Reservationer hos försäkringsbolag,och pålagringar...

Fibusen

Trådstartare
Har en häst på foder som är triangelmärkt pga pålagringar i kotorna, fång och sänkningar.

Har funderat på lite på om det här med reservationer. Kan jag få ersättning från försäkringsbolaget om det nu skulle bli någon hältutredning på hästen? Och om det skulle bli dags för någon behandling? Eller kommer det att få betalas ur egen ficka?

Vi säger attt hästen kanske om några år börjar känna av kotorna,och att det krävs kanske en behandling på henne,är det något som försäkringsbolaget kommer att betala?

Hur mycket hälta ska man "acceptera" vid ett böjprov när man VET att hästen har pålagringar,eller kan en sån häst gå igenom ett böjprov helt rent?

Det har blivit prat om att jag ska få ta över hästen (:love:) först var jag jättenervös och visste varken ut eller in,:D,men nu har jag så gott som bestämt mig för att tacka ja,och då kommer ju så klart alla viktiga frågor upp.
Bör man göra någon bes innan beslut fattas? Är så rädd att så fort det blir "MIN" häst så kommer hon braka ihop totalt! Då kommer jag bli så otrolig ledsen...Skulle kännas tryggare att veta "dagsskick",då hon iallafall ska gå som skogsmulle/promenadhäst,och inte bara sällskap... Vill ju iallafall kunna ha henne i många år till.

Sen,blir det någon skillnad på beslut från försäkringsbolaget om hästen byter ägare,men tar över precis samma försäkring?

Sv: Reservationer hos försäkringsbolag,och pålagringar...

Jag tror att du får betala hältutredning själv, även behandling (speciellt om det gäller kotorna). Jag tycker inte att man ska böja en häst med pålagringar pga påfrestningarna, däremot kan man ju iaf göra rörelseprov på volt och rakt. Kanske under ryttare också för att utesluta att hästen har ont vid lugnare ridturer. Du vet ju att pålagringarna sitter där och kan bli värre i framtiden.

Angående försäkringen borde det inte vara någon skillnad om du tar över den gamla försäkringen rakt av.

Jag håller med Mirage. Jag tycker också att du borde göra en besiktning där de gör just rörelseprov och får se hästen under arbete, allt för att du inte helt plötsligt ska stå där med en oridbar häst som du måste betala allt för själv...

Normalt sett kan du inte försäkra en häst som är triangelmärkt. Ingen liv- och ingen veterinärförsäkring. Allt kommer ur egen ficka. Dock har vissa bolag lättat på reglerna, jag tycker du ska diskutera det bolag som hästen är försäkrad i.

Dock, vill du rida, köp en annan häst. Triangelmärkta hästar anser jag inte ska ridas, utan - om de klarar det - gå i avel och/eller som sällskap.

Ja,jag vill rida,dock så vill jag så gott som bara vara ute i skogen och skritta och trava runt,bara ta det väääldigt lugnt. Vilket denna häst hittils har hållt för,och lite hårdare träning än så,under dessa 7-8 år som hon varit triangelmärkt.

Anledningen att hon vart triangelmärkt var för att hon inte skulle hålla till den nivån som ägaren tävlade/vill tävla i,och ägaren vill ju så klart ha en fräsch tävlingshäst,och för att vara säker på att hästen i fråga aldrig skulle hårdtränas/tävlas igen hos blivande fodervärd/fodervärdar,så valde hon att triangelmärka.
Inte för att hästen är helt slut som häst.

Om jag som ryttare så gott som inte har någon mer förutsättning än att lulla runt i skogen och skritta på långa tyglar i skogen mesta delen av ridturen,varför skulle då inte en triangelmärkt häst som klarar av det,passa mig?

Att ha en fullkomligt frisk,ung häst till detta skulle faktist kännas lite onödigt... Sålänge hästen känns fräsch,och inte har ont så förstår jag inte varför man inte ska rida triangelmärkta hästar? :confused: Man är (förhoppningsvis) extra nogrann/försiktig när man vet om skadan,och håller alltid lite extra koll,och märker man den minsta lilla konstiga så åker man in,kollar upp,behandlar,ELLER ställer av hästen helt och låter den bara gå i hagen och skrota.

Du får pröjsa själv. Jag har själv haft en häst med reservation för hältor och jag fick stå för allt själv, inkl kostnaden för avlivning när det var dags.

Men du ska veta att det finns ingen "behandling" för pålagringar, mer än att dom kan smärtstilla, och det får man inte göra under lång tid. Säger det för att jag gick igenom hela denna diskussion med veterinären när det blev dags för min häst - han sa att det är emot veterinärpraxis i Sverige att "hålla hästen vid liv" genom att bedöva bort ett underliggande kroniskt tillstånd som pålagringar, som dessutom bara blir sämre.

Jag vet inte...om du vill ha hästen så...men jag ser framför mig att du köper på dig ett brustet hjärta när du köper en häst med dom problemen. Men det är förstås upp till dig. :)

Skulle inte bry mig om att veterinärbeskitiga. Du vet redan om att hästen inte är frisk.

Nej, jag tycker inte det finns något ELLER. Vilket inte heller djurskyddslagen tycker. Behöver djuret vård, ska man låta det få vård. Oavsett om hästen är triangelmärkt eller inte. Att bara låta den gå och skrota är inte ett alternativ tycker jag. Självklart måste man kolla upp vad det är som gör ont, om den blir sämre. Det är ju heller inga smågrejor just din häst lider av (pålagringar, fång, hovbenssänkning).

Anser du att hästen kan användas till det du vill och du tror att hästen kommer att hålla för det, då är det väl bara att köpa? Och antingen vara beredd på att avliva när hästen blir sämre, eller pröjsa behandlig ur egen ficka.

Behandling kanske var fel ord... Menade mer att jusst nu så är hon ju fräsch,OM det nu skulle visa sig att hon skulle visa hälta/obehag,om man då skulle kunna ge henne något "en kur" så att säga? Eller är det så illa att när hon blir sämmre,att det är kört då? Eller om det kanske finns något man kan ge i förebyggande syfte?

Usch vad svårt det är...

Blir hon sämre av pålagringarna finns det inget du kan göra, tyvärr. Hur det är ang. hovbenssänkingar osv har jag ingen koll på.

Ja,det är ju så klart SJÄLVKLART att hästen ska få vård,menade mer att i fall den inte håller för ridning,att den DÅ kan få gå som sällskapshäst i hagen,OM den nu klarar det utan att ha ont.

Man är (förhoppningsvis) extra nogrann/försiktig när man vet om skadan,och håller alltid lite extra koll,och märker man den minsta lilla konstiga så åker man in,kollar upp,behandlar,OCH SEN FORTSÄTTER LULLA,ELLER ställer av hästen helt och låter den bara gå i hagen och skrota.

Skulle haft med den där meningen från början,insåg att det vart lite knasigt där.

Jag vet hur det är att ha en häst med skada,då min förra gamla dam fick artros i ett framknä,det vart massa veterinärbesök,och massa pengar,och för mig är det självklart att man som ägare ser till att hästen får den vård den behöver. Det såg riktigt illa ut för den hästen,och veterinären började prata om avlivning på en gång,han tyckte knappt ens att det var lönt att behandla,hon visad knappt hälta alls innan böjprov,var jättesvårt att se,efter böjprov så var hon halt bägge fram,men ingen visste vart,då röntgades hon från hov och upp i bägge fram,och bilden visade som sagt riktigt dåligt.

Vi valde att behanda en gång,jag ville ge det en chans iallafall,utifall det inte skulle hjälpa så bestämde jag mig för att ta bort henne,behandlade med cortison och tuppkam,och veterinären fick nästan en chock när vi var in på återbesök,ingen synlig hälta alls,pytte lite på v fram vid böjprov,och han sa till mig att det var bara att sätta igång henne igen,och att jag med stooor sannolikhet skulle kunna rida på som vanligt,dvs skritt,trav och nån galopp i bland,ca 3-5 dagar i veckan.

Det skulle vara så skönt att kunna få ett sådant utlåtande på denna hästen med,att det bar skulle vara att rida på,nu är det ju som sagt 7-8 år sen som skadorna upptäcktes (om jag inte fattat helt fel så var det 2002-2003) och antagligen så upptäcktes pålagringarna på kotorna i samband med röntgen som togs vid fången.

Ska ta reda på mer info så fort jag pratat med ägaren,men hon är borta och tävlar,så henne får jag inte tag på förens på måndag. Jag kommer så klart att få tillgång till hästens alla journaler om jag ber om det. Och nuvarande ägaren är en av mina bästa vänner,och hon har haft sina hästar utanför min mamma i flera år när jag var liten,så vi har väll känt till varandra så gott som halva mitt liv,så det är alltså ngen som kommer att försöka dölja något för mig.

Hon har ingen puls eller värme i hovarna alls,kollar så gott som dagligen,inget annorlunda alls efter att man ridit heller dom dagar vi gör det,inge snubblig eller sånt heller,pigg och fräsch,och vill oftast göra mer än vad "matte" vill. :D

Överskottsenergin gör hon av på ett tokrejs i hagen i bland,springer runt som om hon vore 2 år. Så då tycker man ju att hon kan ju inte ha ont av det...

Som sagt,det är så svårt....

Behandling kanske var fel ord... Menade mer att jusst nu så är hon ju fräsch,OM det nu skulle visa sig att hon skulle visa hälta/obehag,om man då skulle kunna ge henne något "en kur" så att säga? Eller är det så illa att när hon blir sämmre,att det är kört då? Eller om det kanske finns något man kan ge i förebyggande syfte?

Usch vad svårt det är...

Nej det kan dom inte. Pålagringar betyder att det bildas ben där det inte ska finnas ben, och till slut blir det så mycket ben på fel ställen att det stör hästens kotled och hästen blir kroniskt halt av det - även i hagen, dvs att vila hjälper inte.

Det är bara en fråga om hur fort eller långsamt processen går hos din häst, och hur länge det dröjer innan det blir för mycket.

Det är alltså inte alls uteslutet att du kan ha ett par års mysigt skrittande i skogen på en glad häst. Men det finns inget "bot" för pålagringar, det ska du ha absolut klart för dig och ha med i beräkningen.

Tusen tack för svaret,har länge funderat på om det gick att behandla...

Antar att försäkringen inte täcker röntgenbilder iallafall? Skulle vara intressant att göra en röntgen för att se hur det igentligen ser ut i dagsläget.

Att åka in och göra ett rörelseprov ska jag absolut fundera på!

Har som sagt blivit erbjudet att få hästen,men ja,uasch,jag blir så nervös! Första tanken var "Åhh,ja,självklart!" men sen så vart jag som sagt nervös, är så nervös för att bli hästägare igen,osv,hahaha! Sen att jag VET att hästen inte är 100% fräsch gör mig så klart jättenervös det med,inte att jag ska få lov att betala dyra räkningar och sånt,utan att jag ska rida och hästen ska ha ont,det är det jag är mest rädd för.:crazy:

Fast det är ju som ägaren säger,att ingen vet hur länge hon kommer att hålla,utan det kan ju bara tiden utvisa...

Ni som haft hästar med pålagringar,kom hältan sakta krypandes,eller var den bara jättedålig en dag?

Men jag tycker ju om den hästen nått så förbannat...:love:

Nån här som är duktig att se hältor? Har en film från padocken i skritt,trav,och galopp som vi filmade just för att jag skulle kunna se henne in action under ryttare i alla gångarter i fall nån känner sig manad att kolla på den...

Hade en foderhäst under några år med lindriga pålagringar fram. Fd hopphäst. Tävlade till 17 år ålder sen kom hon till mig. Hon hade nog kunnat gå fler år i hoppningen om inte pålagringarna kommit. Hade henne i tre år. Red 5-6 dagar/v 1-1½ tim i skogen eller tränade dressyr. Hoppning var inte ok med tanke på hennes framben. Hon var inte halt eller öm en dag utom vid en hovböld under de tre åren. Hon blev 25 år. Sista månaderna förändrades hennes status på benen hasigt( detta var senvintern/våren) så hon togs bort och vilar nu i sommarhagen.

Nu kan ju min pålla haft mycket lindrigare pålagringar än din så det kanske var därför det gick så bra så länge. Som med allt annat är det ju så individuellt. Men jag red henne alltid med benskydd för att hålla värmen bättre ( hon kunde bli lite stel av kyla) och skrittade på och av henne väldigt noga. Annars red jag i vanligt tempo i samtliga gångarter.

Jag vet som sagt inte hur pass mycket pålagringar det är,det ena jag vet är att det är på framkotorna,och att det ska vara mest på höger fram. Men hur mycket/lite det är har jag ingen aning om. Jag rider alltid med kottäckande benskydd för lite extra värme/stöd.

Normalt sett kan du inte försäkra en häst som är triangelmärkt. Ingen liv- och ingen veterinärförsäkring. Allt kommer ur egen ficka. Dock har vissa bolag lättat på reglerna, jag tycker du ska diskutera det bolag som hästen är försäkrad i..

De flesta bolag (alla?) erbjuder en T-märkt häst stå kvar i det bolag den utförsäkrades ur, men då med kraftiga inskränkningar. Dvs ALLT som inte bevisligen är pga trauma/olycksfall betalas ur egen ficka vad gäller hältor osv.

OK... Ja,då får det bli så i sånnafall,får dock hoppas som sagt att hon klarar sig utan smärta i flera flera år till,vill inte behöva vara utan henne...

Är pålagringar något som växer hela tiden,eller kan det stanna av?

Jag tycker också du ska välja en annan häst. Även en skogsmulle kan vricka sig eller sträcka sig osv och det kan bli väldigt dyrt. För min T-märkta betalade jag efter T-märkningen i vetvård många, många tusenlappar. För saker som inte alls var livshotande, men där det inte gick att bevisa att det var trauma, och jag fick betala själv. Nu fick jag rätt mha överklagande i ett av fallen, men det andra kostade 14 000 kr. Grundanledning fastrullning i box = trauma. Men det är omöjligt bevisa det utan t ex sårskador.

Pålagringar kan stanna, men de blir oftast sämre med åren, dvs hästen blir succesivt sämre med åldern oavsett om de växer eller ej. De retar ju ofta leden där de sitter.

Glöm inte att du är TVUNGEN att oavsett om du har råd eller ej ge hästen den vård den behöver eller avliva den. Och du har res för fång också, och bara ett fånganfall kommer gå lös på ett antal tusenlappar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 558
Senast: Pilot
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Ridning Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor...
Svar
15
· Visningar
1 755
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur