Reptiler i norge

gul_zebra

Trådstartare
Kom att tänka på en sak när jag läste ormtråden.

Det var väl något på gång i Norge om att försöka göra det lagligt att ha reptiler förut, någon som vet hur det har gått med det?

Sv: Reptiler i norge

Än sålänge är det iaf förbjudet och djuren avlivas direkt om dom får tag i dom. Du har alltså ingen möjlighet att tex få över djuret till sverige för att slippa avlivning.

Jag tror dock inte att förbudet gör att norrmännen håller mindre djur. Vi får mängder av förfrågningar från normänn som vill köpa ormar av oss. Dock så får dom alltid ett nej. Även om vi är emot förbudet så vill vi knappast behöva läsa om att våra djur blivit avlivade

Ok, synd. Och jag tyckte USA hade konstiga lagar... :crazy:

Nåväl... Man får hoppas att norrmännen som bestämmer skaffar lite hjärnceller och gör det lagligt någon dag :)

Vadå, får man i Norge inte ha ormar (och andra reptiler) överhuvudtaget? Inte ens en liten majsorm?

Nope! inte en enda liten majsorm. tror man får ha sköldpaddor om man lyckas få nåt tillstånd. I danmark får man inte ha jätteormar eller ödlor.. vet dock inte vart storleksgränsen går.

Jisses. Det hade jag ingen aning om. Giftormar o.d. kan man väl visserligen ha lite förståelse för, men andra... :crazy: De kan väl knappast göra mer skada än något annat djur. :confused:

Har för mig att det är klimatet de skyller på... Norge är "för kallt", terrarier verkar inte existera i deras hjärnor om man säger så :crazy:

tror mer det handlar om precis samma sak som här, folk säger att dom inte vill ha ormar i sina områden och antagligen sitter en ormfobiker och säger att dom har rätt.. Frågan är ju vad som är bäst? att göra folk olagliga eller att låta folk få ha djuren lagligt? eftersom förbudet inte dragit ner antalet djur särskillt mycket och dom nu åker över till sverige för att köpa sina djur

Ok. Har inte hört nåt sånt utan bara hört snack om klimatet så.

Sjukt är det iaf...

dom kan säkert skylla på något så dumt som klimatet men jag tror knappast det handlar om det till slut.. Det finns massor av dumma saker man kan skylla på.. Men i slutändan handlar det nog mest om okunskap tror jag

?? menar du word- "du stavar som en kossa" eller word-bra sagt? att jag stavar som en kossa är jag fullt medveten om :D

*kl*

Om det nu är för att det är ormfobiker som inte vill ha dem i sina områden borde det ju vara tillåtet för husägare att äga ormar tycker man.

Men nu har ju norrmännen kommit på ännu mer konstiga regler för andra djur. Ja, jag säger då det..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 365
Senast: Ajda
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama