Repgrimma -storlek på repet?

fragansia

Trådstartare
Ska försöka mig på ett knyta lite i jul...
Men jag undrar vilken diameter som är bäst att ha på repet?
 
Jag har för mig att jag har använt 6 (eller möjligen 8) mm. Köp lina på en båtaffär, det är bra kvalitet. Enligt "recept" behöver man ca 6 m lina, men jag skulle råda dig att ta lite till, för det är inte helt trivvi att få repändarna lika långa på slutet. Bra om man kan kapa till lite där till sist.

Lycka till! När man är klar ärman lite nöjd :d
 
Gör inte för tunn grimma för då blir den så skarp att du knappt kan ta i hästen sen! ett tips bara... lagom är bäst
 
Har knytit nu...
Gick mycket snabbare och lättare än vad jag trodde!

Använde 6 mm rep och första försöket gick på 20 min...

Iofs så blev repet tvinnat och inte vidare snyggt då så jag knöt upp den och var lite mer noggrannare andra gången.
Då tog det ca 2h...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning? Undrar också hur mycket era fullblod...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: MalanMjöl
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
563
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp