Reser sig vid "följa John"

S

Spöket

Då jag inte kan rida pga skada (på mig) försöker jag arbeta hästen från marken. Det har avslöjat vissa, ska vi säga, svårigheter i våran relation. Longerade hästen härom dagen och det gick väl bra. Fick för mig att jag skulle köra lite flytta för tryck. Det gick också skapligt, men inte så lätt som jag skulle önska. Till saken hör att vi inte är jätteduktiga på att köra flyttningar från marken eller markövningar öht. När jag ansåg mig färdig gick jag med hästen lös mot banans grind. Stannar innan grinden för att byta några ord med kompisen utanför. Då reser sig hästf*n rakt upp med öronen strykna bakåt. :eek:
Blir inte förvånad eg eftersom hon har rest sig någon gång tidigare vid varvbyte i longering.

Jag gick tillbaka och backade henne och när jag backade henne spände hon halsen och blåste upp sig. Gick ifrån henne igen och samma visa följer. Öronen är kraftigt bakåtstrukna och hon reser sig när jag stannar. Då blir jag förbannad och vänder mig om och vevar med longerlinan och ryter åt henne. Flyttar henne igen bakåt och går ifrån henne. Denna gång "nöjer" hon sig med att blåsa upp sig och ha öronen bakåt när jag stannar. Nöjer mig med det eftersom jag "bara" har hjälm och inte säkerhetsvästen på mig samt är skadad och har ej full rörlighet.

Igår tog jag på henne repgrimman och gick ut på grusvägen för att skritta igång henne inför longering. Denna gång iförd hjälm OCH säkerhetsväst! :D Samma visa nu. Hon följer med mig bakom, men gillar det INTE! Halsen är spänd i en båge och öronen är bakåtstrukna. När jag stannar reser hon sig! Då vänder jag mig och och backar henne mkt bryskt genom att gunga grimskaftet fram och tillbaka. När jag slutar stannar hon och söker kontakt med öronen normala. Berömmer henne och gosar med henne. Går en bit igen och ser att hon är lika förbannad. Stannar och hon reser sig! Samma visa. Jag använder grimskaftet och backar henne tills jag tycker att det är nog. Då stannar hon och söker kontakt. Vi gosar en stund och vänder mot "rundcorallen". När hon ser den ändrar hon kroppspråk helt och slappnar av.

Väl inne i corallen flyttar jag rumpan, bogen och backar henne. Det går bra och hon vänder huvudet en aning mot mig för att hålla koll på mig. Bra, tycker jag. Släpper henne lös för att löslongera henne lite. Fungerar bra i vänster varv men när jag ska vända henne till höger vänder hon mot mig och reser sig upp. Jag blir urförbannad och driver iväg henne kraftfullt på sin väg bort ifrån mig kickar hon mot mig, träffar tack o lov inte, och jag driver ännu mer! Hon får galoppera på en bra stund runt mig och varje gång HON vill bryta driver jag på henne igen.
Avbryter drivandet och bjuder in henne. Hon kommer in med öronen bakåt och halsen spänd, men kommer fram och får gos och beröm.
Ut på spåret igen och samma visa. Går bra att vända höger till vänster med vänster till höger så reser hon sig och kickar. Jag driver för allt jag är värd och när jag bjuder in henne kommer hon, denna gång med mindre spänn på halsen men öronen bakåt. Hon får gos och kel och ut på spåret igen. Denna gång kan jag vända henne vänster till höger UTAN att hon reser sig/kickar och när hon kommer in gör hon det fullständigt normalt. Inga bakåtstrukna öron eller spänd hals. Vi avslutar omedelbart!

Bevisligen har jag problem med ledarskapet! ;) Jag tror inte på några vägar att hon INTE kommer att resa sig nästa gång jag leder henne (t o r hagen är inte några problem). Jag tror att vi är kvar på ruta 1 även om det kändes lite som att jag fick igenom något vid löslongeringen.
Jag har tagit kontakt med tränare i "NH" och kommer att få professionell hjälp eftersom jag känner att detta är över min förmåga. Fram tills vi ska åka iväg kände jag bara att jag ville "ventilera" mitt problem och kanske få några tips på vägen.

Spöket
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

Oj, här var det svårt att få kommentarer! ;)

Iaf, en liten uppdatering; Jobbade med hästen igår. Märkte skillnad! Kunde backa hästen genom att bara gå mot hästen. Hon reste sig inte i början, men fortfarande gick hon med öronen bakåt och gillade INTE att finna sig i att gå bakom.
Efter ett tag märkte jag att hon började testa var gränsen gick och en gång reste hon sig! Tyvärr hade jag henne inte lös så jag kunde driva iväg henne....men men.
Longerade henne sedan på lina och det gick mycket bättre än det någonsin gjort. Hon lyssnade på alla kommandon, även de avsaktande. Det har hon inte gjort tidigare. Jag var noga med att vara bestämd och i början testade hon mig lite i vändningarna men mycket snart gick det att vända henne ute på spåret åt båda hållen utan protester! :bow: Vi kommer vidare!

Kommer, trots framgången, att besöka tränare för hjälp!

Spöket
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

Jag har inte haft samma exrema problem, men en tanke är att hon har överskottsenergi och detta ventileras ut på fel sätt?

Vissa hästar är också väldigt känsliga med hur/att man tittar på dem. De tolkar det som att man utmanar dem. OM hon nu gör det märker man skillnad på att man lognerar tex och är mycket noga med att inte titta på hästen direkt utan mer i ögonvrån. Får man en trevligare häst då är det kanske problemet?

Sedan är det ju så att hästar känner väldigt väl när allt inte står rätt till. Kan också kanske vara så att hon känner att du är skadad, och därför bör du inte bestämma?

Lite funderingar bara! Tränare låter som ett klokt val! Alltid bra att ha fler par ögon som kanske ser det man själv missar och har bra ideer.

MVH
JS
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

95johsv skrev:
Jag har inte haft samma exrema problem, men en tanke är att hon har överskottsenergi och detta ventileras ut på fel sätt?

Vissa hästar är också väldigt känsliga med hur/att man tittar på dem. De tolkar det som att man utmanar dem. OM hon nu gör det märker man skillnad på att man lognerar tex och är mycket noga med att inte titta på hästen direkt utan mer i ögonvrån. Får man en trevligare häst då är det kanske problemet?

Sedan är det ju så att hästar känner väldigt väl när allt inte står rätt till. Kan också kanske vara så att hon känner att du är skadad, och därför bör du inte bestämma?

Lite funderingar bara! Tränare låter som ett klokt val! Alltid bra att ha fler par ögon som kanske ser det man själv missar och har bra ideer.

MVH
JS
Det du säger är mycket klokt och tänkvärt! Min vanliga tränare sa precis samma sak, att hon kanaliserar sin överskottenergi på fel sätt. Det ÄR en häst med otroligt mycket energi och stort arbetsbehov!

Det där med att titta på henne....det ligger helt klart något i det du säger för jag märker att hon blir värre om jag sneglar bakåt på henne. Ger jag attans i att titta på henne går det bättre! Här måste nog tränaren instruera mig om hur jag ska bete mig....

Ja, det är inte omöjligt att hon känner att det är något som är väldigt fel! Jag trillade av hästen och hamnade på sjukhus. Dagen efter, när jag inte kom till stallet, var hon tydligen orolig i hagen. Stog vid grinden och gnäggade! Sen när jag väl kom till stallet efter några dagar gnäggade hon så fort vi klev ur bilen och lämnade inte grinden utan höll koll på oss hela tiden.
När vi tog in henne i stallet var hon väldigt gosig. Hon vill gärna bli "pratad" med och håller "koll" på mig i stallgången. Vänder ofta på huvudet och tittar på mig! Hon märker ju helt klart att något är fel, dels eftersom jag inte rider och dels eftersom jag inte går som jag brukar....Du kanske har en poäng där också!

Spöket
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

När hon gärna vill ha koll på dig antar jag att du ingår i hennes flock och att hon därför bestämmer. Rent spontant.

Se bara till att ha koll på henne tillbaka, så att hon inte går bakom dig och vallar dig. Hon ska gå där du vill, eftersom du leder. Gjorde det felet själv ett kort tag, det var INTE bra för min häst som tyckte han skulle bestämma mer...

En häst kan tränga oss människor på så många sätt. Min föredrog att göra det med bogen. När jag lärde mig att se det, tog han baken. När jag kunde det blev det nosen. Suck! Håll koll på ditt personliga utrymme och hon får inte gå in om inte du säker OK. Vissa tycker det är svårt och därför går alltid människan in till hästen, inte värt om. Men det är (i mitt tycke) extremer och används under en kortare period när det behövs, och mha tränare.

Just att ryttaren trillar av och inte kommer ut finns det flera exempel på olika grad av chock hos häst. Har inte varit med om det själv men varför inte?! Det kan ju orsaka olika problem givetvis.

Lycka till och se till att tränaren kommer in så snart som möjligt för att få så kort "problem" period som möjligt.

MVH
JS
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

Har också haft problem med häst som rest sig.Dock endast då hon vid longering skulle gå i högervarv vilket hon tyckte var väldigt jobbigt.Jag tycker det verkar som om din häst är ranghög och inte vill underkasta sig dina idéer.Jag tycker det är förnuftigt att ta hjälp i den situation som du beskriver.Du skriver att du "bjuder in " hästen fastän den har öronen bakåtstrukna.Gör inte detta att hästen stärks gentemot dig.Då jag själv "kom till tals" med min häst så väntade jag med att bjuda in hästen tills den med sitt kroppsspråk visat att den var intresserad av mig.
Hoppas att du kan komma till rätta med din situation.
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

Hej,
låter jobbigt att "måste behöva" ha hjälm och säkerhetsväst när du bara ska gå ut och promenera med hästen :(
Vad är det för en häst du har?
Bara allmänt nyfiken :]

/Mvh
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

minnie_ skrev:
Hej,
låter jobbigt att "måste behöva" ha hjälm och säkerhetsväst när du bara ska gå ut och promenera med hästen :(
Vad är det för en häst du har?
Bara allmänt nyfiken :]

/Mvh
Ja, men säkerheten framför allt! ALLA som hanterar häst från marken (promenader/longering/tömkörning/löshoppning mm) ska eg ha hjälm, oavsett häst. Nu är det få som har det....

Som en liten uppdatering kan jag berätta att vi har fått mycket bra hjälp av NH-tränare och jag har en helt annan häst idag. Jag har en mycket mer avspänd och trygg häst på marken. Hon har fortfarande, och kommer väl alltid att ha, "tänket"; bättre att jag skrämmer dig än att du skrämmer mig. Men det beror på tidigare erfarenheter innan hon kom till mig.

Men som sagt, att hon reser sig är helt borta. Och jag har fått många bra tips och råd på hur jag ska jobba med henne dagligen för att inte släppa henne för långt igen.

Vad jag har för häst....ett vanligt halvblodssto! :D

Spöket
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

hej,
den bästa "livsförsäkringen" i hästbranschen är nog NH tror jag.
Men eftersom du vet en del om det så behöver jag väl inte säga det :p

/god luck!
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

Se bara till att ha koll på henne tillbaka, så att hon inte går bakom dig och vallar dig. Hon ska gå där du vill, eftersom du leder.

Hur gör dom när dom vallar en....när dom går bakom??
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

Det är lite olika från häst till häst. Min han sänkte huvudet och "tryckte" undan mig med örat/ganaschen. Ville han att jag skulle gå till vänster om honom gick han till höger och minskade avståndet tills man tog ett steg till vänster.

Det är inte så lätt alla gånger och se det heller. Vissa hästar gör det mer sublimt och nöjer sig med mm i respons...
 
Sv: Reser sig vid "följa John"

stina skrev:
Se bara till att ha koll på henne tillbaka, så att hon inte går bakom dig och vallar dig. Hon ska gå där du vill, eftersom du leder.

Hur gör dom när dom vallar en....när dom går bakom??
"Valla" kan de göra i alla möjliga situationer och på många olika sätt. Det enda som är gemensamt är att hästen får dig att flytta på dig.

Ett enkelt knep är att aldrig flytta på sig för att hästen kommer för nära. Se till att hästen flyttar sig istället. Fundera inte över om hästen kom nära för att den ville gosa eller för att den ville dominera dig. Det har faktiskt ingen betydelse. Lita på din magkänsla. Om du tycker att du behöver flytta på dig för att hästen är för nära, så har den överskridit gränsen för ditt personliga utrymme och då ska den bort.

Du kan även praktisera det här åt andra hållet bara för att visa din egen dominans. Så fort du ska passera hästen, gör det på en rät linje och låt hästen flytta sig. T ex om du ska gå över till andra sidan hästen inne i boxen. Gå inte runt den eller kryp under halsen för att inte "störa". Flytta istället undan huvudet på den så att du kan passera utan att behöva vika undan.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 680
Senast: Svartkatt
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp