Resa utomlands??

rubytoo

Trådstartare
Ja vi har bestämt oss för att vi skall resa på semester för första gången på evigheter och då första gången för gussen.

Han är ju nu 18månader och då till frågan var åker man med så små barn?

Vilket resebolag är bäst?

Normal semester hade vi tänkt, ca 1 vecka på något varmt ställe :D

Sv: Resa utomlands??

De flesta större researrangörerna har barnvänliga alternativ, och jag tror att de flesta är helt okej för en vecka :) Jag hade valt land efter eget tycke och sen letat efter ett bra hotell med barnpool, glass och skugga ;) Kanske tänka på att flygresan inte ska vara för lång heller.

Tja allt beror på hur ni är som personer du och din sambo skulle jag säga, överallt i världen finns det små barn så bevisligen går det ju att leva i princip överallt ;). Vad vill ni ha ut av resan och vad gillar ni att göra?

Det finns dom föräldrar som älskar all-inclusive och inte lämnar hotellområdet på hela semestern och trivs ypperligt. Jag skulle få krupp av tristess på en sådan resa :). Det som känns viktigt för oss när vi planerar vår resa är att det finns AC på hotellrummet ( det är ju rätt enkelt att få tag ).

Vi funderar just nu på Vietnam, men än så länge är det bara en tanke.

Tja allt beror på hur ni är som personer du och din sambo skulle jag säga, överallt i världen finns det små barn så bevisligen går det ju att leva i princip överallt ;).

Så tänker jag också när jag ser trådar av det här slaget. :D

Det finns barn överallt, och då borde man ju kunna resa till alla de platserna med sina barn. Så sett är det ju ingen större skillnad mellan att vara hemma och att vara bortrest - när man är bortrest är man ju där någon annan är hemma.

Så tänker jag också när jag ser trådar av det här slaget. :D

Det finns barn överallt, och då borde man ju kunna resa till alla de platserna med sina barn. Så sett är det ju ingen större skillnad mellan att vara hemma och att vara bortrest - när man är bortrest är man ju där någon annan är hemma.

Du verkar tycka att frågan är lite konstig.

Visst finns det barn överallt i världen, och det finns säkert barn i Somalia som tillbringar hela dagen i 35-40 graders värme, men det behöver ju inte innebära att det är en bra miljö för barn eller att man skulle vilja utsätta sitt eget barn för det.

Jag har samma fundering som rubytoo, vi skulle också vilja åka på en "vanlig" semester till ett varmt ställe (exempelvis Thailand/Vietnam, Grekland eller södra Frankrike) vilket för oss innebär mycket tid utomhus med vandringar, utflykter, snorkling och bad.

Barn är väl mer värmekänsliga för vuxna och bränner sig lätt i solen så åtminstone jag har funderat på hur det skulle fungera att åka till något av de ställen jag nämner med en ettåring exempelvis.

Det är ju inte så roligt att sitta på ett hotellrum med AC hela veckan för att det blir för varmt för barnet.

Såklart får man skydda barnen med solkläder, solskyddsfaktor, hatt m.m .

Sedan tror jag man ska vara ärlig mot sig själv. Är det sol, bad och god mat man är ute efter finns det kanske en enklare resa om man är oroad över det du tar upp.

Själv är vi väldigt inne på att "backpacka" lite i Asien ( Vietnam ) och har då inte planerat några längre vistelser på hotellet under AC, däremot är det skönt att kunna sova svalt och att komma hem till ett relativt svalt rum efter en dag ute.

30-40 graders värme fixar barn om man har skydd, vatten och skugga att fly till.

Senast ändrad:

Vad bra!

Det är inte så lätt att veta hur det funkar (jag har inte ens barn ännu...;)) men funderar på hur allt kommer funka.

Vi var på kreta när Tuva var precis 1 år. Det var kanon.

Vi hade inte all inclusiv. Ska vi åka igen nu kommer vi ta det. Inte jätteroligt alla dagar kanske, men bra mycket smidigare.

Du verkar tycka att frågan är lite konstig.

Jag har samma fundering som rubytoo, vi skulle också vilja åka på en "vanlig" semester till ett varmt ställe (exempelvis Thailand/Vietnam, Grekland eller södra Frankrike) vilket för oss innebär mycket tid utomhus med vandringar, utflykter, snorkling och bad.

Söta solhattar (med snöre under hakan så de sitter kvar), täckande tunna kläder i ljusa färger, hög solskyddsfaktor (gärna även på den hud som är täckt av de tunna ljusa kläderna då sådana kläder inte ger fullt skydd mot solen, men man kan ju inte gärna klä barnet i galonregnkläder för att skydda det).

Vatten/juice/saft (beroende på vilken sockerregim man följer, men min erfarenhet är tveklöst att barn dricker väldigt mycket mer om det de dricker smakar gott) som till små barn med fördel serveras på det sätt de föredrar - nappflaska, pipmugg, mugg med Bamse på, you name it, alltefter barnets personlighet. Vätskersättning som inte smakar illa är bra att ha, det finns barnanpassad på Apoteket, jag vet inte om den är god dock.

Parasoll eller annan skugga på stranden.

När man dyker och snorklar får man nog turas om att passa barnet. Plaska runt på grunt vatten svalkar ju lite.

Långa vandringar med barnet i ryggbärstol så länge man orkar bära. Solskydd enligt ovan. Jag tror att det är bra om den som inte bär barnet kan gå bakom eller bredvid det, så man kan kommunicera och även se om barnet sover "vanligt" eller verkar få värmeslag. Jag tror att det kan bli lite varmt i de flesta bärstolar/sjalar/bärselar. Men jag var alltid ensam, och det gick bra, jag kom bara på en fördel med att vara två, plötlsigt. Kom ihåg att ta många vätskepauser. Barn dricker ju så lite i taget, och man kan inte förmå dem att dricka extra för säkerhets skull när de är mycket små.

De flesta länder har en mer avspänd inställning till barn på restauranger än Sverige (dock inte England) så jag skulle absolut inte resa all inclusive. Det behövs absolut inte. Barn utomlands är också kräsna, så det är de vana vid på restaurangerna.

Ja, jag tycker att frågan är lite konstig. Det är trots allt inte så stor skillnad på de allra varmaste dagarna i Sverige och varma resmål. Förutom att folk har en vana att hantera värme i varma länder, vilket underlättar. (Tex finns ju AC ofta på hotell i varma länder, även om jag inte brukade kosta på mig sådana hotell.)

Senast ändrad:

Vi akte till Mauritius med vara tvillingar nar de var ungefar i ditt barns alder. Det gick jattebra - de sov i princip hela flygresan, och nar de inte sov var det valdigt bra att ha en sadan dar liten portabel dvd spelare, bocker, ritgrejer, lite leksaker, snacks osv. Val framme var det ju varmt (vi valde dock att inte aka den allra varmaste arstiden) men de acklimatiserade sig snabbt, alskade att leka pa stranden och i havet och poolen. De sov 2h mitt pa dagen dvs nar det var som varmast, da kunde vi turas om att sola pa stranden eller vila eller agna oss at diverse vattensporter. Det fanns en stor "barnklubb", vi lamnade dem inte dar men tog med dem in dit da och da och lekte med dem dar, det fanns en kul utomhuslekplats, scen med utkladningsklader, leksakskok etc dar. Vi at tidig middag varje kvall tillsammans med barnen, jattetrevligt! Barnen foljde aven med pa alla utflykter vi gjorde och allt gick jattebra utom djuphavsfisket dar bade jag och barnen blev sjosjuka och fick vanda hem igen.
Barnen hade solhatt hela tiden, faktor 50 samt solskyddsklader och brande sig inte trots manga timmar utomhus varje dag. Det fanns ju dessutom bade parasoller och palmer som gav skugga. Mycket lyckad semester!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 308
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 178
Senast: Badger
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 306
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka