Sv: Resa utomlands??
Du verkar tycka att frågan är lite konstig.
Jag har samma fundering som rubytoo, vi skulle också vilja åka på en "vanlig" semester till ett varmt ställe (exempelvis Thailand/Vietnam, Grekland eller södra Frankrike) vilket för oss innebär mycket tid utomhus med vandringar, utflykter, snorkling och bad.
Söta solhattar (med snöre under hakan så de sitter kvar), täckande tunna kläder i ljusa färger, hög solskyddsfaktor (gärna även på den hud som är täckt av de tunna ljusa kläderna då sådana kläder inte ger fullt skydd mot solen, men man kan ju inte gärna klä barnet i galonregnkläder för att skydda det).
Vatten/juice/saft (beroende på vilken sockerregim man följer, men min erfarenhet är tveklöst att barn dricker väldigt mycket mer om det de dricker smakar gott) som till små barn med fördel serveras på det sätt de föredrar - nappflaska, pipmugg, mugg med Bamse på, you name it, alltefter barnets personlighet. Vätskersättning som inte smakar illa är bra att ha, det finns barnanpassad på Apoteket, jag vet inte om den är god dock.
Parasoll eller annan skugga på stranden.
När man dyker och snorklar får man nog turas om att passa barnet. Plaska runt på grunt vatten svalkar ju lite.
Långa vandringar med barnet i ryggbärstol så länge man orkar bära. Solskydd enligt ovan. Jag tror att det är bra om den som inte bär barnet kan gå bakom eller bredvid det, så man kan kommunicera och även se om barnet sover "vanligt" eller verkar få värmeslag. Jag tror att det kan bli lite varmt i de flesta bärstolar/sjalar/bärselar. Men jag var alltid ensam, och det gick bra, jag kom bara på en fördel med att vara två, plötlsigt. Kom ihåg att ta många vätskepauser. Barn dricker ju så lite i taget, och man kan inte förmå dem att dricka extra för säkerhets skull när de är mycket små.
De flesta länder har en mer avspänd inställning till barn på restauranger än Sverige (dock inte England) så jag skulle absolut inte resa all inclusive. Det behövs absolut inte. Barn utomlands är också kräsna, så det är de vana vid på restaurangerna.
Ja, jag tycker att frågan är lite konstig. Det är trots allt inte så stor skillnad på de allra varmaste dagarna i Sverige och varma resmål. Förutom att folk har en vana att hantera värme i varma länder, vilket underlättar. (Tex finns ju AC ofta på hotell i varma länder, även om jag inte brukade kosta på mig sådana hotell.)