Resetips- och frågor-tråden

Myrten

Trådstartare
Har länge tänkt att man kanske skulle försöka göra en tråd där man samlar frågor och tips om resande. Nu råkar jag ha en fråga, så då gör jag ett försök att börja.:)

Efter en ganska jobbig tid med ett stort projekt som skall sys ihop på jobbet tillsammans med min mammas bortgång (inkl begravning, bodelning, sälja lägenhet etc) känner jag mig ganska sliten. Därför funderar jag på att ta 1-2 veckors semester i mars - april efter att mitt manus skall vara inlämnat och resa bort. Det jag känner att jag vill göra då är att softa och ta det lugnt och framför allt snorkla.

Jag har de senaste tre åren åkt på snorkelsemester till Dahab i Egypten (Södra Sinai) och skall säkert dit till hösten igen, om det politiska läget tillåter. Jag kan gott tänka mig att ta en vecka i mars, men funderar även på om jag skulle testa något annat. Så det jag letar är efter idéer på vart i så fall.

Mina krav är att det skall vara möjlighet till bra snorkling på korallrev från stranden. Jag vill inte hålla på och boka båtturer för att komma ut till reven. Vidare vill jag inte åka till någon "kulisstad" med bara fina hotell, utan ha en avslappnad, trevlig stämning med i alla fall en del genuina inslag. Jag vill inte bo på något remote hotellområde med all inclusive. Det är en fördel om det finns någon form av kulturhistoria att bese (men jag känner att jag kan släppa på det för en gångs skull). Till slut måste det vara ok för en kvinna att resa på egen hand, för jag tvivlar på att jag lyckas locka med mig någon.

Har aldrig varit i Thailand och kollade igår info om Koh Tao. Jag skulle väldigt gärna vilja åka till Oman. Har fått förslag på Zanzibar, men det känns lite exklusivt för mig. Har nollkoll på Indonsesien etc.

Någon som har tips? (Eller andra resefunderingar om vi nu skall ha en allmän resetråd.)

Sv: Resetips- och frågor-tråden

Mitt stora reserelaterade bekymmer just nu är att hitta en flygresa till Barcelona i maj som inte kostar skjortan. Jag vet tyvärr inte om biljetterna verkligen har blivit dyrare plötsligt eller om det är jag som är snål för att jag inte riktigt har lust att åka. Det gäller ett bröllop son jag befarar blir lite trist och stelt, nämligen, så jag har ingen riktig spenderarkänsla inför det hela. Annars är ju Barcelona jättetrevligt.

Jag kan gott tänka mig att ta en vecka i mars, men funderar även på om jag skulle testa något annat. Så det jag letar är efter idéer på vart i så fall.

Mina krav är att det skall vara möjlighet till bra snorkling på korallrev från stranden. Jag vill inte hålla på och boka båtturer för att komma ut till reven. Vidare vill jag inte åka till någon "kulisstad" med bara fina hotell, utan ha en avslappnad, trevlig stämning med i alla fall en del genuina inslag.

Jag rekommenderar Puerto Vallarta om du kan tänka dig Mexiko. Har inte varit där själv men har en svensk bekant som bor där och som alla hälsar på så jag hoppas att det bara är en tidsfråga. Där finns snorkling även från någon av stränderna och så naturligtvis (förvisso med båttur) den spektakulära "gömda grottstranden" på Marietaöarna.

Zanzibar är inte alls så exklusivt som man kan tro, iallafall inte om man är mångmiljonär. Det finns en del höghusområden på Zanzibar, och det kan vara ganska skräpigt. Detta syns dock inte i katalogerna :-)
Det som talar mot Zanzibar i ditt fall tycker jag är tillgången till korallrev. Nu har jag inte badat på varenda strand, men de är ruskigt långgrunda och fulla av krafs, och jag såg bara sjöborrar, inga koraller.

Oman har trevlig dykning, men jag hittade inga korallrev i direkt anslutning till stränderna, utan fick ta en båt upp till Musandam. Det var för all del fint.

Mitt stora reserelaterade bekymmer just nu är att hitta en flygresa till Barcelona i maj som inte kostar skjortan. Jag vet tyvärr inte om biljetterna verkligen har blivit dyrare plötsligt eller om det är jag som är snål för att jag inte riktigt har lust att åka. Det gäller ett bröllop son jag befarar blir lite trist och stelt, nämligen, så jag har ingen riktig spenderarkänsla inför det hela. Annars är ju Barcelona jättetrevligt.

Jag bokade just ner hela cykellaget till Barcelona och de billigaste biljetterna gick på några hundralappar styck. De flög igår.

Min dotter flyger till Barcelona rätt många ggr per år, och hon hittar alltid superbilliga biljetter, även på lov. Endera Ryanair eller Norwegian.

Tack för tips!:)

Jag googlade genast och kollade lite forum på Tripadvisor t.ex. Där är det många som inte rekommenderar PV p.g.a. att snorklingen inte anses vara så bra (ffa inte januari - juni). Känner mig generellt inte så himla sugen på Mexico heller faktiskt. Av någon anledning lockar inte Central- och Sydamerika mig alls. Har en kompis som bor i Lima och han har tjatat i flera år om att jag skall hälsa på honom, men jag kan faktiskt inte tänka mig något värre än att gå Inkaleden (vilket var ett av hans stora lockbeten - trodde han:rofl:) - av någon anledning.

Oman är jag generellt intresserad av. Det är ett land jag verkligen vill åka till, så egentligen skall den resan kanske vänta till jag känner mig mer resbenägen och inte bara semesterbehövande. Jag har t.o.m. funderat på att åka på en gruppresa (något jag svurit på att aldrig mer göra) för att få rida kamel i en vecka genom öknen.

Stryker Zanzibar från listan...

Vi kan åka tillsammans och hyra varsin brölande, snorig kamel! Låter sjukt roligt!

Tack för tips!:)

Jag googlade genast och kollade lite forum på Tripadvisor t.ex. Där är det många som inte rekommenderar PV p.g.a. att snorklingen inte anses vara så bra (ffa inte januari - juni). Känner mig generellt inte så himla sugen på Mexico heller faktiskt.

Aha, jag tänkte inte på att snorklingen är säsongsbetonad den också (man tänker mest på vädret och det är ju helt OK på våren).

Vi kan åka tillsammans och hyra varsin brölande, snorig kamel! Låter sjukt roligt!

Jaaaa! Jag har länge velat gå på kamelridningskurs, men jag tycks vara nästintill ensam i Sverige om denna önskan.

Till viss del är den nog alltid det, men det behöver inte alltid vara ett hinder. Men på Mexicos västkust är tydligen sikten under vatten dålig första halvåret och det är ju ett problem om man vill snorkla.

Men du ser, jag lärde mig något nytt på kuppen!:D

Jaaaa! Jag har länge velat gå på kamelridningskurs, men jag tycks vara nästintill ensam i Sverige om denna önskan.

Det här luktar buketräff på kamelgård. *Sneglar på kamelägande bukefalist.*

19474_1115356743035_3595786_n.jpg

Jag hade goda vänner som var i Jordanien några vänder, bland annat tillbringade de några nätter i oaser i öknen. Det bör ha inneburit kamelridning, om jag kommer ihåg rätt.

Där bör du väl också kunna snorkla?

Det går att snorkla i Aqaba, men efter vad jag har läst på nätet så är snorklingen inte att jämföra med den i Egypten.

Jordanien står på min skall-besöka-lista. Men jag tror att för en resa med huvudfokus snorkling är det inte rätt land.

Kollar faktiskt lite på snorklingssafari i Thailand. Att uggla på en båt i flera dagar och stanna till på olika rev kanske kan vara något?

Det tror jag är trevligt. När jag varit i Thailand har jag bara varit på dagsutflykter för att snorkla. Snorklingen har varit bra men visst, mycket båtåkande blir det ju. Har dessutom inte åkt longtailbåt utan speedboat och det är rätt jobbigt.

Får jag vara så där jättejobbig och föreslå en helt annan sak. *kl* och allt.
Har du, TS, funderat på att snorkla något i sötvatten någon gång?

Jag bokade just ner hela cykellaget till Barcelona och de billigaste biljetterna gick på några hundralappar styck. De flög igår.

Vilket bolag? Det blir aldrig lika billigt från Gbg som Sth, men ändå. Jag är tyvärr oflexibel ifråga om datum den här gången.

Igår flög laget Air Berlin, Ryan och Norwegian beroende på var de började sin resa. Hälften från GBG ca.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka