Resetips- och frågor-tråden

Sv: Resetips- och frågor-tråden

Haha den ska vara bra! Dock kan jag inte svära på om man tar sig ut till de finaste ställena utan båt. Dock ska man väl inte behöva åka långt i alla fall.

Men kan man snorkla utan båt? Utan att bli uttråkad efter två dagar?

Jag kan tänka mig någon utfärd för att se nya ställen, men jag vill inte vara tvungen att behöva åka båt för att snorkla. Det är som att vara tvungen att ta bussen till frukosten varje morgon ungefär.

Har snokat lite själv och tydligen finns det flera snorkelbara rev runt stranden. Skall kolla lite mer.

Om du giter med flyg- och båtresa: St John i US Virgin Islands, och mer bestämt Caneel Bay Resort. Det ligger i en jättelik nationalpark som delvis innefattar vattnet, och där finns massor av havssköldpaddor, rockor, fiskar och fåglar (samt vilda åsnor men de simmar ju inte runt i havet direkt). Jag som inte är snorklingsfantast blev helt frälst och låg i vattnet hur många timmar som helst. Sköldpaddorna "betar" på bottnen och de bryr sig inte om att man kikar på dem.

edAA50760022.jpg

Men kan man snorkla utan båt? Utan att bli uttråkad efter två dagar?

Jag kan tänka mig någon utfärd för att se nya ställen, men jag vill inte vara tvungen att behöva åka båt för att snorkla. Det är som att vara tvungen att ta bussen till frukosten varje morgon ungefär.

Men alltså, hur mycket kan man snorkla? Hur många timmar om dagen, hur många dagar på en vecka?

Jag inser ju att jag helt har missat något här, för jag har så gott som aldrig snorklat. Först läste jag dykning när du skrev snorkling, och då bara hoppade jag över det i huvudet för dykning är inte min grej, men tänk om snorkling kan vara det?

Annars har jag fått för mig att du och jag har relativt likartade "semesterbeteenden" på resa, men det här snorklandet verkar anta oanade proportioner.

Är det lika enkelt som det låter, eller måste man köpa utrustning för 12 000 innan man testar lite mer grundligt?

Jag har inte jättekoll på snorkling i Thailand, tyvärr.

Ett ställe jag vet är fantastiskt under vattnet är Gili Trawangan, utanför Indonesien. Dit är det väl dock något krångligare att ta sig. Men min syster och hennes sambo har bott där i ett drygt halvår utan att ha blivit uttråkade och då är det undervattensliv som gäller på den ön. ;) Men det finns säkert andra ställen som är lika bra och lättare att ta sig till, beroende på vad man är ute efter.

Så lite så. Jag är ju nästan professionell flygprisgooglare nu ;-)

Genast börjar jag fundera på hur förvirrat det blir att tänka sig att du börjar ta provision för dina tjänster. :D Ju billigare resa du lyckas hitta, desto mindre får du i ersättning. Hur känner du inför det upplägget? :p

Utrustningen kostar under 1000 kr för ok grejor. En tusenlapp till om du vill ha riktigt bra. Jag har nu fenor som inte är någon höjdare, men de gör sitt jobb. Skall köpa nya nästa gång jag åker till Dahab, men det är främst för att jag vill ha hälremsfenor man kan ha stövlar i p g a sjöborrar, drakfiskar, elaka små snäckor och annat som finns i Röda havet.

Vill du snorkla i Sverige (Västkusten är delvis fantastiskt fint, det var där jag lärde mig snorkla som barn) är det bra med en dräkt också och den kostar väl 1000-1500. Men för att prova på räcker det med en mask och snorkel egentligen - under 500 kr.

Kan du simma kan du också lära dig snorkla. I början är det lätt att få in vatten eftersom man gärna simmar ner och glömmer att ligga i ytan. Det lär man sig snabbt att undvika. Gillar man det är det är bra om du tar en lektion av någon som kan så du får lära dig simma med fenor, blåsa ut snorkeln, hur man tar sig djupare på ett effektivt sätt m.m. Men för att testa behöver du inte kunna något av detta.

Jag brukar kanske snorkla 2-4 timmar/dag varje dag när jag är i Dahab.

Genast börjar jag fundera på hur förvirrat det blir att tänka sig att du börjar ta provision för dina tjänster. :D Ju billigare resa du lyckas hitta, desto mindre får du i ersättning. Hur känner du inför det upplägget? :p

Alternativet vore ju att alltid ta tex 2500 för resa inom Europa tex. Ju billigare resa jag hittar, desto mer till mig.

Just den här hittade jag på flygresor.se, som är en sida jag gillar att använda. Utöver den tittar jag på supersavertravel.se ofta, och ibland även charter.se (ironiskt nog) eftersom restresor på charterplan kan vara väldigt billiga. Sedan vet jag ganska mycket om flygbolag och vilka som flyger på vilka sträckor och vilka som lite otippat kan ha billiga biljetter, tex FinnAir på östasien, Norwegian till Dubai osv.

Jag har läst lite på Tripadvisor och Koh Lipe tycks vara bra. I flera recensioner nämns utmärkt, lättillgänglig snorkling. Det ser ju trevligt ut att ha en bungalow också. Strandliv är dock inget för mig. Sitter hellre i skuggan och läser/skriver.

Men det verkar lite dyrt, när jag kollar på hotell.

Jag inser ju att jag helt har missat något här, för jag har så gott som aldrig snorklat. Först läste jag dykning när du skrev snorkling, och då bara hoppade jag över det i huvudet för dykning är inte min grej, men tänk om snorkling kan vara det?

Det är det närmaste jag kommer meditation! Helt fantastiskt att ligga i sin egen värld och spana på fisk.

Min senaste mask och snorkel kostade ca 900 på dykshop. Fenor har jag inte, tycker tekniken att dyka ner med dem är svår och i ytan vill jag inte ha dem för då går det för fort. Snorklar gör man låångsamt.

I Grekland snorklar jag efter bläckfisk. Där finns inte så mycket annat som är spännande.

Men Thailand är färgrikt och fantastiskt. Som att befinna sig i ett akvarium.

Senast ändrad:

Någon som varit på Koh Lipe passerade just förbi så jag högg honom. Ja, det går att snorkla från stranden men det är inte den bästa snorklingen. För att få den tar man longtailbåt till obebodda öar där man i princip kan vara ensam - och snorkla från stränderna.

Maten är mycket bra, säger han också.

Vilken fin sköldpaddsbild!

Jag har bara sett sköldpadda en gång. Den simmade längs botten ca 8 m ner, så min lilla kamera fixade inte att ta någon bra bild.

Det är det närmaste jag kommer meditation! Helt fantastiskt att ligga i sin egen värld och spana på fisk.

Dyka ner? När man snorklar? Men hur lång är snorkeln? Jag dyker mycket ogärna, då jag är lite rädd för vatten (och inte har några planer på att ta itu med den rädslan). Det är alltså troligt att jag kommer att uppleva det mer som friluftsliv än meditiation. :p

Om man snorklar på den svenska västkusten för att öva, så blir det väl gärna rätt kallt? Även sommartid, menar jag. Och kanske inte sååå spännande heller? (Jag har vänner som är marinbiologer, men jag delar inte deras fascination för dinoflagellater. Tycker att det är ungefär lika spännande som att examinera lavar och mossor.)

Fångar du bläckfisken då och äter upp den?

Jag är inte så inne på Thailand, Filippinerna och liknande som det känns nu, men folk verkar ju snorkla i arabländer? Är Medelhavet aldrig bra för snorkling, eller är det just Grekland som inte är spännande?

Medelhavet har ju inga koraller, därför är det inte så mycket att hurra för. Men jag gillar det faktiskt ändå, för mig som bara snorklat bland koraller under två resor så är det spännande även där.

Man kan dyka ner om man vill plocka till sig något fint skal, t ex. Eller om man vill retas lite med en bläckfisk. Eller om någon tappat sina solglasögon från båten:p. Då håller man andan och blåser ut vattnet ur snorkeln när man kommer upp igen. Med fenor kommer man ner snabbare och djupare än utan - dvs, om man kan tekniken. Vilket jag inte kan.

Förr fångade jag bläckfisk och fick den tillagad eller gav bort den till grekiska vänner som åt den. Men efter ett par år drabbades jag av extrem ruelse och slutade. Fångsten skedde medelst harpungevär och det kändes inget vidare att skjuta mygg med kanon på det viset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka