Sv: Resetips- och frågor-tråden
Jag funderar på en dykresa till Egypten någon gång snart, har du några tips? Är det inte oroligt där nu? Hur funkar det att resa som ensam tjej dit? Jag vill ta dykcert där, några råd om var jag bör/inte bör åka om jag vill ha fin dykning? Berätta allt du vet, snälla :-)
Men jag kan ju inte dyka!
Jag snorklar, har inget dykcert. Ramona här på forumet har cert och har dykt en del i Egypten henne kan du fråga.
Jag har varit på många olika ställen i Egypten, men när det gäller badorter så har jag bara varit i Dahab som ligger 8 - 10 mil norr om Sharm el-Sheikh. Det är en mindre, mycket trevlig stad som jag tycker mycket om framför allt för att den har en riktig stad i botten och alltså inte bara är ett turiststråk. Det finns korallrev direkt vid stranden och ännu fler ställen man når genom att ta en tur eller taxi. Jag håller på och velar om jag skall åka dit igen (som vanligt
), åka till en eco lodge som ligger söder om Marsa Alam och bo i tält på stranden eller åka till Thailand. Men som sagt, dyka kan jag inte. Generellt tror jag dock dykningen i Egypten är bland den bästa i världen.
Annars: jag har rest som ensam kvinna i Egypten och jag funderar på att göra det igen. Jag har aldrig varit med om något som jag upplevt som obehagligt, men jag är också ganska tuff och tar inte åt mig så mycket. Jag vet inte hur många erbjudande om egyptisk boyfriend jag fått genom åren, men jag avvisar dem glatt och går vidare. Nu är sexuella trakasserier/övergrepp ett växande problem med det instabila politiska läget, men detta rör främst områden med demonstrationer etc. När jag var i Dahab i november - december märkte man inget av läget i Kairo. Min mycket trevlige hotellvärd åkte upp till Kairo över ett par dagar (han kommer därifrån), kom tillbaka och berättade att han trodde att presidenten snart skulle åka ut. Men av dessa oroligheter märktes då inget "hos oss". Men, jo - det är oroligt. Tror dock att det märks ytterst lite i turistorterna vid Röda havet.
Annars vet jag att många upplever försäljare som påträngande och det kan de vara. Jag är väl lite knäpp, för jag tycker det är roligt att schakra med dem. Handlar en hel del, pratar desto mer. En del är trevliga, andra idioter. Som de flesta. Om de tjatar FÖR mycket går jag in i affären, kollar, säger att jag inte är i shopping mode och går. End of story.
Om du känner dig osäker kan du ju alltid ta en organiserad resa till någon resort. Många dykcenter hämtar sina gäster på deras hotell. Visserligen får man genom sådant boende inte se något av landet Egypten direkt, men bra dykning kan du säkert hitta.