Sv: Repviftare...
Finns det en logisk förklaring till varför det är så populärt bland NH-folk att göra det, eller är det något som man "bara gör" därför att alla andra gör det?
Nh är för mig en "gren" som utförs genom att följa vissa gyllene regler - utföra speciella övningar. Nh går ut på att ta kontroll över hästen på alla villkor, utom fysiskt våld mot hästen(dock är det ok att agera fysiskt om man inte rör vid hästen).
Folk utför Nh och förklarar vad det innebär utan att egentligen veta vad det är dom talar om, eller vad det är som gör. De viftar med rep för det är en del av "Nh:n".
Det är en del av "Nh-generationen". :smirk: Den del som jag anser är ganska stor - och nästan alla kallar sig tydligt för "Nh-utförare". Nh är ordet!
Sen finns det en del människor - antagligen den delen som Nh:n utvecklats från - som vet vad de gör, varför de gör de, och inte följer några gyllene regler utan agerar utefter vad de vill få ut, vad det är för häst, vad de vill få fram. De anpassar sitt ageradnde för att de vet HUR man anpassar det. De vet vad de gör och varför, helt enkelt.
De kallar sig inte alltid för "Nh-utförare", men det händer.
De använder rep av den enkla anledningen att det är lättare att framföra ett meddelande med hjälp av det. Det är ett redskap som gör att personen kan vara tydligare och starkare i sitt kroppsspråk.
Så... både och. :smirk:
Varför, när och hur svingar du ditt rep?
Vet du varför du svingar ditt rep och hur det påverkar hästen?
Eller, om du aldrig svingar rep - varför inte?
Jag "svingar aldrig rep". Eller jo, ibland, men mycket sällan. Anledningen är att jag helt enkelt tycker att det är lättare utan. Min häst är mycket känslig för mitt kroppsspråk och jag behöver inte på något sätt förstärka det med rep. Dessutom är min kunskap så liten att jag föredrar att inte gå på för hårt.
Men det händer att jag använder det när jag vill vara väldigt tydlig - tex när jag provar någonting nytt. Hur beror på vad jag gör. Och ja, jag vet varför jag använder det, och varför jag använder det som jag gör - när jag gör det.