Resa med hund och bo i Budapest

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag ska börja plugga till veterinär i Budapest till hösten. Självklart tar jag med mig mitt hjärta! Men det är ju mycket som måste lösas innan jag kan börja frakta honom dit! Jag vill ha alla tips jag kan få! Billiga bra flygburar? Kan jag förbereda hunden på något vis då han aldrig förr flugit? Är det någon som varit i Budapest? Hur är det att ha hund där tror ni? osv!

Nu vet jag inte storleken på din hund,men zooplus har billiga IATA godkända burar,annars kolla blocket.
Norwegian är billigast att flyga med och Budapest är en underbar stad.
Dock har man inte hund i Ungern på samma sätt som i sverige. Hundar är välkommna nästan över allt.
Jag har inte bott där med hund mer än när jag varit nere på utställning eller hämtat hem ny hund.

Nu vet jag inte storleken på din hund,men zooplus har billiga IATA godkända burar,annars kolla blocket.
Norwegian är billigast att flyga med och Budapest är en underbar stad.
Dock har man inte hund i Ungern på samma sätt som i sverige. Hundar är välkommna nästan över allt.
Jag har inte bott där med hund mer än när jag varit nere på utställning eller hämtat hem ny hund.

Okej tack för tips :) ska ring flygbolagen och fr¨åga storlek på bur. Jag har en rätt stor BC. Hur är det med rabiesvaccinet, hur ofta ska det förnyas?

Det stod i passet, rabiesvaccinet ska förnyas i oktober 2014 så det var ju lägligt. :) Ska maila jordbruksverket så jag inte missar något annat också

Nennan på ett visst annat stort hundforum som börjar på A pluggar till veterinär i Budapest tror jag, kolla med henne :-)!

Nu är det visserligen drygt 10 år sedan jag var i Budapest, men då såg jag öht inga lösa hundar alls utan enbart fina, välskötta hundar i koppel. Till skillnad mot Wien, där det kryllade av div byrackor bundna i snören. :yuck:

Jag ska börja plugga till veterinär i Budapest till hösten. Självklart tar jag med mig mitt hjärta! Men det är ju mycket som måste lösas innan jag kan börja frakta honom dit! Jag vill ha alla tips jag kan få! Billiga bra flygburar? Kan jag förbereda hunden på något vis då han aldrig förr flugit? Är det någon som varit i Budapest? Hur är det att ha hund där tror ni? osv!
Var cirka en vecka i Budapest i maj förra året pga världsutställningen. Hade tre hundar med oss. En jättebra stad för hund då det finns mycket grönt och hundarna är välkommna överallt.
Var sällan de var ensamma utan de följde med i princip överallt.

Vi flög ner och hade hundarna i kabinen i varsin väska. Flög med Lufthansa via München.
Pass, chipmärkning och rabiesvacc är det som krävs. Sen hade vi även vaccin mot leptospiros, hjärtmaskprofylax (typ milbemax) och exspot på hundarna som skydd mot fästingar, loppor, löss och sandmyggor.

Såg aldrig någon gatuhund.

Håller med Malibu_Stacy om hennes bild av hund budapest. Vi var också nere till världsutställningen, överlag välskötta hundar i koppel om dom inte var så väluppfostrade att dom kunde vara lösa på ett bra sätt. Enormt härlig stad som jag vill tillbaka till oavsett om det är med eller utan hund :) Och folk där har kvar normalt hundvett :)
Jag kom ändå med en dobermannhane i kopplet men det var många som kom fram och frågade om hunden på ett trevligt sätt och om dom fick klappa, och inga problem alls om man sa att det inte var ok.
Överlag väldigt trevligt folk både när man kom med och utan hund :)

/Camilla

Är i Budapest ibland. Det är inte en stad där det är så jättevanligt att man ser hundar, framförallt inte i centrala delarna. Lite som i Stockholm, få som bor i city har hund och de som har det rastar dem inte på Kungsgatan precis. Eftersom Budapest är en dyr stad att bo och leva i för Ungrarna så är det också mest de rika som har tid och pengar över till att ha hund.

På Budasidan finns det mer parker och grönområden där det passar att ha hund jämfört med Pest där det visserligen finns en stor park (Stadsparken) men i övrigt är ganska kalt i de centralaste delarna. Centralt finns dock Margaretaön som är en stor park på en ö i Donau.

Vad det kostar och vilka regler som gäller för hund beror på flygbolag. Bor du i Stockholm är det Norwegian och Wizzair som flyger direkt. Från Köpenhamn flyger SAS. Bli inte förvånad om hundens biljett blir dyrare än din ;)

Vad trygt det låter! Jättetacksam för era inlägg :) jag är väldigt nervös över att flytta dit. Hur är det med utfodring, jag barfar ger färskfoder. Man bör kanske vara försiktigare med rå utfodring där än här hemma?

Det har visserligen bara varit på dagsbesök i Budapest, men jag såg heller inga gatuhundar där. I utkanten på staden vi bodde i och i byarna däremot var det vanligt med lösa hundar. De flesta verkade vara i bra skick, troligen familjehundar som tilläts springa runt på egen hand, men det fanns också enstaka hundar som inte såg lika välskötta ut.

@toughcookie
Vet att du inte varit där på hundresa, men du har säkert erfarenheter att dela med dig av iallafall tänkte jag :)

Jag sitter faktiskt på planet på väg hem från Budapest just nu!
Varje gång jag varit där har jag förvånats över hur många hundar man ser och ändå har jag aldrig sett en enda hög med hundskit.
Skulle jag bo där med hund hade jag absolut försökt hitta boende på Budasidan.

Senast ändrad:
@dobbis Tack för infon, bra att veta för framtiden. Det var länge sedan någon åkte med dem, och då var ingen hund med ;)

@MissourisTopsanna Kom på att jag häromveckan såg två små hundar i II. János Pál pápa tér som är en liten park på Pestsidan. De var lössläppta för att kunna leka med varandra, men "äkta" lösspringande hundar har jag aldrig sett i Budapest, däremot på landsbygden precis som Lena_B.

När det gäller maten så vet jag för lite om barf till hund för att kunna ge dig råd. Men antar att det förutsätter bra med plats i frysen? Som student ska du kanske inte räkna med att du kommer att ha någon frys, möjligen ett mindre frysfack. Annars kan man köpa billigare köttdelar i t ex saluhallen. Hur det är med att servera rått kött låter jag dock vara osagt. Det vet nog dina blivande lärare på utbildningen. ;) Vi är ju lyckligt lottade i Sverige som är salmonellafria t ex. Om du inte vet var du ska bo och kan undersöka detta i förväg skulle jag nog råda dig att vänja hunden vid något färdigfoder som finns att köpa i Ungern också. Sedan kan du ju återgå när ni har installerat er, om det verkar fungera.

Reser via budapest varje gång jag ska till min skola, och jag har hund. Du kan resa med Norwegian, lämpligtvis. det står på deras hemsida allt om burar osv. Tänk på att buren måste vara godkännd för flygning (står på den när du köper) Du behöver se över rabies vaccinering, och de kollar även efter att hunden har blivit godkännd för resa av veterinär. dvs. en lättare hälsokoll.

Är inga gatuhundar där vad jag sett, men finns ju en hel del shelter för hemlösa hundar, men har aldrig sett några stryka runt i centrala budapest.
Budapest är för övrigt en underbar stad!

Visst finns det smittor som inte finns i sverige, eller är mindre vanliga. tex. stöter jag på en del hundar som klommer från uppfödare eller kennlar/shelter som får div. inälvsparasiter, gerardia tex. men inget man inte kan skydda sig från om man inte

Är för övrigt många studenter på min skola som kommer från universitetet i budapest :)

Är alltid kul när man reser hem på loven för flygplatsen är överfull emd norska o svenska studenter, man kan dela in dem i olika universitet beroende på om de har hund eller ej, har de inte hund läser de till läkare o har de hund läser de till veterinär. Men alla pratar om precis samma saker ren medecinskt :P

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 810
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka