Sv: Resa/flytta med häst i Europa
Ja, jag har.
Både till Holland och hem och till södra Frankrike och hem. Till Holland åkte jag från Göteborg och till Frankrike åkte jag från Uppsala.
Det man ska tänka på är vet.kollen senast 48 timmar innan avresa, gjord av en distriktare. Kostar ca 1000:-
Hästen ska ha pass och vara chippad.
Kolla försäkringen, vad som gäller där. Oftast gäller den upp till ett år utomlands, men de vill ofta ha kännedom om när man åker och hur länge man tänkt vara där om det är längre än 3 månader (skiljer sig säkert mellan olika bolag).
Sen finns lite regler runt transport att hålla reda på om man kör själv, fast mycket av det känns som sunt förnuft. Till exempel får hästen inte transporteras mer än 8 (i vissa fall 10) timmar per dag och måste kollas till minst varannan timme. Min häst är såpass lättlastad att jag brukar försöka hitta bra rastplatser och där lasta ur honom och han får röra på sig och äta gräs, ca var 3-5 timme. Han dricker tyvärr inte när man reser (när han är i transporten) och jag ger honom därför frukt och grönt innehållande en del vätska, tex gurka och apelsin. Jag brukar ta Öresundsbron och sen Rödby/Puttgarden. Egentligen får man inte vara nere på däck när den åker, men jag har varit det alla gånger ändå. Man ska försöka få vara så högt upp och långt fram som möjligt.. Då är det lugnast (långt från motorerna) och det är frisk luft.
När jag åkte till Holland (norra) så stannade jag i Köpenhamn hos en bekant/kompis. Det blev alltså två dagsetapper.
När jag åkte till Frankrike stannade jag först i Göteborg i några dagar hos min tidigare stallägare, gjorde där hälsokontrollen och åkte ner till ett "bed and box" strax söder om Hamburg. Andra natten övernattade vi hos en uppfödare av samma ras som min häst i Alsace och tog oss tredje dagen ner till Camargue. Från Göteborg (där vi åkte non-stopp ifrån) tog det alltså tre dagar.
I Tyskland har de massa mysiga "bed and box"/bo på lantgård som inte kostar mycket alls. Typ som vandrarhem för dig och din häst. Där är värt att stanna någon dag extra då de ofta har fina ridvägar runt gårdarna också.
Att göra hälskontroll i Holland eller Frankrike var dock något annat än här i Sverige
Här kollar de iaf hjärtat, lungor, slemhinnor, temp etc. I Holland var det inte en veterinär som kollade utan han ville bara se att det var samma häst i passet som den som skulle ut ur landet. Jag kunde inte betala direkt och de kunde inte skicka betalning till mig i Sverige så min tränare som jag var hos fick räkningen hemskickad till sig. I frankrike måste man kontakta en "officiell" veterinär i det område man tillhör/ska åka ifrån. De skriver då ett papper på att hästen är frisk, hur länge den ska åka etc. Men den veterinär jag var hos såg aldrig min häst! Sen är man tvungen att åka till typ motsvarighet till länsstyrelse-kontor och där få nya papper och där de skriver i en bok att hästen lämnar landet (nu har min häst lämnat landet två gånger då han är född där... men det bokfördes ju aldrig att han kom in där igen
) . Detta möte måste bokas. Jag kom dock dit obokad och lyckades på nåt vis ändå få hjälp. Jag betalade inget, varken till veterinär eller länsstyrelse, men om man brukar få göra det vet jag inte.
Har du några funderingar är det bara att fråga så ska vi se om jag kan svara!