Resekonstnad för veterinär

bigganl

Trådstartare
Resekonstnaden ersätts inte på veterinärvårdsförsäkringen (om man inte har tillägg) Har inte tänkt på detta innan för enda gången jag haft vet här, 8 år sen, så räknades hela beloppet. Nu var det inte så och när jag insåg hur hög resekostnaden var så blev jag nyfiken på hur det är generellt. Hur stor har resekostnaden varit för er? Eftersom den summan räknas av är den ju rätt viktig.
Resekostnaden i mitt fall var 1700 kr med moms vilket jag tycker är mycket.

Sv: Resekonstnad för veterinär

Kliniken har inte så ofta öppet på kvällarna och då finns ju bara distriktsveterinärerna att tillgå. Vi har konstigt nog ingen i Karlstad utan närmaste finns 4 mil härifrån.

Varierar ju stort. Värsta jag haft var 2700 kr i resekostnad. Jourtid.

Annars brukar det landa på ca 1500 kr inkl moms om det är samma dag jag ringer de kommer. Går få ner kostnaden lite om man kan planera in.

Men DV gjorde om sin reseberäkning för några år sen, och då blev det sjukt dyrt. Nu betalar man dels 'båda vägarna' (både hit och härifrån), och man betalar från var veterinären åker. Förr räknades det från stationen.

Dvs på jour när vet är i andra änden av distriktet blir det dyyyyyrt.

ja det blir ju väldiga kostnader. Jag kollade med försäkringsbolaget vad ett tillägg som täcker resor och medicin skulle kosta och det var 700 kr/år. Tycker det kan kvitta då. Sen fattar jag inte varför inte karlstad har distriktsveterinärer, så mycket hästar som det finns här, men det är ju en annan femma.

Sjukt dyrt? Är det sjukt att restiden faktiskt debiteras? Samtidigt sänktes faktiskt bilkostnaden för långa resor, nu 300 jourtid.
Jourresor räknades även tidigare från där veterinären utgick från.
PL

Tja, det hjälper ju en bra bit med tillägget, det täcker ju inte bara resor.

Alla försäkringsbolag erbjudet det dock inte (Sveland t ex), och de andra bolagen har ett 'tak'. Hos IF var det iaf förra året 3000 kr/år.

Men, det känns som det nått över smärtgränsen resekostnaden när man får betala 2700 kr liksom. Samtidigt, är det vad det kostar för att kunna ha förmånen att dygnet runt ringa distriktsveterinär så är det ju bara att ta den. Risken är väl dock att folk 'drar sig' för att ringa, pga kostnaden, och det är ju också olyckligt.

Sjukt dyrt? Är det sjukt att restiden faktiskt debiteras? Samtidigt sänktes faktiskt bilkostnaden för långa resor, nu 300 jourtid.
Jourresor räknades även tidigare från där veterinären utgick från.
PL

Ja, 2700 kr för en 3-4 mils resa hit, och sen vet jag ju inte var de tog vägen, men säg de åkte till stationen då är det 3 mil, känns faktiskt sjukt dyrt. Observera att jag ingenstans vägrat betala eller hävdat att jag därför minsann aldrig tänker ringa distriktsveterinären. Men för mig känns det sjukt dyrt.

Och jag vill inte TÄNKA på vad resan kostat om de åkt från yttre änden av distriktet, dvs haft 10 mil hit..

Och visst utgick de från aktuell plats vid jour för, men de har ju räknat om även för icke-jour, vilket höjde reskostnaderna markant även för planerade saker.

Sen höjdes det ju markant rakt över, iom att man nu betalar båda hållen, vilket jag har förståelse för. Andra företag tar ju sällan bara betalt för att 'åka hit', och åker sen glatt gratis 'hem igen'.

Men ja, jag anser det är sjukt dyrt, men jag tror du la in för mycket i formuleringen =)

Däremot, ofta brukar det muttras om att 'jaja, dte går bra att använda DV mitt i natten när det är kris, men på dagtid då används det minsann inte'. Med de resekostnaderna tror jag att det problemet kommer att öka tyvärr. Om det kostar 1500 kr i bara resa (+ övriga 'fasta') avgifter, och det kostar 300 kr i klinikavgift och om jag TAR I 20 liter diesel (= ca 250 kronor) att åka t o r till kliniken 10 mil bort så finns ju tyvärr ingen eg anledning att ta ut DV en vardag. Och då kommer det mest troligt bli ännu dyrare på sikt med DV..

Ja i mitt fall var det ett sår som behövde sys och då finns ju inte möjligheten att vänta till nästa dag. ATG har ju inte öppet på kvällar så det var heller inget alternativ. Tycker ändå det är dyrt med 1700 i resekostnad. visserligen är det 4 mil, men ändå. dyra mil.

Jag kollade just på datorn: Sen jour 10 mil varje väg blir 3700 kr för restid o bilavgift inkl moms.
4 mil varje väg blir 1960 kr. Basagift o kliniskt arbete inte medräknat.
Visst blir det mycket pengar men ta ut en hantverkare sent o se vad de debiterar.
Jag har suttit tusentals timmar av mitt liv på långa jourresor med nästan inget betalt så jag anser att den här ändringen var nödvändig.
Folk är helt enkelt bortskämda med att veterinären tidigare tvingats skänka bort dyrbara nattimmar.
PL

I mitt fall så var det som eg störde mig 'mest' att DV redan på telefon ville att hästen skulle in till kliniken. Men kliniken ville inte ta emot hästen förrän DV varit ute och tittat på den. Och innan DV hunnit komma hit och undersöka hästen hann kliniken stänga för natten (midnatt).

Så där kändes det faktiskt 'extra surt', även om jag givetvis är jättetacksam både att DV finns och det kanonjobb hon gjorde med hästen där på natten. Men surt dels att hästen inte kom in på klinik den natten och dels att kliniken prompt ville DV skulle 'titta först'. Dvs om den så kommit in på klinik den natten hade jag fått betala den där resan för att DV skulle säga det hon sas redan ansåg - hästen borde in på klinik.

Jag kollade just på datorn: Sen jour 10 mil varje väg blir 3700 kr för restid o bilavgift inkl moms.
4 mil varje väg blir 1960 kr. Basagift o kliniskt arbete inte medräknat.
Visst blir det mycket pengar men ta ut en hantverkare sent o se vad de debiterar.
Jag har suttit tusentals timmar av mitt liv på långa jourresor med nästan inget betalt så jag anser att den här ändringen var nödvändig.
Folk är helt enkelt bortskämda med att veterinären tidigare tvingats skänka bort dyrbara nattimmar.
PL

Varför har vi ANDRA jourtaxor då för?

När det kostade 2700 kr så jag vet som sagt inte var hon tog vägen efteråt. Men jag vet varifrån hon åkte, eftersom hon talade om var hon var när jag ringde och hur lång tid det skulle ta. KOllade nyss på eniro och det är 3.6 mil dit.

Så, åkte hon tillbaka till stationen så 3,6 mil + 3 mil = 6,6 mil. Och om hon åkte till ett annat jourfall, så fick väl det jourfallet betala för t ex 10 mil, så vad betalade jag då för?

Jag betalade GARANTERAT inte för 10 mil hit och 10 mil hem.

Hantverkaren (rörmokaren) debiterade btw 600 kr resa för 6 mil, med servicebuss.

Jag har full förståelse för att DV behöver gå runt, och ta ut de resekostnader de gör. Men anser ändå att det är sjukt dyrt att ta ut veterinär när man får betala de summor som diskuteras ovan. Det innebär inte att jag inte tänker betala det, anser att DV borde sponsra med en resa etc - utan bara att det är sjukt dyrt. På samma vis jag anser andra saker är sjukt dyra, men inte nödvändigtvis 'över-prissatta' utan just 'bara' dyyra. Det känns som du sätter likhetstecken mellan sjukt dyrt och att jag påstår det är oskäligt dyrt?

Ja men det är ju på inget sätt DVs fel eller skulle Dv debiterat lägre pga detta?
PL

Nu läser du som fan läser bibeln tror jag =)

Givetvis inte, jag skrev ju det att jag är supertacksam både att DV finns och det kanonjobb de gjorde.

Vi diskuterade att det 'känns surt' att betala vissa saker, och varför. Dvs inte huruvida jag ansåg det var DVs fel (nej, men klinikens), eller om DVs prissättning är oskälig (det är den inte).

Måste man tycka att 'det känns kanonfint att betala 2700 kr för under 7 mils total resa, och att hästen dessutom inte kom in på klinik som den borde' för att inte tas för att kritisera DV?

Du borde efter andra trådar veta att jag är otroligt tacksam att DV finns, och har full förståelse för att de som alla andra måste gå runt. Inkl då problemet att de så fort det är jour plötsligt ska hantera ett mycket större kundunderlag än på dagtid och vad det gör med prisbilden etc.

Om du verkligen betalade 2700 kr för resan(bil o restid) så var det troligen för mycket.
Men visst reagerar jag när folk påstår att det är sjukt dyrt när hela restiden faktiskt debiteras (dock inte på samma nivå som kliniskt arbete.
När du skriver att det är sjukt dyrt så kan jag inte uppfatta det som ngt annat än att du tycker taxan är oskälig eller åtminstone för hög.
PL

Jag har tyvärr inte räkningen kvar, men ja jag betalade 2700 kr. Eller, försäkringsbolaget betalade 2700 kr om man ska vara petig. Jag minns det just för jag hajade till över summan, och även försäkringsbolaget kommenterade det. Inte att 'det där måste vara fel, det är för högt', utan mer i allmänna ordlag hur distriktsveterinärernas resor höjts kontra vad försäkringen ersätter i resor etc.

Om vi räknar om denna kostnaden till timpenning så blir det ca 1928,57 kronor i timmen om man räknar med att snitthastigheten är 50 km/h.

Det är nog den högsta reseersättningen bland yrkesverksamma i Sverige tror jag.
Själva har vi 800 kronor/timmen när vi åker på konsultuppdrag under helger samt 35 kronor milen om vi kör bil.

Så hur motiveras dessa kostnader av DV?
Jag funderar på att om jag i framtiden blir tvungen att anlita DV pga akut sjukdom, bestrida fakturan och hävda att den är oskälig och att jag inte blivit informerad om den slutliga kostnaden på förhand.
Enligt konsumenttjänstlagen ska ju en hantverkare, som det oftast brukar handla om, upplysa kunden i förväg ifall kostnaden för en tjänst överstiger den normala kostnaden. Har man inte upplyst om detta har man inte rätt att ta ut ersättning. Detsamma borde gälla DV:er.

Restidskostnaden är ca 270 kr + moms för första halvtimmen därefter ca 350 kr +moms per timme, svårt att motivera?
Bilavgiften tillkommer, blanda inte ihop tidsdebitering med bilkostnader.
Jourtillägg tillkommer med 75 eller 100%.
PL

P_L:

Om vet är hos en djuräg 1 h/3.5 mil bort när jag ringer, och därifrån åker till mig. Det tar en timme att åka. Sen är hon hos mig.

Men sen - betalar jag alltid resa tillbaka till stationen? Oavsett om DV åker tillbaka eller ej?

För om hon efter mig åker till en annan djurägare, då får ju den djurägaren betala den resan från mig - sig. Så då blir det ju dubbeldebiterat annars om jag också betalar den?

Eller betalar jag som om vet åkt tillbaka till stationen, medan den andra djuräg betalar resa från mig till sig, och sen får betala som om vet åkt tillbaka till stationen?

Jag får alldeles hursom inte ihop det riktigt där och blev nyfiken på hur det är?

Sen ang ditt prisexempel:

Jourtid (22 en helgnatt när vet rings, kommer 23). 1 h restid och 3.6 mil bort.

Första halvtimmen ska då kosta 270 + moms = 337,50 kr. Den resterande halvtimmen beror det ju på om 350 kr + moms är per påbörjad timme etc, dvs om det bara debiteras hela timmar eller halva med? Men vi räknar det högsta igen, dvs att jag får betala för påbörjad timme, och betalar då 437,50 kr för den resterande halvtimmens resa.

Vet har då kommit hit, och jag betalar för det 337,50 kr + 437,50 kr = 775 kr.
Det är jour, och jag vet inte vilket av tilläggen som gäller, men återigen tar vi det högsta. Dvs 100% påslag. Då blir det 1550 kr.

Sen ska vet åka härifrån. Vi antar vet åker till stationen 3 mil bort, det tar 45 minuter. Räknar vi högt på resan igen och antar att man får betala per påbörjad timme, dvs det är samma kostnad för 35 min resa som 1.5 h resa, så blir det 1550 kr till.

Voila är vi då uppe i 3100 kr. Och plötsligt blev mina 2700 kr 'rimliga', då jag antagligen räknat för högt på hur tiden debiteras, och det dessutom debiteras 150 kr i bilavgift, vilket med 100% påslag blir 300 kr. Dvs 2700 - 300 = 2400 kr i resa.

Och om man räknar bara påbörjad halvtimme blir resan enkel väg (OM det räknas lika hit som hem) 337,50 + 218,75 kr = 556,25. Med 100% påslag = 1112,50 kr. Tor blir det då drygt 2200 kr + 300 kr bilavgift = drygt 2500 kr.

Men du tyckte ju att det inte stämde med 2700 kr för en resa på den sträckan. Så var blir det fel?

Sen, det är ju OMÖJLIGT för mig som djurägare veta om restiden är rätt eller ej? T ex nu sist. Vet kom ut, fick planera in när under dagen själv, dvs inte akut. Jag har betalat 869,75 kr i restidsavgift (och 150 kr i bilavg då). Men jag har ju inte den blekaste aning om veterinären åkte från grannen 300 m bort, eller från 'andra änden' av kommunen. Så omöjligt för mig bedömma om den är korrekt, utan att ringa och fråga veterinären exakt varifrån h*n åkte från.

Vore bättre med en tydligare debitering. T ex 'restidsavgift X minuter a XXX kr'?

Restiden skall delas mellan resorna inget får dubbeldebiteras.
Restiden grunddebiteras med en halvtimme sedan per påbörjad kvart för summan av fram o återresa.
Normalt räknar man med 60 kmt.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka