Resa/flytta med häst i Europa

M

MaLu

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet utav att flytta med häst inom Europa? Vad jag kunde läsa på Jordbruksverkets hemsida är det bara att ha ett giltigt pass och ett intyg av veterinär efter hälsokontroll innan resan så får man åka hur som helst inom EU? (i 10 dagar efter hälsointyget var det väl)

Jag skulle vilja veta mer om vad man ska tänka på vid flytt, transport med bil/lastbil.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Malu
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Hej,

Jag har flyttat till England med mina hästar. Det var precis så enkelt som du har läst. Jag åkte med transportör, det var jättebra och jag åkte med transportören själv oxå för att ha koll på hästarna. Hästarna åker bra och transportörerna är vana om något händer. Vi kom inte över med färjan för det blåste så mkt. Då ordnade de övernattning åt alla hästarna. Hade varit svårt själv.

Vi reste genom halva europa utan att visa ett enda papper, först när vi kom till England var det massa kontroller. Det var även mycket mer byråkrati för att ta sig hem igen (hälsointyget) Vart skall du flytta?
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Hej,

Tack för ditt svar! Jag kommer eventuellt att ta med mig hästen till Frankrike för att jobba. Det är inte helt klart än men jag vill ändå planera lite och ha koll på hur det skulle fungera. :)

Jag har också funderat på att åka med hästen för att se till att allt går rätt tillväga (man hör ju en hel del läskiga historier om sådana transporter). Får man fråga vilken transportör du använde? (Du kanske kan PMa om man inte bör skriva ut det i tråden)

Jag läser samtidigt lite om att resa med katter och det är ju mycket krångligare. Är det inte så att man måste kolla med myndigheter i landet dit man ska om det kan behövas någon slags vaccination eller avsmaskning el. dyl även när det gäller häst?

/Malu
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

har hört att hälsointyget får inte vara äldre än två dagar innan avfärd.. så om du ska åka på måndag så får vet komma ut lör el sön.. inte tidigare.
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Ja det läste jag, 48 h tror jag att det är. Men man får väl planera och boka in veterinären i god tid (och kanske inte åka på en måndag)
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Jepp kan vara en bra idé :) Vet också att man måste betala en viss summa för att komma in i norge vet dock inte hur det är med resten av europa.. Skulle ha tagit hem en häst från finland blev inte så men kollade upp en massa runt det där och då skulle man inte betala något om man hade betala moms eller vad det var
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

men norge är inte med i eu så det blir ju en helt annan sak! då måste man tulla in hästen.

inom eu kan man i princip resa fritt med pass och friskintyg.
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Ny fråga:

Är det någon som har rest inom Europa med hästen själv? Dvs. ordnat med färdrutt och övernattning osv utomlands själv?


Mvh
Maria
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Ja, jag har.
Både till Holland och hem och till södra Frankrike och hem. Till Holland åkte jag från Göteborg och till Frankrike åkte jag från Uppsala.

Det man ska tänka på är vet.kollen senast 48 timmar innan avresa, gjord av en distriktare. Kostar ca 1000:-
Hästen ska ha pass och vara chippad.
Kolla försäkringen, vad som gäller där. Oftast gäller den upp till ett år utomlands, men de vill ofta ha kännedom om när man åker och hur länge man tänkt vara där om det är längre än 3 månader (skiljer sig säkert mellan olika bolag).

Sen finns lite regler runt transport att hålla reda på om man kör själv, fast mycket av det känns som sunt förnuft. Till exempel får hästen inte transporteras mer än 8 (i vissa fall 10) timmar per dag och måste kollas till minst varannan timme. Min häst är såpass lättlastad att jag brukar försöka hitta bra rastplatser och där lasta ur honom och han får röra på sig och äta gräs, ca var 3-5 timme. Han dricker tyvärr inte när man reser (när han är i transporten) och jag ger honom därför frukt och grönt innehållande en del vätska, tex gurka och apelsin. Jag brukar ta Öresundsbron och sen Rödby/Puttgarden. Egentligen får man inte vara nere på däck när den åker, men jag har varit det alla gånger ändå. Man ska försöka få vara så högt upp och långt fram som möjligt.. Då är det lugnast (långt från motorerna) och det är frisk luft.

När jag åkte till Holland (norra) så stannade jag i Köpenhamn hos en bekant/kompis. Det blev alltså två dagsetapper.
När jag åkte till Frankrike stannade jag först i Göteborg i några dagar hos min tidigare stallägare, gjorde där hälsokontrollen och åkte ner till ett "bed and box" strax söder om Hamburg. Andra natten övernattade vi hos en uppfödare av samma ras som min häst i Alsace och tog oss tredje dagen ner till Camargue. Från Göteborg (där vi åkte non-stopp ifrån) tog det alltså tre dagar.

I Tyskland har de massa mysiga "bed and box"/bo på lantgård som inte kostar mycket alls. Typ som vandrarhem för dig och din häst. Där är värt att stanna någon dag extra då de ofta har fina ridvägar runt gårdarna också.

Att göra hälskontroll i Holland eller Frankrike var dock något annat än här i Sverige ;) Här kollar de iaf hjärtat, lungor, slemhinnor, temp etc. I Holland var det inte en veterinär som kollade utan han ville bara se att det var samma häst i passet som den som skulle ut ur landet. Jag kunde inte betala direkt och de kunde inte skicka betalning till mig i Sverige så min tränare som jag var hos fick räkningen hemskickad till sig. I frankrike måste man kontakta en "officiell" veterinär i det område man tillhör/ska åka ifrån. De skriver då ett papper på att hästen är frisk, hur länge den ska åka etc. Men den veterinär jag var hos såg aldrig min häst! Sen är man tvungen att åka till typ motsvarighet till länsstyrelse-kontor och där få nya papper och där de skriver i en bok att hästen lämnar landet (nu har min häst lämnat landet två gånger då han är född där... men det bokfördes ju aldrig att han kom in där igen ;) ) . Detta möte måste bokas. Jag kom dock dit obokad och lyckades på nåt vis ändå få hjälp. Jag betalade inget, varken till veterinär eller länsstyrelse, men om man brukar få göra det vet jag inte.

Har du några funderingar är det bara att fråga så ska vi se om jag kan svara!
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Hej, Tack så jättemycket för ditt långa och bra svar!

Har du tips om hur man kan hitta Bed & Box i Danmark och Tyskland? Jag har googlat men hittar mest vanliga B&B. Har du på något sätt kollat upp bra rastplatser i förväg eller bara tagit det som det kommer på vägen? :)

/Malu
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Jag har en katalog hemma med bed and box i ett av områdena i Tyskland, kan kolla när jag kommer hem. Möjligtvis kan hemsidan ha något med "bauern" och "reiten" i sig, eller något närbesläktat.

Danmark har jag dock ingen koll på, om det finns något där.

Nej, inte kollat rastplatser i förväg, men man ser rätt fort om det är en som funkar eller ej. I vissa delar av Tyskland (typ när man börjar närma sig Alsace) är det lite glesare med dom och man får ta första bästa. Ofta har de ju nån sorts avgränsning mot motorvägen, buskage eller träd eller liknande.

Tänk på att du måste ha "förarbevis" för att få köra med hästtransport i vissa länder. Danmark är tex tydligen väldigt hårda på det.
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Det hade varit jättesnällt om jag kunde få tips om hemsidan! :)

Förarbevis... (?) Vad är det?? Hur får man ett sådant och vad krävs för det? (nu verkade det plötsligt mycket krångligare :( )

Du skrev i första inlägget att hästen måste vara chippad men det hittar jag ingen info om någon annan stans, var har du sett det?

Jättesnällt att du vill hjälpa mig! :)

/Malu
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

För att skaffa pass i dagens läge måste hästen vara chipmärkt. Sverige har ju haft undantag från den regeln, men andra länder införde det för länge sen. Tex i Tyskland och Holland kan polisen kolla om hästen är chipmärkt och är den inte det får du böta stora summor. När jag var i Holland (07) och Frankrike (08) var dock inte min häst chippad och det gick bra ändå, men då är han brännmärkt och de tyckte att den märkningen räckte för att identifiera honom som samma häst som i passet. Nu är han dock chippad.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...agorochsvar.4.8464c7511816bfd5c380001887.html
http://www.kompetensbevis.nu/
I Sverige behöver man som hobbyägare inget kompetensbevis, men inom tex Danmark måste alla som transporterar häst ha det numera.

Inte hunnit kolla broschyren än..
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Tack för ett utförligt och bra inlägg. Precis vad jag behöver just nu.
Ska flytta våra fyra hästar ner till Frankrike där vi bor halvtid. Är just nu på jakt efter bra ställen att övernatta på med hästarna och blev mycket glad att höra om Bed and Box i Tyskland.
Jag hörde talas om att man måste ange färdplan om transporten ska vara mer än ett visst antal mil. När kollas denna tro? Vid utpassage från Sverige? Har någon erfarenhet av vilka kontroller man gör vid gränserna som passeras. har man skyldighet att söka upp tulltjänsteman eller kan man bara åka igenom om ingen frågar.

Lena
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

Jag har aldrig blivit kollad på de resor jag gjort.... Den färdplan man skriver och som veterinär godkänner är bara avreseort och ankomstort.

I Tyskland är polisen ganska pigg på att kolla dock. Kör man med lastbil ska man tänka på att inte köra på helgen (kan bli dryga böter)... Och jag TROR enaxlade släp är förbjudna där (skrev jag kanske om tidigare?). Sverige har som sagt undantag/dispens vad gäller BE-kort för tunga släp (tyngre än 750 kg) och är släp, bil och körkort från Sverige och man har en utskrift på detta borde det vara lugnt även om man skulle bli stoppad.

Iaf genom Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike har jag för mig det är samma hastigheter som i Sverige som gäller för att köra med släp. Vissa andra regler finns dock, det kan man kolla upp på Motormännens sida.

Jag håller på och flyttar och hittar inte denna bok från tyska bed&box tyvärr... Hoppas på att snart ha lite mer ordning och då veta var den befinner sig. Jag bodde iaf på en fin gård i Langeloh.

http://www.reiter-guide.de/ferienhoefe.php
http://www.lueneburger-heide.de/artikel/2639_Erster_ReitUrlaub_Katalog_erschienen.html
http://www.bauernhof-urlaub.de/pferdehof/pferdehof.html
http://www.reiten.de/bauernhof.html

Kontaktar man turistinformationen i området man är intresserad av att övernatta med hästen kan de nog hjälpa en rätt bra. Jag vet att det finns liknande gäst-stall även till exempel i Alsace. Kanske även olika travbanor och liknande erbjuder övernattning.
 
Sv: Resa/flytta med häst i Europa

*kl*

En liten reflektion - jag går just nu och läser in teorin till BE-kort, och vår föreläsare (polis) berättade om ett par fall där tyska polisen inte kunde övertygas om att det var godkänt för svenskar att köra tungt släp på B-körkort (eg. är ju alla släp med tjänstevikt över 750 kg tunga), trots att de hade dokumentation med sig. Dessa personer fick ordna med annan chaufför för att komma vidare. :o

Jag hoppas ju att ni inte träffar på någon sådan polis, men vill ändå varna för vad som skulle kunna hända.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 973
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har läst lite trådar om andra som försökt ta hem häst från Icke EU land. Det verkar superkrångligt men jag skall flytta hem och vill...
Svar
10
· Visningar
1 753
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 976
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp