Resa med SL

Texaz

Trådstartare
Ska i morgon bege mig till Haninge och har bokat fel busslinje, måste alltså köpa den på väg....

Kikade nu in på Reskassan och blir mest förvirrad! Ange standardresa? Vad innebär det? Kan jag enbart resa efter det jag väljer där, eller hur fungerar det?

Senast jag reste i Sthlm var på den gamla goda tiden med SL-remsor, så jag känner mig totalt OFF!!

Kan någon hjälpa mig reda ut det här? Har iofs 30 minuter på mig till bussen, men vill slippa stå i någon kö och vara korkad:p

Standardresa är den restypen som dras automatiskt från kortet om du inte säger till, så det beror på vad du åker mest.

Från T-centralen till Haninge verkar det vara 3 kuponger/2 zoner, så då kan du ju ange det.
Men ska du sen använda reskassan tex för att åka inom t-banenätet mest så får du gå till spärrvakten varje gång och be om att byta resa.

Standardresa är den restypen som dras automatiskt från kortet om du inte säger till, så det beror på vad du åker mest.

Från T-centralen till Haninge verkar det vara 3 kuponger/2 zoner, så då kan du ju ange det.
Men ska du sen använda reskassan tex för att åka inom t-banenätet mest så får du gå till spärrvakten varje gång och be om att byta resa.
OK, resan till Haninge är med rätt linje, bara den sista biten som är fel, så då borde ju 1 zon vara standardresa denna gång. Annars när jag är i Sthlm så åker jag sällan utanför innerstan, som längst till Solna. Får kolla upp hur zonerna är....

OK, resan till Haninge är med rätt linje, bara den sista biten som är fel, så då borde ju 1 zon vara standardresa denna gång. Annars när jag är i Sthlm så åker jag sällan utanför innerstan, som längst till Solna. Får kolla upp hur zonerna är....

Just ja, du hade ju "tågbiljett" med SL också. Vet inte hur det funkar, men egentligen har du ju betalat zonpriset redan, men du måste säkert köpa till en zon.

Ska i morgon bege mig till Haninge och har bokat fel busslinje, måste alltså köpa den på väg....

Kikade nu in på Reskassan och blir mest förvirrad! Ange standardresa? Vad innebär det? Kan jag enbart resa efter det jag väljer där, eller hur fungerar det?

Senast jag reste i Sthlm var på den gamla goda tiden med SL-remsor, så jag känner mig totalt OFF!!

Kan någon hjälpa mig reda ut det här? Har iofs 30 minuter på mig till bussen, men vill slippa stå i någon kö och vara korkad:p

Hur långt sträcker sig din tågbiljett, dvs vart ifrån skall du åka och vart i Haninge (på ett ungefär)?

Jag hittade inget bättre alternativ än Berga örlogsbas hos resebyrån det gick genom, men ska till Berga gård, alltså fel busslinje!:banghead:

Tänkte därför köpa en ny biljett i Haninge, för att slippa traska så långt...... Allt stämmer alltså fram till Haninge, är bara de sista km som blev fel, och på biljetten står det ej ombokningsbar:crazy:

Du behöver köpa biljett för resa i en zon, dvs två "kuponger" om du måste ange en standardresa.
Jag tycker att biljettsystemet i Stockholm är jättekrångligt... :crazy: Det var mycket enklare på "remsans" tid... :D

Jag hittade inget bättre alternativ än Berga örlogsbas hos resebyrån det gick genom, men ska till Berga gård, alltså fel busslinje!:banghead:

Tänkte därför köpa en ny biljett i Haninge, för att slippa traska så långt...... Allt stämmer alltså fram till Haninge, är bara de sista km som blev fel, och på biljetten står det ej ombokningsbar:crazy:

Nu vet jag inte hur du åker, men tror nog att om du kommer via pendeln till Västerhaninge så borde du inte behöva fylla på för att åka en buss till. Berga gård ligger ju inom samma zon, om jag minns rätt. Fast jag måste erkänna att detta med reskassan är en smula krångligt för mig, så jag kan ha fel. :)

Just ja, du skulle ju på SBS-kurs!

Du kan ju köpa reskassa, men kanske också kolla om du får åka med på din biljett hos busschauffören, det är ju i samma zon du ska.

Just ja, du skulle ju på SBS-kurs!

Du kan ju köpa reskassa, men kanske också kolla om du får åka med på din biljett hos busschauffören, det är ju i samma zon du ska.
Ja det får nog bli planen, skadar dock inte att ha pengar i Reskassan, eller? Hur länge gäller den??

Är Berga gård skolan eller? Var rätt ofta det enda alternativet var att ta bussen till örlogsbasen och knata genom skogen...

Är Berga gård skolan eller? Var rätt ofta det enda alternativet var att ta bussen till örlogsbasen och knata genom skogen...
Om jag fattat det rätt är det skolan.... Hur långt är det att knata??? Asfalt eller grus? Fixar nog att gå några km om det är så:) Inte så värst stor packning heller ;)
Bäst vore ju att helt kunna slippa köpa ny biljett:p

Om jag fattat det rätt är det skolan.... Hur långt är det att knata??? Asfalt eller grus? Fixar nog att gå några km om det är så:) Inte så värst stor packning heller ;)

Det stannar en buss rätt nära gården, man går över bron typ så är man där. Så gå särskilt långt behöver man som tur var inte!
Angående biljetter har jag ingen koll om du har en SJ-biljett från början. Enklast att fråga spärrvakten om biljetten räcker hela din resa.

Ett acesskort håller i typ 6 år var det nu senast innan kortet behövde bytas ut. Men du fick ett nytt kort gratis och pengarna på reskassan fördes över så egentligen håller reskassan "för alltid".

Det stannar en buss rätt nära gården, man går över bron typ så är man där. Så gå särskilt långt behöver man som tur var inte!
Angående biljetter har jag ingen koll om du har en SJ-biljett från början. Enklast att fråga spärrvakten om biljetten räcker hela din resa.

Ett acesskort håller i typ 6 år var det nu senast innan kortet behövde bytas ut. Men du fick ett nytt kort gratis och pengarna på reskassan fördes över så egentligen håller reskassan "för alltid".
Precis min plan :D Känns som att det är lika bra då att fixa en reskassa, ifall att!!! Med en schysst chaufför funkar det ändå, men då har jag garderat:)

Tack för svar, inte så enkelt när lantisar ska till "stan":p

BTW, här har vi gratis kollektivtrafik, så man behöver inte tänka så mycket:idea:

Precis min plan :D Känns som att det är lika bra då att fixa en reskassa, ifall att!!! Med en schysst chaufför funkar det ändå, men då har jag garderat:)

Tack för svar, inte så enkelt när lantisar ska till "stan":p

BTW, här har vi gratis kollektivtrafik, så man behöver inte tänka så mycket:idea:

Gratis kollektivtrafik? :eek: Lyx!! :D

Några kilometer? Kanske tre. Dagtid är det helt okej, inte svårt att hitta heller. Det var grusväg på min tid.

Jag tycker inte det är nån större skillnad egentligen?
På remsans tid behövde jag bara se till att jag hade en remsa med lediga klipp, sen skötte spärrvakter och busschaufförer resten. Nu finns det en uppsjö av olika biljettyper att välja på, och jag måste själv innan varje resa lista ut hur många zoner jag kommer att resa i. Innan varje resa jag gör måste jag alltså se till att studera SLs zonkarta. Och det hade varit enklare att komma ihåg om en zon hade varit lika med en kupong, men nu måste jag komma ihåg att två zoner kräver tre kuponger (och inte tvärtom). Jag måste även välja en standardresa på reskassekortet, vilket är svårt när jag är en sällanåkare och åker olika sträckor varje gång. Vill jag resa utanför min standardresa måste jag - om det inte finns en spärrvakt - själv på något sätt ändra hur många kuponger som ska dras från kortet. Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att köpa en avvikande resa i en accessautomat med mitt reskassekort, men aldrig lyckats! Och när jag har bett om hjälp hos spärrvakterna har jag blivit utskälld, och det mer än en gång...Så nu har jag löst problemet genom att ha flera olika accesskort med olika standardresor inställda - ett kort för varje kupongantal. Så får jag plocka fram olika kort ur plånboken beroende på vart jag ska. Med tanke på att varje kort dessutom kostar 20:- i inköp så känns det jättedumt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Samma sak, varje år. Än en gång drar det ihop sig mot det jag hatar att älska, och älskar att hata. Min födelsedag. I år fyller jag...
Svar
14
· Visningar
4 110
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama