Resa m bebis Linköping-Malmö

Cyllene

Trådstartare
Var kan man göra lekpauser? Bebis gillar oftast inte att åka bil och nu måste vi ut på en 4-timmars resa. Som skrivet ska vi åka E4:an mellan Linköping och Malmö och nu behöver jag tips på var vi kan stanna och gör pauser där han kan få krypa och leka. Har ni några såna?

Finns det några ikea som ligger nära E4:an? Där kan han ju få leka samtidigt som man kan äta. Liknande alternativ?

Han är 8 månader och jag ammar fortfarande så att lämna honom hemma är inget alternativ.

Jag behöver hjälp för att göra resan så dräglig som möjligt för honom.

Sv: Resa m bebis Linköping-Malmö

Har ni möjlighet att åka på kvällen/natten så han sover större delen av vägen? Eller vid en tid han sover på dagen?

Inomhusgallerian A6 i Jönköping är ett bra barnrastningsställe. Finns åtminstone ett McDonalds där med lite leksaker i f d bollhavet om jag minns rätt. Sen kan ni ju svänga av E4:an vid Traryd och stanna till på IKEA i Älmhult. Mer original-IKEA blir det ju inte :) Efter det har jag inte så många bra tips eftersom jag antar ni kommer att köra kustvägen ner till Malmö. Jag har inte kört där på väldigt länge.

Och du, lycka till med resan! Been there done that, man får vara lite cirkushäst för att roa småttingar på långfärd. Ladda upp med lite roliga småleksaker i paket, majskrokar etc att dra fram i bilen vid kris. I värsta fall får man svänga in vid en P-ficka och kånka runt ovilligt barn i skogen en stund.

Tack alla, gärna fler tips.

Jag ska ju ha släp med, man kanske ska slänga med en madrass och bygga hinderbana så han kan krypa en stund. :d Krypa är det enda som gäller nu...

Min tanke är att väcka honom extra tidigt på morgonen så han får äta och leka av sig, sen köra straxt innan hans första sovstund. I vanliga fall sover han en timme men det vet man ju inte hur det blir i bilen. Sen får man ta en matstund i bilen med mellis och sen ta en ordentlig paus när vi äter lunch och då förhoppningsvis låta honom leka lite. Resterande timmar har jag ingen plan för. Tar man lång lunchpaus så är det dock dags för en timmes sovstund till för honom efter lunch.

Största problemet är att vi har så pass tungt släp att jag måste köra, så det blir stalltjejerna som får turas om med att sitta bak och roa honom. Fyra timmar tittut som en av dem sa... De känner dock honom så de är inga nya personer och i nödfall kan jag köra imsevimse med rörelser i backspegeln, den har räddat oss förr.

jag bor längs E4 an mellan ljungby och markaryd. är vi hemma så är ni välkomna inom för fika och lek!
Ikea i älmhult är en omväg även om ni fortsätter på 23 an. Skittråkig väg med massa fartkameror....

Attans att du måste ha släp med dig! Vi ska själva göra den resan i mars/april då Ellens kusin ska anlända till världen. Fast vi åker förstås andra hållet. Vi kommer att ta tåget för att slippa en svettig bilresa. :o Och på tåget kan man tulta/springa och krypa...

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 475
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Inatt vaknade jag av att min 6 åriga labrador hade något som jag skulle beskriva som ett anfall, han skrek till, gnällde och spände hela...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: LittleJohn
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 426
Senast: Wonna
·
Småbarn Jag ska resa med mitt 2,5 månaders barn Norge - Sverige - tur och retur. Det är en sträcka på ca 35 mil (enkel resa) som i regel körs på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 291
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar