Repgrimma/rida i

E

Everglade

Hej, har några frågor som jag hoppas folk har svar på:)

1. Blir det ungefär samma princip att rida i repgrimma som bosal? Inverkar repgrimman dåligt på hästen på något sätt?

2. Har inte pengar till en "riktig" repgrimma, så kommer knyta en själv. Någon som vet vilket material man ska använda, och vart det finns att på tag på?

3. Några böcker om hur man knyter en repgrimma på rätt sätt o.s.v.?

Tacksam för svar!!!

Sv: Repgrimma/rida i

Okej tack:)

Någon som vet svaren på frågorna 1 och 2?

Okej tack:)

Någon som vet svaren på frågorna 1 och 2?

Hej!! jag har både ridit och utbildat/tränat hästar (NH) i repgrimma..
Det jag tycker att du ska börja med som nummero uno är att börja jobba ifrån marken med din häst så den förstår vad den ska göra och gå IFRÅN tryck. annars kan du göra hästen mer illa än gott med din träning. (vet att det låter superfånigt. men det är som att köra bil det är inget man kan ifrån början utan man får träna upp sig)

hur mycket kan du om markträning/NH?? har du någon som kan hjälpa dig.?

en repgrimma knyter du bäst och lättast utav typ seglarlina (den är lite tunnare och kanon att jobba i tycker jag.. kolla på grann**den t.ex de har bra koll på sånt och där kan jag även rekomendera Hamparep att jobba med i markträningen lagom är att du köpet ett rep på 4 m och knyter en ögla i ena änden så det är ca 3.60 m..
Kram Emelie

Nej, det går inte att likställa en repgrimma och en bosal. De verkar inte på samma sätt.

Var har du fått det i från? Källa?

Till TS:
Enligt min källa, en person som är uppväxt med "hackamore-traditionen" (den Californiska stilen) så är repgrimma och bosal (egentligen hackamore) samma sak...bara att bosalen är skarpare...eftersom den är "styvare". Min egen erfarenhet säger detsamma, jag rider med både och, och använder samma teknik på båda, fungerar alldeles utmärkt...

Visst kan man använda hackamore och repgrimma på samma sätt, men då missar man funktionen med bosalen. Det finns så många fler signaler man kan ge med hackamore än bara tryck över nosryggen och neckreining, signaler som du inte kommer i närheten av med en repgrimma.

Hej

Jämföra en bosal med en repgrimma är som att jämföra äppel och päron. En bosal tillsamans med en hanger (enkelt huvudlag) och en mecatetygel blir en hackamore. Bosalen ska vara tillverkad av flätad råhud och/eller läder samt ha en kärna av rådhud. Då kan du forma den så att den passar din häst, passformen är extremt viktig. Den ska inte hänga som ett stort dasslock och bumpa runt i hästens ansikte! Den ska sitta ungefär som en hatt, med passform runt om utan att för den skull trycka eller klämma. Tack vare passformen får man signaler till hästen på de ställen du vill/behöver. Tillsamans med en rätt knuten mecatetygel får du dessutom det som verkligen skiljer hackamoren från en repgrimma, balans. Du får ett verktyg med eftergift och signaler i olika steg och som arbetar i balans med hästens rörelser, något som hjälper din häst att hitta en form som även fungerar till att prestera med.
Är inget fel med att rida i repgrimma, men det är inget annat än en grimma som hänger löst och sladdrigt i din hästs ansikte och saknar framför allt balans och olika signaler i nivåer.
Är din plånbok för liten för en köpt repgrimma ska du inte ens tänka tanken på att köpa en bosal. För att fungera måste en bosal vara bra och är den bra kostar den också, betydligt mer än en repgrimma.

Det finns ett mellanting som kallas "looping hackamore" som egentligen är en lite tjockare form av repgrimma och ibland med en flätad nosdel. Den används just till att galoppera hästar och lära dem ledande tygeltag vid tex inridning eller som ett hjälpmedel vid tandproblem, dock inte för mer avancerad träning.

Lycka till!!

/Håkan

Jaså det har då inte jag förstått det som (eller erfarit) men förklara gärna närmare och mer konkret hur eftergift och signaler i olika steg fungerar och skiljer sig från signalerna från en repgrimma....?

Hackamore är lika med bosal+hanger+mecate+fiador för att vara exakt....och med "fiador-delen" så blir det i konstruktionen i princip samma sak som en repgrimma...

Det som skiljer är styvheten....men det finns ju olika sorters styvhet på bosaler också...men min källa är ju bara en som växt upp med denna tradition och han har förmodligen fel...:angel:

Visst kan man använda hackamore och repgrimma på samma sätt, men då missar man funktionen med bosalen. Det finns så många fler signaler man kan ge med hackamore än bara tryck över nosryggen och neckreining, signaler som du inte kommer i närheten av med en repgrimma.

Som sagt jag är vädligt nyfiken på vad detta är för signaler...?

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "bara tryck över nosryggen och neckreining"...?

Hej
Här kommer lite svar.

CITAT:
Jaså det har då inte jag förstått det som (eller erfarit) men förklara gärna närmare och mer konkret hur eftergift och signaler i olika steg fungerar och skiljer sig från signalerna från en repgrimma....?

SVAR:
Både signalerna och eftergiften hänger ihop med bosalens balans. Bosalen har en "kropp" även om den är mjuk, medans en repgrimma är "död". En bosal ska vara spänstig och ha "liv" i sig. Svårt att förklara, men böjer du den ska den liksom fjädra tillbaka inte bara hänga där.
Signaler i olika steg får du tack vare balansen och att den tack vare sin kropp svara på tygeltag på ett annat sätt än en repgrimma. Nuddar du bosaltygeln får du först en svag signal på nosryggen, tar du handen ledande flyttar du trycket sidled på nosryggen och tar du ändå mer får du även kontakt på sidan och till slut under käken. När du sen "släpper" din tygel har den balans i sig för att ge en absolut och tydlig eftergift.

CITAT:
Hackamore är lika med bosal+hanger+mecate+fiador för att vara exakt....och med "fiador-delen" så blir det i konstruktionen i princip samma sak som en repgrimma...

SVAR:
Fiador är ett gammalt tillbehör som idag knappt inte används längre, mer än bland de traditionsbevararna som fortfarande rider in hästar på bosal. För er som inte vet vad det är så är det ett extra rep som fungerar ungefär som käkremmen på ett vanligt huvudlag med pannband förutom att den även går ner och fäster under i bosalen. Den tar bort stora delar av balansen och eftergiften i bosalen men ger en säkerhet så att en rejäl bronc inte kan slita av bosalen från huvudet om det går över styr. I takt med att hästmaterialet på rancherna har gått från att vara mustanger till väluppfostrade moderna hästar har också fiadoren fallit bort. Men det finns definitivt fortfarande folk som använder den men i ytterst liten utsträckning. Enda sättet den kan göra en bosal mer lik en repgrimma är väl genom att den tar bort just balans och eftergift på bosalen.

CITAT:
Det som skiljer är styvheten....men det finns ju olika sorters styvhet på bosaler också...men min källa är ju bara en som växt upp med denna tradition och han har förmodligen fel...:angel:

SVAR:
Om han verkligen påstår att en bosal och repgrimma fungerar på samma sätt så har han fel, oavsett var han har växt upp. Det går självklart bra att rida i en repgrimma och det är inget fel på att göra det, men den fungerar inte på samma sätt som en bosal.

/Håkan

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt utförliga svar...intressant...det ska jag ta med mig vid nästa träningstillfälle med den jag tränar för och forska i lite närmare...:idea:

Det kan mycket väl vara som du säger...bara att jag ännu inte uppfattat (eller behärskar) alla finesser...varför "han" inte gått in på några detaljer...och det är alltid kul att lära sig något nytt..:angel:

Hursom, så för en nybörjare, så kan nog en repgrimma vara ett alldeles utmärkt redskap att börja med....men inte ensam eller utan kunskap...då kan det bli pannkaka oavsett om man använder repgrimma eller bosal.

Angående fiador...så har heter den fiador just för "knuten" som är densamma som på repgrimmans knut, under hakan. Sedan har jag fått det förklarat för mig att den kan användas på en lite längre kommen häst...just för att den håller bosalen mer stilla...stör mindre...trycker inte på hakan...när man kommit så långt så att det behövs väldigt liten signal (liten rörelse i bosalen) för att hästen ska förstå....men som sagt det du beskriver låter väldigt logiskt också...så jag får väl ta med "den" frågan också på nästa träning...:angel:

Senast ändrad:

Om han verkligen påstår att en bosal och repgrimma fungerar på samma sätt så har han fel, oavsett var han har växt upp. Det går självklart bra att rida i en repgrimma och det är inget fel på att göra det, men den fungerar inte på samma sätt som en bosal.

/Håkan

Nu har jag träffat min vän från "over there" och ingående frågat om skillnader och likheter mellan repgrimma och bosal (hackamore).

Han sa ungefär så här:

I teorin finns det skillnader men att det idag finns ytterst få som är tillräckligt skickliga för att det i praktiken skulle göra någon som helst skillnad. Dvs för oss här i sverige som inte har utövat denna teknik sedan barnsben, med daglig översyn/hjälp från någon riktigt skicklig, finns ingen skillnad.....;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 257
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare