Resa med SL

Några kilometer? Kanske tre. Dagtid är det helt okej, inte svårt att hitta heller. Det var grusväg på min tid.
OK, då blir det nog ny biljett trots allt, utan packning hade det varit helt ok, men att släpa rullväska på grus 3 km känns sådär :p

Innan varje resa jag gör måste jag alltså se till att studera SLs zonkarta. Och det hade varit enklare att komma ihåg om en zon hade varit lika med en kupong, men nu måste jag komma ihåg att två zoner kräver tre kuponger (och inte tvärtom).

Men så var det ju innan också. Den enda skillnaden är att kupongerna nu är elektroniska. Är du osäker på om det är en eller två zoner du ska åka över så kan du strunta i att gå genom spärrarna där du själv blippar utan låta spärrvakten blippa åt dig.

Jag måste även välja en standardresa på reskassekortet, vilket är svårt när jag är en sällanåkare och åker olika sträckor varje gång. Vill jag resa utanför min standardresa måste jag - om det inte finns en spärrvakt - själv på något sätt ändra hur många kuponger som ska dras från kortet. Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att köpa en avvikande resa i en accessautomat med mitt reskassekort, men aldrig lyckats! Och när jag har bett om hjälp hos spärrvakterna har jag blivit utskälld, och det mer än en gång...

Då måste du ha haft extrem otur. Jag har en zon som standard men reser någon gång i veckan även över två zoner och har aldrig blivit utskälld. Det är ju bara att gå till spärrvakten, räcka fram kortet och säga att du ska till Jordbro - eller vad din destination nu må vara.

Men så var det ju innan också. Den enda skillnaden är att kupongerna nu är elektroniska. Är du osäker på om det är en eller två zoner du ska åka över så kan du strunta i att gå genom spärrarna där du själv blippar utan låta spärrvakten blippa åt dig.
Nej, innan behövde jag aldrig bry mig om zonerna överhuvudtaget, det skötte ju den som stämplade remsan. Och att gå till spärrvakten funkar bara på stationer där det finns en spärrvakt. Jag lyckas ofta hamna på ställen där det inte finns.

Tror att vi som sällan åker med SL har störst problem, har ställt mitt kort på 2 kuponger nu så får jag komma ihåg att säga till om det ska vara något annat
Tänk om hela sverige hade samma system vad enkelt det skulle bli
Södra Sverige är ett stort föredöme här då man använder samma kort oavsett om det är Blekinge, Småland, Halland eller Skåne eller till Danmark

Nej, innan behövde jag aldrig bry mig om zonerna överhuvudtaget, det skötte ju den som stämplade remsan. Och att gå till spärrvakten funkar bara på stationer där det finns en spärrvakt. Jag lyckas ofta hamna på ställen där det inte finns.

Fast du var ju fortfarande tvungen att veta var du skulle för att få rätt antal kuponger stämplade. Så är det ju nu också?

Jag bryr mig inte ett skvatt om zonerna nu heller. Finns det ingen spärrvakt så gör man väl bara som man gjorde under remsans tid och det inte fanns någon spärrvakt: Notera klockslaget och gå igenom spärren.

Fast du var ju fortfarande tvungen att veta var du skulle för att få rätt antal kuponger stämplade. Så är det ju nu också?
Ja, fast förhoppningsvis vet jag väl åtminstone alltid vart jag ska när jag ska ut och resa... :p Jag kanske står i Tungelsta och vet att jag ska till Östertälje, men bara för att jag vet vart jag ska så har jag ju inte det minsta dugg aning om hur många zoner jag passerar på vägen och hur många kuponger resan alltså kostar.

Detta med zoner- måste man ställa in ett antal standardzoner på kortet? Hörde en busschaufför som sa något om det.
Vad händer då om man ska åka mer fler zoner?

Jag som alltid bara köper månadskortet.. lättare så.

Jag bryr mig inte ett skvatt om zonerna nu heller. Finns det ingen spärrvakt så gör man väl bara som man gjorde under remsans tid och det inte fanns någon spärrvakt: Notera klockslaget och gå igenom spärren.
Fast jag har fått info om att det är min skyldighet som resenär att se till att jag har löst biljett innan jag börjar att åka. Dvs att om jag går igenom spärren utan att blippa mitt kort eller köpa biljett på annat sätt, så åker jag dit om det blir kontroll. Om det finns spärrvakt eller ej spelar ingen roll - det är fortfarande upp till mig att lösa biljett innan jag kliver på. Och då blir det svårt. På de flesta spärrvaktslösa stationer jag har åkt från så har det i alla fall funnits möjlighet att blippa mitt kort, men om jag då har fel standardresa inställd så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Därför är den enda lösning jag har kommit på att ha flera olika reskassekort med olika standardresor inställda. Vilket jag tycker är krånligare än remsa.

Detta med zoner- måste man ställa in ett antal standardzoner på kortet? Hörde en busschaufför som sa något om det.
Vad händer då om man ska åka mer fler zoner?
Ska man betala mer eller mindre än standardresan så måste man säga till spärrvakten, eller i bussblipparapparaten trycka på hur många kuponger man ska betala INNAN man blippar sitt kort. Fast om man inte har 4 kuponger inställda som standardresa på sitt reskassekort och skulle behöva betala 4 kuponger på en buss så vet jag inte riktigt hur man gör, för det finns inte 4 kuponger att välja på på apparaten. Om det är en station utan spärrvakt så vet jag inte heller hur man ska göra om man ska betala fler eller färre kuponger än standardresa. Jag har löst det med att ha olika kort för olika standardresor.

Fast jag har fått info om att det är min skyldighet som resenär att se till att jag har löst biljett innan jag börjar att åka. Dvs att om jag går igenom spärren utan att blippa mitt kort eller köpa biljett på annat sätt, så åker jag dit om det blir kontroll. Om det finns spärrvakt eller ej spelar ingen roll - det är fortfarande upp till mig att lösa biljett innan jag kliver på. Och då blir det svårt. På de flesta spärrvaktslösa stationer jag har åkt från så har det i alla fall funnits möjlighet att blippa mitt kort, men om jag då har fel standardresa inställd så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Därför är den enda lösning jag har kommit på att ha flera olika reskassekort med olika standardresor inställda. Vilket jag tycker är krånligare än remsa.

Ok. Hur gjorde du med remsan när det inte fanns någon spärrvakt då?

Ok. Hur gjorde du med remsan när det inte fanns någon spärrvakt då?
Precis som du säger - noterade klockslaget. Då har jag för mig att det fanns spärrvakter på många fler stationer än idag, och om spärrvakten inte var på plats så fanns det ju inget annat alternativ för mig som åkte på remsa att göra rätt för mig. Några kontrollanter tog mig en gång när jag åkte med en ostämplad remsa. Dom ringde då upp spärrvakten på den aktuella stationen och frågade vad denne hade gjort det klockslag jag hade noterat. Det var ju skönt för min del att spärrvakten medgav att hen hade varit på toaletten just det klockslaget. Men idag så finns det en blippapparat på alla stationer enligt SL, och då har ansvaret övergått helt och hållet på mig som resenär. Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig.

Ska man betala mer eller mindre än standardresan så måste man säga till spärrvakten, eller i bussblipparapparaten trycka på hur många kuponger man ska betala INNAN man blippar sitt kort. Fast om man inte har 4 kuponger inställda som standardresa på sitt reskassekort och skulle behöva betala 4 kuponger på en buss så vet jag inte riktigt hur man gör, för det finns inte 4 kuponger att välja på på apparaten. Om det är en station utan spärrvakt så vet jag inte heller hur man ska göra om man ska betala fler eller färre kuponger än standardresa. Jag har löst det med att ha olika kort för olika standardresor.
Apparaten??? Är det alltså inte busschauffören som fixar det?:o Nu börjar jag bli RIKTIGT orolig och överväger allvarligt att gå sista biten :crazy:

Apparaten??? Är det alltså inte busschauffören som fixar det?:o Nu börjar jag bli RIKTIGT orolig och överväger allvarligt att gå sista biten :crazy:
Fråga busschauffören om hjälp, eller om bussen inte kommit och du vill förbereda dig så har just Västerhaninge väldigt kompetenta spärrvakter i det lilla huset där man köper biljetter. Fråga! :)

Liknande trådar

Relationer Samma sak, varje år. Än en gång drar det ihop sig mot det jag hatar att älska, och älskar att hata. Min födelsedag. I år fyller jag...
Svar
14
· Visningar
4 110
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama