Resa med snart utgånget pass?

spirulina

Trådstartare
Jag tänkte ta en liten tur till Barcelona i nov/dec, bara över en weekend, mitt pass går ut i feb -14, är jag safe? Jag vet att vissa länder vill att passet ska vara giltigt 6 månader efter resan. Jag ska dessutom resa med ryan så jag är lite nojjig över att de skulle neka mig pga en sån sak.
Vad tror ni?
 
Sv: Resa med snart utgånget pass?

Du behöver faktiskt inte ens ha pass för att åka till Barcelona. Det man behöver som svensk för att resan inom Schengen är en ID-handling som förutom ens ID och styrker i vilket land man är medborgare. Så det är inte ett vanligt svenskt ID-kort eller körkort men man kan ansöka om ett som gäller på samma ställe som man ansöker om pass. Tror att det kostar lika mycket, det gjorde det för fem år sedan i alla fall.
Vissa andra länder kan ha det på ett vanligt körkort eller en annan ID-handling.
 
Sv: Resa med snart utgånget pass?

Om man gör sitt id-kort (nationell legitimation) hos polisen så är det en giltig id-handling inom Schengen. Kostar lika mycket som ett pass och gäller i fem år.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har som alla andra just nu, ett pass som snart går ut. Vi tänkte oss att bila i Europa i sommar, och vara tillbaka till Sverige...
2
Svar
31
· Visningar
2 215
Senast: Myrten
·
Äldre Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU. När jag fick...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 945
Senast: moster
·
Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
198 303
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp