dykning, men jag hittade inga korallrev i direkt anslutning till stränderna, utan fick ta en båt upp till Musandam. Det var för all del fint.

Vi har precis kommit hem från Zanzibar, och jävlar- vilken snorkling! På ön Chumbe utanför Stone town finns ett naturreservat där endast 14 personer om dagen får snorkla. De hade över 200 sorters korall och 400 sorters fisk. Helt otroligt! Själv är jag frälst i ön, och tyckte att människorna var fantastiska, maten god, det var lätt att ta sig runt och så gott som inga turister.

Vi var i Jordanien förra året, och såg liksom du vill göra Petra och Wadi rum. Vi utgick från Aqaba, som hade mycket bra restauranger men själva stan är inte särskilt vacker. Petra var en verklig upplevelse, och Wadi Rum likaså. Maten var otroligt bra så gott som överallt, och stämningen var så gott som alltid god- men vissa män kunde ha en obehaglig blick mot mig som tjej (dolde inte håret, kanske därför).

Kusten utanför Peru är tyvärr inte mycket till varken dykning eller snorkling av vad jag har förstått.. mina systrar med dykcert ville dyka utanför Peru men efter att ha läst på lite skippade de det. När jag var där gick det knappt att bada ens, "vilt" hav och mest stenigt och ogästvänlig strand :p Vi bilade söderut längs kusten och inte blev det "finare" men kommer man ut en rejäl bit är det kanske ok dykning! Vad säger google?

Från Lima kan man göra en tripp ut till Islas Ballestas (tror jag de hette). Kallas för Perus Galapagosöar. Finns lite pingviner, sjölejon och annat trevligt, delfiner såg vi också. Inga valar dock men då tänker jag mig att man måste längre ut på havet. Och när jag två år senare var på riktiga Galapagosöarna tyckte jag inte Ballestas var det minsta i närheten av likt ;)

Vi var i Jordanien förra året, och såg liksom du vill göra Petra och Wadi rum. Vi utgick från Aqaba, som hade mycket bra restauranger men själva stan är inte särskilt vacker. Petra var en verklig upplevelse, och Wadi Rum likaså. Maten var otroligt bra så gott som överallt, och stämningen var så gott som alltid god- men vissa män kunde ha en obehaglig blick mot mig som tjej (dolde inte håret, kanske därför).

Tack för input. Jag har som sagt gjort en preliminärbokning, men när jag läser ditt inlägg funderar jag på att om jag åker istället ta två veckor ute på dykcampet och ha det som bas även för utfärder. Jag gillar iofs städer generellt, men en fördel med att jag trivs så bra i Dahab är frånvaron av stora hotellkomplex inne i stan. Alla ständer är öppnar och man kan snorkla var man vill för att sedan ha hur många restauranger som helst att välja på för en kaffe, shake eller middag. I Aqaba verkar de bättre stränderna var avgiftsbelagda. Hur är det med sevärdheter inne i stan? T ex museer? (Campet jag har preliminärbokat på ligger bara några km utanför så man kan ju alltid ta en taxi.)

Kusten utanför Peru är tyvärr inte mycket till varken dykning eller snorkling av vad jag har förstått.. mina systrar med dykcert ville dyka utanför Peru men efter att ha läst på lite skippade de det. När jag var där gick det knappt att bada ens, "vilt" hav och mest stenigt och ogästvänlig strand :p Vi bilade söderut längs kusten och inte blev det "finare" men kommer man ut en rejäl bit är det kanske ok dykning! Vad säger google?

Från Lima kan man göra en tripp ut till Islas Ballestas (tror jag de hette). Kallas för Perus Galapagosöar. Finns lite pingviner, sjölejon och annat trevligt, delfiner såg vi också. Inga valar dock men då tänker jag mig att man måste längre ut på havet. Och när jag två år senare var på riktiga Galapagosöarna tyckte jag inte Ballestas var det minsta i närheten av likt ;)

Google säger att det mest är kallvattensdykning och man behöver en 7 mm våtdräkt. Jag har tänkt att hyra utrustning och om jag ska dyka bara ta med mask, dykdator och regulator. Jag har inte hittat något som ger en bra överblick. Jag hittade en trip där man kan dyka eller snorkla med sjölejon och det känns som ett måste, men annars verkar det inte vara så mycket organiserad verksamhet att döma av man kan hitta på nätet på engelska.

Min vän ska kolla upp det, men han vet knappast skillnaden på att simma, snorkla och dyka:rofl:, så jag vet inte riktigt om jag litar på hans research;).

Vi var där i December, och då var det såpass svalt i luften och i havet att vi inte hade någon lust att vara på stranden. Den strand vi besökte låg en bit utanför stan, och var gratis. Dock var det rätt grovkornig sand, blåst och inga levande koraller så vi lade snabbt ned badprojektet.

Vad gäller muséer så utforskade vi inte det, och stötte inte heller på några. Jag tror att det blir bra att bo utanför stan, och åka dit för att äta osv. Det är en rätt liten stad, så den är snabbt genomgången.

Har varit i Turkiet i slutet på maj de senaste åren,i år blir det nog att åka i månadsskiftet sep/okt igen.Hur brukar vädret vara då? Hört att det är varmt i havet i alla fall.

kl

Vi ska till Mexico i januari och dels resa runt, men vi har även en vecka i Playa del Carmen, någon som har nåt tips när vi är där?

Någon som har bra tips mot flygrädsla? Vet att jag skrev en tråd om det för ett tag sen, men den kunde jag inte hitta.

Puttar upp tråden lite och lånar knapp.

Är bara så glad, jag och sambon har äntligen bokat resa. Rhodos blir det, hoppas det är bra väder där i mitten av oktober i år.
Första gången sen vi träffades som vi åker utomlands :D

*kl*
Tips på vad man inte får missa i London på nyår förutom fyrverkeriet vid themsen som är en av anledningarna vi åker dit.

Åh Peru är ett av mina drömresmål :love:

Får man fråga hur du flyger dit? Alla resor med vettiga priser tar ca 23h enkel väg av dem jag kollat på :wtf:

kl

Vi ska till Mexico i januari och dels resa runt, men vi har även en vecka i Playa del Carmen, någon som har nåt tips när vi är där?

Någon som har bra tips mot flygrädsla? Vet att jag skrev en tråd om det för ett tag sen, men den kunde jag inte hitta.

Jag tycker absolut att Cozumel är värt att ses, och även Isla Mujeres som ligger precis utanför Cancúns kust. Vi åkte på en katamaran-tur till det sistnämnda, och det var verkligen fantastiskt!

Cancún som stad är också värd ett besök, och de hade en jättestor marknad på onsdagkvällarna om jag inte minns fel (detta kan dock ha ändrats sen jag var där 2007).

Sen var vi i en alldeles fantastisk vattenpark också, som inte ligger särskilt långt ifrån Playa del Carmen. Xel-Há Park hette det. Vi kombinerade det med en tur till Tulum, vilket också rekommenderas, men hade nog gärna stannat hela dagen i vattenparken också då där fanns massor av roligt att göra och vackert att se.

Överhuvudtaget var Mexico-resan en av de bästa i mitt liv hittills, och jag minns det överhuvudtaget som ett väldigt trevligt land med bra och pålitlig service. Vi var också där i januari, och vädret var klockrent! :)

KL

Jag passar på att slänga in en fråga också: Någon som varit i/på Cuba? I så fall var, när och hur? Det är ett av mina drömresmål just nu...

Förresten ska jag och pappa till New York en vecka i mars, har ni något tips på bra och prisvärda hotell?
Har aldrig varit där så vad får man absolut inte missa? Och finns det någon av de vanliga turistgrejerna man kan skippa? Eftersom vi ska vara där en vecka finns ju möjlighet att åka lite utanför staden, finns det något sevärt utanför stan?

Åh Peru är ett av mina drömresmål :love:

Får man fråga hur du flyger dit? Alla resor med vettiga priser tar ca 23h enkel väg av dem jag kollat på :wtf:

Jag skall flyga American Airlines Arlanda - Heathrow - JFK - Lima på utvägen och sedan via Miami istället för New York på hemvägen. Och det tar tid, det blir nog närmare ett dygn. Jag startar från Arlanda 22 december kl 11.40 och landar i Lima 23 december 06.50. Tidsskillnaden är 7 timmar, så det innebär väl att jag reser mer än ett dygn. Sedan ska jag eventuellt åka buss ytterligare ett dygn för att ta mig till Tarapoto där min vän bor. Men det blir kanske inrikesflyget istället.

Peru är ju inte mitt drömresemål. Jag åker dit enbart för att hälsa på en vän som flyttat dit och så ska jag till Bolivia (La Paz) en vecka för att träffa en annan vän. Jag är egentligen mycket mer lockad av mellanöstern, men nu vill jag träffa mina vänner.

Förresten ska jag och pappa till New York en vecka i mars, har ni något tips på bra och prisvärda hotell?
Har aldrig varit där så vad får man absolut inte missa? Och finns det någon av de vanliga turistgrejerna man kan skippa? Eftersom vi ska vara där en vecka finns ju möjlighet att åka lite utanför staden, finns det något sevärt utanför stan?

Jag bodde senast på Cosmopolitan Hotel Tribeca som var efter New York-förhållanden ganska billigt. Och fräscht. Små rum, läge på södra Manhattan. Ingen frukost men det var bara att gå ut och köpa från en street food-vagn och så finns Starbucks i samma hus och rätt bra restauranger i området. Gångavstånd ner till vattnet så man kan sitta och se ut över Frihetsgudinnan och Ellis Island (och tänka på alla de hoppfulla som en gång kom för att slukas av staden.)

Om man har en vecka eller två och vill åka till skottland, vars ska man? Idealet är kuperade kullar/berg inom springavstånd, vacker miljö, billigt boende typ vandrarhem/hostel, mysig by/stad och gärna inte så bökigt att ta sig dit med flyg och allmänna kommunikationer (jag kör INTE bil i vänstertrafik)
Gärna tips på bra boende också förutom plats.

Jag var där 2007. Började i Havanna, sen några dagar i Maria La Gorda (naturreservat/dykcenter), en dag i Vinales, några dagar i Trinidad, en dag i Grisbukten (bortkastat), m.m. Kan VERKLIGEN rekommendera det men snälla, åk inte charter! Charterresorterna i Varadero är som turistiga anläggningar i vilket varmt land som helst men de visar ingenting av det äkta Kuba. Kuba är lätt att ta sig runt i på egen hand och man kan bo billigt hemma hos kubaner i praktiskt taget varenda by i sk casa particulares. Tips är att ordna flyg, visum och boende för de första 3-4 nätterna genom resebyrå och sen boka resten på plats. Du behöver kunna visa hotellbokning (ej casa particulares) för de första nätterna för att bli insläppt i landet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka