Reptiler i norge

Sv: Reptiler i norge

Införselgrejen :p

Nu måste man typ ha ägt djuret i minst 6månader för att få föra in/ut djur ur norge. Och så måste man typ ha tillstånd att föra in djur över gränsen samt ha veterinärbesiktigade djur, även små gnagare som möss och hamstrar ska vara vet besiktigade för att få komma in där nu :crazy:

Snacka om att det sabbar för de som åk....TE på utställningar och andra tävlingar i Norge -.-

Med tanke på hur få reptilägare som borde få ha reptiler här i landet så skulle jag knappast kalla norrmännen sinnessjuka för att de förbjudit innehav. Denn typen av lagstiftning är dock inte särskilt effektiv så jag är inte för ett förbud här i landet även om de flesta reptiler borde räknas till de djur man behöver djurparkstillstånd eller dyligt för att få inneha.
PL

Är det så illa alltså? Dum fråga iofs, det enda jag sett av reptilkretsar är den delen som verkligen brinner för reptiler. Samtidigt blir jag lite väl förbannad av deras sjukt dåliga hållning av bla råttor, möss osv så jag blir väl lite blind :angel:

Men ja, förbud är helt fel väg att gå. Hellre att det införs körkort eller något annat system isf, så de som faktiskt både vill och kan ha reptil får ha det, resten kan gott vara utan.

Varför djurparkstillstånd? Tycker det låter lite väl hårt, men å andra sidan är jag inte så insatt i just reptiler heller.

Allmänt

Att det är många som inte borde ha reptiler i Sverige det håller jag med om men i grunden handlar det även där om okunskap. Okunskap som till på köpet spridits i generationer av såkallade "experter" Jag tror det är svårt att lösa problemet sålänge det fortfarande får säljas faktaböcker med riktiga osanningar eller djuraffärer står med djur som dom inte har en aning om hur dom ska skötas.

Jag tror varken förbud eller djurparkstillstånd hjälper mot detta. Dom tillstånden som krävs idag hjälper såvitt jag kan se inte det minsta. Folk tar sig alltid runt sånt om dom vill..

Fram med mer fakta och utmana de osanningar som finns,
Varför säljs leguaner överhuvudtaget i djuraffär fortfarande? Ett såpass svårt djur borde säljas med ett fyrasidigt prov i skötsel

Okunskap o fel folk går hand i hand.
Varför skall folk få ha leguaner varaner gift o kramormar utan tillstånd när de inte får ha vilda fåglar eller däggdjur. Hur kan vi rimligtvis klassa dessa reptiler som små sällskapsdjur?
PL

Jag håller med, men tillstånden funkar ju uppenbarligen inte i reptilhobbyn. Jag vet inte hur det funkar med andra djur men antingen är det för lätt att gå runt tillstånden eller så vet folk helt enkelt inte att dom behöver söka dom

Köttätande ormar skall förbjudas,alltså dom ormar som matas med möss och råttor medflera. Det är skönt att det finns länder som är vettiga i dessa fågor,när det gäller förbud mot orminnehav för privatpersoner djurhem nationalparker vetenskapscenter och djurparker mm.
Det är förbjudet att ha ormar i Norge,och det skall dom ha beröm för att denna underbara lag finns där. I Island är det också förbjudet att ha ormar,och främst sådana ormar som matas med rått-djur.
Helt Rätt!!! Så skulle det vara i Sverige också!! Jag hoppas att det snart även blir ormförbud i Sverige med ormar som äter smågnagare levande avlivade som döda.

Vill machotyper mata ormbestar med stackars råttor och möss,då skall machotyperna isåfall vilja mata ormar med hundar och katter också. Djur som djur,och små djur och stackars "skadedjur" skall ha lika värde som större och socialt accepterade djur.
Stoppa handeln med möss och råttor som ormföda och rovdjursföda! Detta skall gälla i Sverige Europa och övriga världen.

Men...det är ju så att dom flesta avlivar djuren innan dom ger tex. råtta till sin orm, för att dom inte ska lida. Visst, det finns dom som ger levande gnagare och det gillar inte jag heller, dom är ju intelligenta djur som känner smärta. Men om du säger så kan du ju lika gärna säga förbjud köttätande djur öht. Att köpa mat till sin hund, katt, eller sig själv för all del är ju samma sak. Man avlivar en ko, man avlivar en mus. Förbjud att mata med levande djur är ju ett bättre förslag i sådanda fall.:bump: Och jag har sett dessa machotyper ge sina ormar katter o hundar, faktiskt. Ormarna dör ju om dom inte får äta kött, ska dom då äta hundmatsliknande saker så kan dom precis lika gärna äta en död råtta?

har du missat att det faktiskt inte bara är ormar som äter andra djur? nu skriver du visserligen hemskt luddigt men jag fattar det som att alla ormar skulle förbjudas :confused: även på djurparker med mera? men det är ok att lejonen på djurparkerna ska käka hästar? eller det kanske bara är mössen som är för söta för att ätas upp :grin:

ska vi göra katterna och hundarna till vegetarianer med då? jag förstår verkligen inte. Personligen har jag alltid tagit hand om uppfödningen av foderdjur själv för att veta att djuren ifråga har haft ett drägligt liv innan de avlivades. Att kalla det enbart machogrej är bara patetiskt, likväl som man inte matar sin hund med färskfoder för att det är så himla macho att ge den mer kött så matar man inte ormen med möss för att det är coolt utanför att det är naturligt för ormen och det inte finns något annat val.

Jag har dock en känsla av att du inte kommer ta in ett dugg av det jag har skrivit :cool:

Och med de orden så antar jag att du är en sån där vegan som inte förstår dig på simpel biologi... :grin:

Så du menar alltså i princip med det du säger att alla köttätande djur ska förbjudas, tror ju inte att foderdjuren som man matar ormar med lider mer än vad kor,grisar mm kan göra som blir mat till oss, katter hundar mm. Så du ska förbjuda alla vilda köttätare att äta? det lär bli svårt. Ditt resonemang funkar inte så bra, ormar finns vilda också, dom fångar möss då också..
Sen varför vissa länder har ormförbud är ju inte för att dom matas med möss utan för att många ormar är väldigt giftiga och dom människor som oftast skaffar gifiga ormar är dom som absolut inte borde ha dom.. Det finns faktiskt ogiftiga alternativ av både ormar och ödlor, och dom kan vara mycket bra alternativ till tex allergiker.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 365
Senast: Ajda
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama