Sv: Resekonstnad för veterinär
P_L:
Om vet är hos en djuräg 1 h/3.5 mil bort när jag ringer, och därifrån åker till mig. Det tar en timme att åka. Sen är hon hos mig.
Men sen - betalar jag alltid resa tillbaka till stationen? Oavsett om DV åker tillbaka eller ej?
För om hon efter mig åker till en annan djurägare, då får ju den djurägaren betala den resan från mig - sig. Så då blir det ju dubbeldebiterat annars om jag också betalar den?
Eller betalar jag som om vet åkt tillbaka till stationen, medan den andra djuräg betalar resa från mig till sig, och sen får betala som om vet åkt tillbaka till stationen?
Jag får alldeles hursom inte ihop det riktigt där och blev nyfiken på hur det är?
Sen ang ditt prisexempel:
Jourtid (22 en helgnatt när vet rings, kommer 23). 1 h restid och 3.6 mil bort.
Första halvtimmen ska då kosta 270 + moms = 337,50 kr. Den resterande halvtimmen beror det ju på om 350 kr + moms är per påbörjad timme etc, dvs om det bara debiteras hela timmar eller halva med? Men vi räknar det högsta igen, dvs att jag får betala för påbörjad timme, och betalar då 437,50 kr för den resterande halvtimmens resa.
Vet har då kommit hit, och jag betalar för det 337,50 kr + 437,50 kr = 775 kr.
Det är jour, och jag vet inte vilket av tilläggen som gäller, men återigen tar vi det högsta. Dvs 100% påslag. Då blir det 1550 kr.
Sen ska vet åka härifrån. Vi antar vet åker till stationen 3 mil bort, det tar 45 minuter. Räknar vi högt på resan igen och antar att man får betala per påbörjad timme, dvs det är samma kostnad för 35 min resa som 1.5 h resa, så blir det 1550 kr till.
Voila är vi då uppe i 3100 kr. Och plötsligt blev mina 2700 kr 'rimliga', då jag antagligen räknat för högt på hur tiden debiteras, och det dessutom debiteras 150 kr i bilavgift, vilket med 100% påslag blir 300 kr. Dvs 2700 - 300 = 2400 kr i resa.
Och om man räknar bara påbörjad halvtimme blir resan enkel väg (OM det räknas lika hit som hem) 337,50 + 218,75 kr = 556,25. Med 100% påslag = 1112,50 kr. Tor blir det då drygt 2200 kr + 300 kr bilavgift = drygt 2500 kr.
Men du tyckte ju att det inte stämde med 2700 kr för en resa på den sträckan. Så var blir det fel?
Sen, det är ju OMÖJLIGT för mig som djurägare veta om restiden är rätt eller ej? T ex nu sist. Vet kom ut, fick planera in när under dagen själv, dvs inte akut. Jag har betalat 869,75 kr i restidsavgift (och 150 kr i bilavg då). Men jag har ju inte den blekaste aning om veterinären åkte från grannen 300 m bort, eller från 'andra änden' av kommunen. Så omöjligt för mig bedömma om den är korrekt, utan att ringa och fråga veterinären exakt varifrån h*n åkte från.
Vore bättre med en tydligare debitering. T ex 'restidsavgift X minuter a XXX kr'?