Resårbotten, resårmadrass? Och lite andra sängfrågor...

aemaria

Trådstartare
Vad är det för skillnad på en resårbotten och resårmadrass? Jag ska köpa ny säng och har tänkt mig att köpa en resårbotten el madrass och en tjock gosig bäddmadrass till det, troligtvis på IKEA. Nån som kan tipsa om en skön säng? Jag sover gott på de flesta underlag och har inga speciella krav tror jag :)

//aemaria

Sv: Resårbotten, resårmadrass? Och lite andra sängfrågor...

enligt experterna.. den ska vara hård men ändå så mjuk så att kroppsojämnheter sjunker ner i madrassen.. vi har en från ikea... det är ju bara att provligga dig fram till en som känns bäst.

Jag köpte min på ikea och är toknöjd, jag har en botten med ben och en tjock bäddmadrass. Ikea har en liten tabell där man kan läsa om vikt vs längd och vilken säng man bör köpa med tanke på det, sedan kan man ju provligga också. lycka till med sängköpandet :)

Resårbottnar har en ribbotten av trä, i princip kan man sätta fyra ben på så har man en färdig säng. En resårmadrass saknar ribbotten och passar bäst i kontinentala sängar, eller i en sänggavel med lämplig botten.

Du får vad du betalar för.

Jag har haft Ikea som tappade formen. Idag har jag en Jensen o är jäkligt nöjd!

Du får vad du betalar för.

Jag har haft Ikea som tappade formen. Idag har jag en Jensen o är jäkligt nöjd!

stämmer inte alltid.
läste en artikel för ett tag sen om just sängar. det är inte alltid en dyr säng är bättre än en billig.

men jag kan hålla med dig om ikeasängen, för mig funkar den utmärkt men för sambon på drygt 100 kg har den säckat lite.

Liksom i en annan sängtråd slår jag ett slag för IKEA Svaneholm med bäddmadrassen Tuvebo. Underbar säng! Enda problemet för mig med den är att jag inte använder den tillräckligt.;) Just den kombination har i test av Råd & Rön fått resultat jämförbara med t.ex. Dux-sängarna som ju är kända som "kvalitetsprodukter".

Min förra säng var också från IKEA, någon av de billigare Sultanmodellerna. Den hade jag i över 20 år, bytte bara bäddmadrass ett par gånger. Den var fortfarande i helt OK skick när jag gjorde mig av med den, men min rygg trivdes inte med den längre.

Tack för tipset!
Ska bege mig till ikea imorn och provligga lite :laugh:

//aemaria

Liknande trådar

Kropp & Själ Kära allvetande Buke-orakel... När jag köpte min säng (resårbotten) för en 8 år sen så blev den en "grad" för hård (pga att jag den...
2
Svar
29
· Visningar
7 843
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·
Hemmet Vi står inför en flytt och kommer att få plats med en "riktig" dubbelsäng i sovrummet. Jag :love: egentligen vår 140 cm-tempursäng...
Svar
14
· Visningar
7 962
Senast: Prosit
·
Hemmet I höstas, närmare bestämt oktober köpte killen och jag en ny säng då vi skulle flytta ihop. Av utrymmeskäl (sovrummet är litet) och...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 396
Senast: tinissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024