reservation på knä bak

M

Miss_T

Hej, har antagligen en superdum fråga, men tänkte fråga alla er här inne ändå.
Har kollat runt lite på hästar och fastnade för en häst som tydligen har en reservation på knä bak, så min fråga är, kommer jag kunna rida och träna ordentligt utan att vara orolig för att något ska hända förr eller senare? :)

Sv: reservation på knä bak

Gäller det en lös benbit? Har själv dålig erfarenhet av det i bakknä...

Det är väl just det som är grejen tyvärr, att det inte går att bedöma. Är det en äldre häst i full tävlingskondition, klinikbesiktad och helt ren på böjprovet skulle jag kanske säga ja till köp om priset var riktigt, riktigt bra. Men ha i beräkning att du inte har någon försäkring som träder in om inflammation och hälta skulle uppstå och en operation av lösa benbitar (även andra behandlingar) går på åtskilliga tiotusen!

Skulle hellre rekomendera dig att fortsätta leta. Visst får du kanske gå upp lite i pris men det kan det vara väl värt i det långa loppet. Tråkigt att tvingas ta bort en häst man fäst sig vid enbart för att man inte har råd att låta behandla den.

Jag skulle säga nej, om du vill träna ordentligt som du skrev. Är i samma situation som du, har tittat på en foder häst med pålagringar bak. Men jag ska mest rida i skogen o enstaka lätta dressyr pass. Men känner att jag eg ej borde ta denne, man vet ju inte hur länge han kan ridas, men fastnade för honom!

Ingen aning, har inte kommit så långt att jag frågat dom än. Lite synd med tanke på att hästen bara är 3 år gammal. Tack för svaret :). Borde nog leta runt lite till då, så det inte slutar med att man köper den och sen får man betala åtskiliga tusen på den och så slutar det med att man måste avliva den.

Tack för svaret. Nej precis, därför jag tänkte fråga runt lite här, så jag får ordentligt svar. Lite synd egentligen för en jätte vacker häst som jag verkligen fastnade för som bara är 3 år också. Så 20 000 känns kanske lite mycket då, om han har reservation på bakre knä.

Frågan är ju VARFÖR hästen fått reservation. Det reservationen berättar är att det kommer att bli dyrt om hästen blir halt höger bak, du får betala all den veterinärvården själv. Skulle hästen bli utdömd för bakknäet får du inte ut något livvärde heller.

Jag hade letat vidare.

Frågan är ju VARFÖR hästen fått reservation. Det reservationen berättar är att det kommer att bli dyrt om hästen blir halt höger bak, du får betala all den veterinärvården själv. Skulle hästen bli utdömd för bakknäet får du inte ut något livvärde heller.

Jag hade letat vidare.

Hästen ifråga (tror jag, eftersom jag också sett annonsen), är en 3-årig PRE. Har reservation på båda bakknän pga röntgenfynd - "skuggor" båda bakknän.
Säljaren har riktigt dåliga filmsnuttar från hagen där det inte går att se ordentligt hur hästen rör sig men enl säljarens uppgift, ingen aktuell hälta. Säljaren har dock inte presterat en vettig film på hästen till mig trots upprepade påstötningar vilket gör mig misstänksam.

Kan som sagt inte försäkras fullt ut, jag skulle gissa att det är svårt att få ut för hältor över huvud taget.

Om man är beredd att bli av med pengarna och stå med en oanvändbar häst där vet.vård för hältor hamnar på egna bufferten, så köp.
Problemet med en så ung häst med reservation är ju att man inte vet.

Jag har väldigt dåligt förtroende för veterinärer generellt, när det gäller att tolka plåtar (inte minst efter att ha läst bland trådarna här om vilka missar som begåtts).

Hade jag varit seriöst intresserad hade jag bett att få ut plåtarna och låtit min egen veterinär säga sitt (det är inte helt sällan bilderna är så dåliga att tolkningen blir mer gissning). Utifrån hur hästen sedan rör sig och förhåller sig till sin kropp - möjligen nya plåtar och besiktning. Men en hyfsad film där hästen går lös i samtliga gångarter, bägge varven i en vettig paddock tycker jag är en lägsta nivå för säljaren.

Å andra sidan - en så ung häst med problem redan. Känns som lite väl stor risk i o m att den inte ens har hunnit visa att den tål arbete.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka