Jaså det har då inte jag förstått det som (eller erfarit) men förklara gärna närmare och mer konkret hur eftergift och signaler i olika steg fungerar och skiljer sig från signalerna från en repgrimma....?
SVAR:
Både signalerna och eftergiften hänger ihop med bosalens balans. Bosalen har en "kropp" även om den är mjuk, medans en repgrimma är "död". En bosal ska vara spänstig och ha "liv" i sig. Svårt att förklara, men böjer du den ska den liksom fjädra tillbaka inte bara hänga där.
Signaler i olika steg får du tack vare balansen och att den tack vare sin kropp svara på tygeltag på ett annat sätt än en repgrimma. Nuddar du bosaltygeln får du först en svag signal på nosryggen, tar du handen ledande flyttar du trycket sidled på nosryggen och tar du ändå mer får du även kontakt på sidan och till slut under käken. När du sen "släpper" din tygel har den balans i sig för att ge en absolut och tydlig eftergift.
CITAT:
Hackamore är lika med bosal+hanger+mecate+fiador för att vara exakt....och med "fiador-delen" så blir det i konstruktionen i princip samma sak som en repgrimma...
SVAR:
Fiador är ett gammalt tillbehör som idag knappt inte används längre, mer än bland de traditionsbevararna som fortfarande rider in hästar på bosal. För er som inte vet vad det är så är det ett extra rep som fungerar ungefär som käkremmen på ett vanligt huvudlag med pannband förutom att den även går ner och fäster under i bosalen. Den tar bort stora delar av balansen och eftergiften i bosalen men ger en säkerhet så att en rejäl bronc inte kan slita av bosalen från huvudet om det går över styr. I takt med att hästmaterialet på rancherna har gått från att vara mustanger till väluppfostrade moderna hästar har också fiadoren fallit bort. Men det finns definitivt fortfarande folk som använder den men i ytterst liten utsträckning. Enda sättet den kan göra en bosal mer lik en repgrimma är väl genom att den tar bort just balans och eftergift på bosalen.
CITAT:
Det som skiljer är styvheten....men det finns ju olika sorters styvhet på bosaler också...men min källa är ju bara en som växt upp med denna tradition och han har förmodligen fel...