resårgjord

O

_otursbarn_

På vilken sida hästen ska resåren vara om man haren gjord med resår i bara ena änden?

Sv: resårgjord

Höger har jag lärt mig. Det är för att det är lättare att spänna för hårt om resåren sitter på vänster sida.

Detta under förutsättning att man spänner sadelgjorden på vänster sida förstås.

Håller med!

Det bästa är dock att ha resår i båda ändarna, en resår på mitten eller ingen alls. Det blir jämnast tryck från båda hållen då.

Senast ändrad:

på vänster sida,men du får jo tänka på att det är resår o inte spänna för hårt

_otursbarn_ skrev:
På vilken sida hästen ska resåren vara om man haren gjord med resår i bara ena änden?

Allra bäst är att spänna växelvis från sida till sida, det blir bekvämast för hästen eftersom du inte drar hud/päls i veck åt ett håll utan fördelar trycket bättre, men spänner du bara från en sida är det bäst att ha resåren på den sidan som du INTE spänner på...

Den ska sitta på den sida som du inte spänner på, vanligtvis höger.

Har du den på den sidan du spänner på är det väldigt lätt att du drar sadeln snett när du spänner gjorden, dessutom så är det lätt att dra för hårt.

På den sidan du spänner gjorden. Växla och spänn varannan höger o vänster det är skonsammast för både häst och sadel!

Jag har resåren omväxlande på höger och vänster sida men förstår att jag måste gjort fel för jag spänner alltid på resårsidan. Har jag då spännt för hårt? Hästen har aldrig protesterat och jag brukar alltid känna så det inte känns för hårt åtdraget. Blir det i allafall fel och för hårt bara för att man drar åt det sista på resårsidan? (Jag orkar inte dra så hårt och tyckte det var suveränt med resår för då behövde jag inte ta i längre för att dra åt sadelgjorden).

Du känner ju om det är för hårt åtdraget. Det låter inte som att du drar åt för hårt. Jag spänner alltid på resår sidan som du. Det har jag lärt mig av en sadelmakare/sadelutprovare som är jätteduktig med gedigen utbildning. Så fortsätt du som du gör, du gör inte fel!

Jag har resåren på vänstersidan. På högersidan har jag gjorden i 3:e hålet jämt, och sen drar jag den till 3:e hålet på vänstersidan också, fast jag börjar i 1:a (Drar alltså inget på höger)

jag har resåren på vänster sida, har alla andra oxå som jag sett o det är så jag lärt mig.
alla säger ju olika här, men jag tänker på att jag har resår på gjorden o spänner inte för kung o fosterland.
dessutom brukar jag dra lite i gjorden o kolla så det inte är några hudveck under gjorden.

Jag har alltid haft den på vänster sida.. men nu får jag nog byta..:) vill ha en med resår i båda ändarna ... men just nu har ja inga pengar..:P
Men då får jag börja ha den på höger då.
Spänner inte gjorden hårt men det är ju bäst att vara på den säkra sidan :)

Min gjort har en D-ring på mitten för att fästa diverse "roligheter" i så den gjorden ska vara med resåren till vänster annars hamnar D-ringen fel.

Enligt min sadelmakare (som är ordförande i branschorganisationen) ska resåren vara på den sida man INTE spänner på, alltså höger.

Chlo skrev:
Enligt min sadelmakare (som är ordförande i branschorganisationen) ska resåren vara på den sida man INTE spänner på, alltså höger.

Men endel kanske gör som jag tar av sadelgjorden efter varenda ridtur och då spänner man på båda sidorna och alltså inte bara på höger :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
626
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 981
Senast: Sassy
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka