H

hegg

ni som rider i reprimma,hur fäster ni repet(tyglarna)
visa gärna bild om ni har:crazy:

Sv: repgrimma

Fäster repet i knuten på grimman. Improviserar lite beroende på vad jag använder för rep men det brukar funka :)! Har tyvärr inga bilder.

Rider ibland i repgrimma och grimskaft. Slänger repet/grimskaftet bara lätt över halsen och rider med det så. Min tjej är rätt lyhörd där så det är inga pproblem. Kan rida med ensast en halsring. Men gör det inte av säkerhets skäl då vi rider ut. Vill ha nåt fäst vid hennes huvud då hon är rätt skvättig ute. Men det är sällan jag måste ta tag i henne. Räcker med skänklar och att lägga repet på halsen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id14117994.html
Här har jag viss kontakt med henne genom kortare tag på grimskaftet.

Lite busig. Här är ett exempel på varför jag vill ha nåt fäst vid henne.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14491931.html

Tack tack.
Vill man rida med 2 tyglar/rep så finns det ju 2 öglor på repgrimman som man kan fästa tyglarna i. Har även ridit så.

Såhär fäster jag det.
23342668.jpg

Träset var bara en nödbroms då vi red ut, men används inte utan rider bara henne på repgrimma.

När vi red i repgrimma på en kurs fäste vi repen i knuten under hakan på grimman. Tränaren tyckte heller inte att man skulle fästa på sidorna eftersom grimman då lätt åkte på sned om man tog i en sida.

Sry att jag frågar, men vad är det som är så fiffigt me redgrimma?
Det är jag som är lite trög och efter vrf man har det?:o:D

Jag har bara använt det på två kurser. Det är ett GRYMT tydligt redskap!

Min häst är väldigt känslig och uppmärksam så jag var väldigt tveksam först för jag tycker de är så skarpa (smala lite styva rep) men han sa tydligt "JA TACK" när mina signaler blev tusen gånger tydligare i övningarna vi gjorde. Räcker med att knacka lät med fingret (som att trycka ned en tanget ungefär ;)) på långt hängande grimskaft för att hästen ska känna det i nacken - testa själv om du får möjlighet! Vi fick testa på första kursen och hålla i grimman själva.

Annars är det väl bara "standard" utrustning bland NH:are. Precis som vanliga ryttare har sadel på ryggen och bett i munnen från första början typ.

ahaaa :idea: tack så mkt! kanske prvar nån gång och nån hjälper mig :D

Tips som jag fått och som jag def tänker följa - köp ingen billig skitgrimma på Hööks o dyl! De grimmrna jag känt på hos tränare har varit HELT annorlunda jmf med de man ser i vanliga affärer. Jag tänker ifs köpa genom tränaren om jag någon gång känner jag vill ha just en repgrimma som redskap i kommunikationen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
746
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 483
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka