Resetips- och frågor-tråden

Sv: Resetips- och frågor-tråden

24 maj. Hemresan är inte så strikt. Onsdagen efter tex. Men jag har letat väldigt lite då jag fick en liten chock när jag såg priserna och som sagt tyvärr inte är så sugen. Det är en ren familjeplikt.

Får jag vara så där jättejobbig och föreslå en helt annan sak. *kl* och allt.
Har du, TS, funderat på att snorkla något i sötvatten någon gång?

När jag var ung snorklade jag i allt. Men utanför Sverige så är det nog Lago di Garda som är min primära sötvattensupplevelse. Fast jag vill till havet...

Om du är intresserad av Thailand men inte vill ha några hotellkomplex eller försvenskade områden så skulle jag rekommendera Koh Lipe faktiskt. Kan PM:a en blogglänk om du vill, för mer information (skriven av en mycket resvan person). Annars skulle jag ju personligen välja Indonesien eller nåt annat land där omkring, men det är främst för att Thailand inte lockar mig nåt större utan jag upplever de andra som mer intressanta. Dock är inte jag nån badmänniska direkt heller, så... Indonesien har ju dock väldigt fina vattenområden runtomkring (kanske lite beroende på vart i Indonesien) med bra dyk/snorkelmöjligheter.

1869 kr. Bästa jag hittar är dit med Norweigan den 24e och hem tisdagen efter med Vueling. Det blir tretimmarsresor i båda riktningar utan mellanlandningar. Barcelona El Prat, alltså den stora flygplatsen. Inte Reus eller Girona.

24 maj. Hemresan är inte så strikt. Onsdagen efter tex. Men jag har letat väldigt lite då jag fick en liten chock när jag såg priserna och som sagt tyvärr inte är så sugen. Det är en ren familjeplikt.

Vad har du fått för priser? Jag gjorde en snabbsökning på datumen du nämner och Norwegian direkt kostar 2300. Du kommer under 2000 med ex Air France, men då talar vi om ca 5 h en väg och 9 h den andra.

Du är kanske van att få mycket billigare? När jag flyger till Rom brukar jag vara nöjd om jag kommer under 2000 (vill INTE åka till Skavsta!). Senast (flög ut 27/12) kostade det dock 2600, men det var för att jag fick vänta länge p.g.a. mammas sjukdom och även ta avbeställningsskydd.

När jag var ung snorklade jag i allt. Men utanför Sverige så är det nog Lago di Garda som är min primära sötvattensupplevelse. Fast jag vill till havet...

Annars tänkte jag föreslå Malawisjön.
lake-malawi-diving.jpg

Om du är intresserad av Thailand men inte vill ha några hotellkomplex eller försvenskade områden så skulle jag rekommendera Koh Lipe faktiskt.

Även till Lipe finns svenskcharter numera, faktiskt.

(Fast jag tycker också att där verkar väldigt fint).

Jag är helt öppen för Indonesien. Men det som är viktigt är att det är bra snorkling, för jag är lite bortskämd från Dahab med tre mycket snorkelvänliga rev mitt i staden. Och jag vill inte behöva fixa och trixa med båtar för att ta mig ut till revet.

Skall jag åka till ett land jag aldrig tidigare besökt får det väl bli lite annat också, inte bara stimma runt med fiskarna. Jag tror faktiskt "mina" sergantfiskar kände igen mig de sista dagarna när jag var i Dahab i nov/dec.

En morgon var det som om de väntade på att jag skulle hänga med runt revet:

481596_10151192892119825_163019919_n.jpg

Lite andra fiskar, först en drakfisk som jagar:

65140_10151181509534825_1237822040_n.jpg

Picassotryckare:

305593_10151182824729825_1206696766_n.jpg

Kejsarfisk (svår att fota när man snorklar!):

395089_10151185246389825_623652512_n.jpg

Någon form av trunkfish:

429418_10151185257374825_477489660_n.jpg

Saknar "mina" fiskar. (Ja, på riktigt:o, jag får kanske åka och hälsa på dem trots allt. De blir säkert överlyckliga, eller vad tror ni?:rofl:)

Fin bild! Verkligen!

Men av någon anledning har ciklider aldrig varit min tekopp.

Du väckte vetenskapsnörden i mig, namnen på fiskarna rasslar förbi :-)

Kan du knäcka den sista, trunkfishen? Koffertfisk heter det väl på svenska. Jag TROR att det är en juvenil bluefin trunkfish, men är inte säker. Kan väl även vara någon variant av porcupinefish eller filefish. De latinska namnen kan jag tyvärr inte, men det kan säkert du.

Även till Lipe finns svenskcharter numera, faktiskt.

(Fast jag tycker också att där verkar väldigt fint).

Det gör det säkert, men det finns inga försvenskade hotellkomplex. Än så länge i alla fall, är det väl fortfarande lite mer "ursprungligt". :)

DSC_1163.JPG

Kan du knäcka den sista, trunkfishen? Koffertfisk heter det väl på svenska. Jag TROR att det är en juvenil bluefin trunkfish, men är inte säker. Kan väl även vara någon variant av porcupinefish eller filefish. De latinska namnen kan jag tyvärr inte, men det kan säkert du.

Det ser ut som en vuxen Ostracion cubicus. Svenska namn kan jag inga. De är inte beständiga.

Bildgooglade det latinska namnet. De flesta jag fick upp kände jag igen för jag har sett sådana också. Men de har svarta prickar medan "min" har självlysande blå. Men det fanns även ett par ex med självlysande blå prickar. Nu kan ju bildgoogling bli lite hur som.

Men hur är... snorklingen? Snorklingen, Sickan!

Ja, jag är insnöad på den!:rofl:

Du får gärna PMa blogglänken förresten!

Senast ändrad:

Bildgooglade det latinska namnet. De flesta jag fick upp kände jag igen för jag har sett sådana också. Men de har svarta prickar medan "min" har självlysande blå. Men det fanns även ett par ex med självlysande blå prickar. Nu kan ju bildgoogling bli lite hur som.

Det är åldern som avgör. Juvenila exemplar har svarta prickar, vuxna blå.

Aha! Det står säkert i min eminenta fiskguide, men ibland... host... har jag en tendens att vara så målinriktad att jag glömmer läsa texten.

Haha den ska vara bra! Dock kan jag inte svära på om man tar sig ut till de finaste ställena utan båt. Dock ska man väl inte behöva åka långt i alla fall.

Jag hamnade på ca 3500 var, och/eller galet långa resor med absurda väntetider. Man har ju blivit bortskämd med flygpriser på senare år, men får väl inse att varken avreseorten eller resmålet är huvudstäder den här gången.

Gabbis priser känns helt ok! Tack GAbbi!! Jag ska kolla genast! Jag tycker att det ska räcka med max 2000 kr var när det är inom Europa, men nu är det det här med datumen. De flyttar nog inte bröllopet för att vi ska spara ett par tusen, och jag måste helt enkelt vara på jobbet torsdagen innan.

Bröllopet är på en mindre ort några få mil från Barcelona, och där har vi ett par nätters boende ordnat och min man har just hittat boende i Barcelona för ytterligare ett par nätter som känns helt ok, ca 300 kronor tillsammans/natt. Vi har inget större behov av lyx just på hotellen när vi reser. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka